Maciej Pustułka: Polscy uczestnicy procesów inwestycyjnych prezentują światowy poziom
Maciej Pustułka, dyrektor zarządzający na Europę Centralną i Wschodnią w Tensar, A Division of CMC, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” ocenia polski rynek branży wyrobów geosyntetycznych, porównuje krajowe podejście do stabilizacji i wzmacniania gruntów do tego na świece, a także odpowiada na niezwykle ważne pytanie, czy stosowanie geosyntetyków może wpłynąć na redukcję kosztów inwestycji infrastrukturalnych?
Jak oceniłby Pan polski rynek branży stabilizacji gruntów i wyrobów geosyntetycznych?
Maciej Pustułka: W ciągu ostatnich lat rynek bardzo się spolaryzował. Z jednej strony mamy sporo firm skupiających się głównie na produkcji i dystrybucji samych produktów, a na drugim biegunie mamy producentów oferujących technologię i know-how, w których geosyntetyki są jedynie elementem całego pakietu. Z dużą satysfakcją odnotowuję fakt, że ta druga grupa, do której chce zaliczać się Tensar, bardzo szybko rośnie, a klienci coraz bardziej cenią wartość dodaną w postaci wsparcia projektowo-doradczego.
A gdyby mógł Pan podsumować wpływ pandemii na branżę, to jakie byłyby Pańskie wnioski?
Maciej Pustułka: Należy uczciwie zaznaczyć, że na tle wielu innych branż branża budownictwa infrastrukturalnego ucierpiała w stosunkowo niewielkim stopniu. W większości przypadków harmonogramy budów realizowane były zgodnie z planem, a w wielu przypadkach obserwowaliśmy nawet przyśpieszenie.
Ale jednak rynek został skonfrontowany z zaburzeniem łańcuchów dostaw oraz niespotykanym wzrostem cen materiałów budowlanych. Jaka była reakcja Firmy Tensar na taki stan rzeczy?
Maciej Pustułka: Oczywiście, w ciągu ostatnich 2 lat mogliśmy obserwować bezprecedensowy wzrost cen surowców i materiałów budowlanych. Najbardziej jaskrawym przypadkiem były ceny stali, ale surowce ropopochodne nie były tutaj wyjątkiem i potrafiły drożeć o 100% rdr. Odpowiedzią na to wyzwanie była jeszcze większa dbałość naszego działu projektowego o optymalizację i efektywność kosztową naszych projektów, co w znaczący sposób pozwalało niwelować rosnące ceny.
Wysiłki naszej firmy skupiły się wokół zabezpieczenia nieprzerwanej dostępności materiału. W tym celu rozbudowaliśmy magazyn zlokalizowany w centralnej Polsce. Zwiększyliśmy też znacznie stany magazynowe. Działania te pozwoliły na terminowe wywiązywanie się z zobowiązań kontraktowych, ale pozwoliły również na pozyskanie kolejnych klientów i w efekcie wpłynęły na umocnienie naszej pozycji na rynku. Wierzymy, że takie podejście będzie procentować w długim okresie, bo widzimy, że stabilność i przewidywalność Tensar jako dostawcy jest dla naszych partnerów kluczowa.
Skuteczne zastosowanie geosyntetyków wymaga dobrego przygotowania zarówno merytorycznego, jak i praktycznego. Jak oceniłby Pan stan wiedzy z tego zakresu w polskiej branży budownictwa drogowego?
Maciej Pustułka: Jako osoba odpowiadająca w Tensar również za szereg rynków zagranicznych, a jednocześnie jako patriota lokalny, mogę zapewnić, że polscy uczestnicy procesów inwestycyjnych prezentują światowy poziom i nie ma tutaj miejsca na żadne kompleksy. Dotychczasowe 30 lat budowy i modernizacji obiektów infrastrukturalnych to dobrze odrobiona lekcja. Zarówno po stronie inwestorów, jak i firm wykonawczych widzimy sprawne zarządzanie projektami. Kompetencje w branży są niewątpliwe wysokie, a największe wyzwania stanowią często stan regulacji prawnych oraz ograniczenia budżetowe.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...