Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych
Trwające od 29 do 30 listopada br. Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych były kolejnym spotkaniem z cyklu „GoGreen Concrete”. Organizator, Grupa Górażdże, zadbał o to, aby podczas wydarzenia nie zabrakło interesujących prelekcji i sesji warsztatowych. Uczestnicy mogli wziąć udział m.in. w wykładach dotyczących szeroko rozumianego budownictwa zrównoważonego, a także w pokazach drukowania 3D z betonu. Spotkanie stanowiło świetny przykład połączenia teorii z praktyką.
Przez dwa dni Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach zmieniło się w ośrodek interesujących prelekcji, sesji warsztatowych, rozmów i wymiany doświadczeń. Odbywające się tam Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych zgromadziły wielu znamienitych gości − przedstawicieli branży budowlanej: producentów betonu, domieszek chemicznych, przedstawicieli firm oraz laboratoriów badawczych. Partnerskimi ośrodkami akademickimi wydarzenia były Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie oraz Politechniki: Śląska, Opolska, Wrocławska, Warszawska i Świętokrzyska.
Uroczystego otwarcia wydarzenia dokonał członek zarządu Górażdże Cement Andrzej Losor. Po przywitaniu gości i omówieniu planu Warsztatów oddał głos prezesowi zarządu Górażdże Cement – Andrzejowi Reclikowi. W swoim wystąpieniu omówił on drogę do neutralności klimatycznej całej Grupy Górażdże, której zakłady dzięki nakładom inwestycyjnym w wysokości ponad 10 mld zł zwiększały swoje moce produkcyjne i jednocześnie ograniczały swoje oddziaływanie na środowisko, dzięki czemu stawały się bardziej ekologiczne. Następnie dr inż. arch. Marta Promińska (Strabag Sp. z o.o.) zaprezentowała nowy standard budownictwa zrównoważonego w kontekście tzw. zdrowej architektury, a Przemysław Borek (prezes zarządu Pekabex BET S.A.) przedstawił zrównoważoną prefabrykację betonową, konkludując, że wysoka jakość prefabrykatów oznacza ich niższy wpływ na środowisko. Podczas sesji otwarcia jako ostatnia głos zabrała dr inż. Katarzyna Synowiec (Centrum Technologiczne Betotech Sp. z o.o.), prezentując zagadnienie trwałości betonów niskoemisyjnych.|
W kolejnej części wydarzenia uczestnicy mieli możliwość wzięcia udziału w niezwykle interesujących warsztatach praktycznych, podczas których partnerzy merytoryczni wydarzenia podzielili się swoimi doświadczeniami realizacyjnymi. Podczas pierwszej sesji warsztatowych przedstawiciele firm Rebuild sp. z o.o.,Atlas sp. z o.o. omówili zagadnienia związane z technologią i możliwościami, jakie daje druk 3D z betonu.
W kolejnej części firma SIKA Poland sp. z o.o. zrealizowała szkolenie z zakresu projektowania betonu do elementów wibroprasowanych. Tego samego dnia odbyły się warsztaty Centrum Technologicznego Betotech sp. z o.o. oraz spółki PERI Polska. Podczas tej sesji słuchacze mogli zdobyć unikatową wiedzę dotyczącą zarówno cementów niskoemisyjnych stosowanych w betonach do specjalnych robót geotechnicznych, jak i monitorowania rozwoju wytrzymałości wczesnej betonu. Drugiego dnia Centrum Technologiczne Betotech poprowadziło sesję, tym razem we współpracy z firmą CONTROLS Group, obejmującą zagadnienia wytrzymałości betonu. Wykłady zakończono omówieniem wytrzymałości betonu oraz ogólnym podsumowaniem. W tym dniu odbyła się także sesja zamknięcia, podczas której dr inż. Maciej Batog (Centrum Technologiczne Betotech Sp. z o.o.) zaprezentował zmiany w normalizacji cementu i betonu, a dr inż. Artur Golda (Centrum Technologiczne Betotech Sp. z o.o.) omówił zmiany w niezbędnych dokumentach technicznych. Ponadto dr hab. inż. Justyna Zapała-Sławeta, prof. PŚk, skomentowała mechanizm reakcji alkalia kruszywo w betonie.
Na zakończenie Warsztatów Betonów Niskoemisyjnych Andrzej Losor zapewnił, że tego typu spotkania, wskazujące drogę do osiągania neutralności klimatycznej, są konieczne i będą przez Grupę Górażdże kontynuowane. Beton odgrywa we współczesnym świecie budowlanym ogromną rolę. Zadaniem jego producentów jest zrobienie wszystkiego, co w ich mocy, by stał się on neutralny klimatycznie przed 2050 r.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Kruszywo do zadań specjalnych. Nieoczywiste zastosowania powszechnego materiału
Artykuł dotyczy mineralnego kruszywa trójtlenkowego (MTA). Omówiono jego skład, właściwości, a także szerokie zastosowanie kliniczne – od pokrycia miazgi po leczenie perforacji korzenia. MTA jest szczególnie cenione za swoje właściwości uszczelniające i zdolność wspierania regeneracji tkanek. Przedstawiono również dane naukowe na temat liczby publikacji dotyczących MTA, z podziałem na kraje i instytucje badawcze, oraz wskazano na rosnące zainteresowanie tym materiałem. Szeroko pojęte kruszywa...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...