Most im. J. Piłsudskiego w Toruniu – opis rozbudowy
Niesprawne odwodnienie
System odwodnienia mostu składa się z wpustów drogowych przekazujących wody opadowe z nawierzchni do odkrytych koryt. Prowadzą one wodę do rur spustowych odprowadzających wodę z filarów bezpośrednio na teren lub do rzeki. W wyniku złego odwodnienia konstrukcji obiektu na poziomie pomostu oraz poniżej jezdni pojawiła się korozja, która najbardziej dotknęła pasy dolne dźwigarów stalowych wraz z węzłami słupków i krzyżulców oraz łączące się z nimi końce poprzecznic i skrajne podłużnice, a także skrajne poprzecznice zlokalizowane nad nieszczelnymi dylatacjami. Spływająca woda opadowa zniszczyła także licowanie kamienne podpory. Woda opadowa, z powodu swojego składu, jest czynnikiem destrukcyjnym dla trwałości elementów konstrukcyjnych. Także zły stan nawierzchni – liczne spękania i nieszczelności powodują przedostawanie się wody na konstrukcję i jej dalsze niszczenie poprzez ciągłe cykle zamarzania i rozmarzania. Niestety w wielu miejscach powłoka antykorozyjna została zniszczona i nie spełnia już swojego zadania – m.in. na instalacjach gazowych i wodociągowych.
Planowane zadania
Należy wspomnieć, że w ramach umowy wykonawca wykona poszerzenie wsporników chodnikowych, na których znajdą się ciągi piesze i rowerowe, do 4,2 m, co pozwoli na rozdzielenie ruchu pieszego i rowerowego na przeprawie, z każdej strony mostu. Nowe powłoki antykorozyjne mostu są wykonywane na stalowych przęsłach kratowych na całym obiekcie. Planowana jest także miejscowa naprawa uszkodzeń istniejącego zabezpieczenia powyżej ww. poziomu, miejscowe naprawy płyty pomostu z wyprofilowaniem spadku poprzecznego górnej powierzchni płyty poprzez nadbeton konstrukcyjny, wykonanie nowych poboczy – betonowych kap chodnikowych z kamiennymi krawężnikami, przekrycie panelami stalowymi...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Istotą rozbudowy i remontu istniejącego mostu przez Wisłę jest poszerzenie chodników usytuowanych na zewnętrznych wspornikach o ścieżki rowerowe. W zakresie prac remontowych jest odnowienie zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji stalowej oraz naprawa i wymiana wyposażenia mostu. Most z uwagi na swój wiek – 110 lat – posiada charakter historyczny i jest częściowo zlokalizowany na terenie ochrony konserwatorskiej. W związku z powyższym rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe remontu i rozbudowy są dostosowane do charakteru obiektu. Prace prowadzone są z należytą starannością i zgodnie z harmonogramem robót. Dotychczas z zasadniczego zakresu robót wykonano: zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej od poziomu jezdni w górę na sześciu z ośmiu przęseł mostu. Na całej długości przeprawy rozebrano nawierzchnię (poprzez frezowanie) oraz wykonano reprofilację płyty ustroju nośnego na 1/3 szerokości mostu – pas ruchu w kier. al. Armii Krajowej, na trzech przęsłach ułożono warstwę asfaltu lanego. W części chodnikowej zdemontowano nawierzchnie, balustrady oraz odcięto wsporniki (końcowe 30 cm) od strony wody dolnej na wszystkich przęsłach. Obecnie trwają prace związane z montażem nowych elementów konstrukcji stalowej wsporników chodnikowych, renowacją starych balustrad oraz prace w rejonie przyczółków polegające na wykonaniu nowych płyt przejściowych. W najbliższych tygodniach planujemy zakończyć roboty antykorozyjne dla górnej strefy konstrukcji, ułożyć asfalt lany na 1/3 szerokości mostu pozostałych pięciu przęseł mostu, przełożyć instalacje SN, a także rozpocząć prace związane z wykonaniem nowego zabezpieczenia antykorozyjnego dolnej strefy konstrukcji obiektu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Znaczącym potencjałem użycia kruszyw alternatywnych jest drogownictwo. Zgodnie z Wymaganiami Technicznymi WT-4 [7] materiały ziarniste różnego pochodzenia mogą być wykorzystane na warstwy ulepszonego podłoża gruntowego, podbudowy czy nawierzchnie kruszywowe (fot. 1 i 2). Dopuszcza się stosowanie mieszanek o kontrolowanym składzie, klasyfikowanych jako [7]: a) mieszanka z betonu przekruszonego, b) mieszanka z przekruszonego muru, c) mieszanka z przekruszonego betonu i muru, d) przekruszone ma...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Odbiór nawierzchni asfaltowych w pigułce „Must-know” każdego inwestora
W niniejszym wydaniu magazynu mamy dla Was, Drodzy Czytelnicy, małą-wielką niespodziankę: checklistę badań odbiorowych mieszanek mineralno-asfaltowych i nawierzchni. Bardzo przydatne narzędzie, zwłaszcza dla osób będących na progu swojej pracy zawodowej jako inspektor nadzoru (a i „starym wyjadaczom” czasem też może się przydać). (Checklista do pobrania na końcu artykułu!) Lista zawiera wykaz najpopularniejszych i najważniejszych parametrów odbiorowych wraz z aktualną metodyką badawczą dla ic...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...