Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych
Trwające od 29 do 30 listopada br. Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych były kolejnym spotkaniem z cyklu „GoGreen Concrete”. Organizator, Grupa Górażdże, zadbał o to, aby podczas wydarzenia nie zabrakło interesujących prelekcji i sesji warsztatowych. Uczestnicy mogli wziąć udział m.in. w wykładach dotyczących szeroko rozumianego budownictwa zrównoważonego, a także w pokazach drukowania 3D z betonu. Spotkanie stanowiło świetny przykład połączenia teorii z praktyką.
Przez dwa dni Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach zmieniło się w ośrodek interesujących prelekcji, sesji warsztatowych, rozmów i wymiany doświadczeń. Odbywające się tam Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych zgromadziły wielu znamienitych gości − przedstawicieli branży budowlanej: producentów betonu, domieszek chemicznych, przedstawicieli firm oraz laboratoriów badawczych. Partnerskimi ośrodkami akademickimi wydarzenia były Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie oraz Politechniki: Śląska, Opolska, Wrocławska, Warszawska i Świętokrzyska.
Uroczystego otwarcia wydarzenia dokonał członek zarządu Górażdże Cement Andrzej Losor. Po przywitaniu gości i omówieniu planu Warsztatów oddał głos prezesowi zarządu Górażdże Cement – Andrzejowi Reclikowi. W swoim wystąpieniu omówił on drogę do neutralności klimatycznej całej Grupy Górażdże, której zakłady dzięki nakładom inwestycyjnym w wysokości ponad 10 mld zł zwiększały swoje moce produkcyjne i jednocześnie ograniczały swoje oddziaływanie na środowisko, dzięki czemu stawały się bardziej ekologiczne. Następnie dr inż. arch. Marta Promińska (Strabag Sp. z o.o.) zaprezentowała nowy standard budownictwa zrównoważonego w kontekście tzw. zdrowej architektury, a Przemysław Borek (prezes zarządu Pekabex BET S.A.) przedstawił zrównoważoną prefabrykację betonową, konkludując, że wysoka jakość prefabrykatów oznacza ich niższy wpływ na środowisko. Podczas sesji otwarcia jako ostatnia głos zabrała dr inż. Katarzyna Synowiec (Centrum Technologiczne Betotech Sp. z o.o.), prezentując zagadnienie trwałości betonów niskoemisyjnych.|
W kolejnej części wydarzenia uczestnicy mieli możliwość wzięcia udziału w niezwykle interesujących warsztatach praktycznych, podczas których partnerzy merytoryczni wydarzenia podzielili się swoimi doświadczeniami realizacyjnymi. Podczas pierwszej sesji warsztatowych przedstawiciele firm Rebuild sp. z o.o.,Atlas sp. z o.o. omówili zagadnienia związane z technologią i możliwościami, jakie daje druk 3D z betonu.
W kolejnej części firma SIKA Poland sp. z o.o. zrealizowała szkolenie z zakresu projektowania betonu do elementów wibroprasowanych. Tego samego dnia odbyły się warsztaty Centrum Technologicznego Betotech sp. z o.o. oraz spółki PERI Polska. Podczas tej sesji słuchacze mogli zdobyć unikatową wiedzę dotyczącą zarówno cementów niskoemisyjnych stosowanych w betonach do specjalnych robót geotechnicznych, jak i monitorowania rozwoju wytrzymałości wczesnej betonu. Drugiego dnia Centrum Technologiczne Betotech poprowadziło sesję, tym razem we współpracy z firmą CONTROLS Group, obejmującą zagadnienia wytrzymałości betonu. Wykłady zakończono omówieniem wytrzymałości betonu oraz ogólnym podsumowaniem. W tym dniu odbyła się także sesja zamknięcia, podczas której dr inż. Maciej Batog (Centrum Technologiczne Betotech Sp. z o.o.) zaprezentował zmiany w normalizacji cementu i betonu, a dr inż. Artur Golda (Centrum Technologiczne Betotech Sp. z o.o.) omówił zmiany w niezbędnych dokumentach technicznych. Ponadto dr hab. inż. Justyna Zapała-Sławeta, prof. PŚk, skomentowała mechanizm reakcji alkalia kruszywo w betonie.
Na zakończenie Warsztatów Betonów Niskoemisyjnych Andrzej Losor zapewnił, że tego typu spotkania, wskazujące drogę do osiągania neutralności klimatycznej, są konieczne i będą przez Grupę Górażdże kontynuowane. Beton odgrywa we współczesnym świecie budowlanym ogromną rolę. Zadaniem jego producentów jest zrobienie wszystkiego, co w ich mocy, by stał się on neutralny klimatycznie przed 2050 r.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...