Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych
Trwające od 29 do 30 listopada br. Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych były kolejnym spotkaniem z cyklu „GoGreen Concrete”. Organizator, Grupa Górażdże, zadbał o to, aby podczas wydarzenia nie zabrakło interesujących prelekcji i sesji warsztatowych. Uczestnicy mogli wziąć udział m.in. w wykładach dotyczących szeroko rozumianego budownictwa zrównoważonego, a także w pokazach drukowania 3D z betonu. Spotkanie stanowiło świetny przykład połączenia teorii z praktyką.
Przez dwa dni Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach zmieniło się w ośrodek interesujących prelekcji, sesji warsztatowych, rozmów i wymiany doświadczeń. Odbywające się tam Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych zgromadziły wielu znamienitych gości − przedstawicieli branży budowlanej: producentów betonu, domieszek chemicznych, przedstawicieli firm oraz laboratoriów badawczych. Partnerskimi ośrodkami akademickimi wydarzenia były Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie oraz Politechniki: Śląska, Opolska, Wrocławska, Warszawska i Świętokrzyska.
Uroczystego otwarcia wydarzenia dokonał członek zarządu Górażdże Cement Andrzej Losor. Po przywitaniu gości i omówieniu planu Warsztatów oddał głos prezesowi zarządu Górażdże Cement – Andrzejowi Reclikowi. W swoim wystąpieniu omówił on drogę do neutralności klimatycznej całej Grupy Górażdże, której zakłady dzięki nakładom inwestycyjnym w wysokości ponad 10 mld zł zwiększały swoje moce produkcyjne i jednocześnie ograniczały swoje oddziaływanie na środowisko, dzięki czemu stawały się bardziej ekologiczne. Następnie dr inż. arch. Marta Promińska (Strabag Sp. z o.o.) zaprezentowała nowy standard budownictwa zrównoważonego w kontekście tzw. zdrowej architektury, a Przemysław Borek (prezes zarządu Pekabex BET S.A.) przedstawił zrównoważoną prefabrykację betonową, konkludując, że wysoka jakość prefabrykatów oznacza ich niższy wpływ na środowisko. Podczas sesji otwarcia jako ostatnia głos zabrała dr inż. Katarzyna Synowiec (Centrum Technologiczne Betotech Sp. z o.o.), prezentując zagadnienie trwałości betonów niskoemisyjnych.|
W kolejnej części wydarzenia uczestnicy mieli możliwość wzięcia udziału w niezwykle interesujących warsztatach praktycznych, podczas których partnerzy merytoryczni wydarzenia podzielili się swoimi doświadczeniami realizacyjnymi. Podczas pierwszej sesji warsztatowych przedstawiciele firm Rebuild sp. z o.o.,Atlas sp. z o.o. omówili zagadnienia związane z technologią i możliwościami, jakie daje druk 3D z betonu.
W kolejnej części firma SIKA Poland sp. z o.o. zrealizowała szkolenie z zakresu projektowania betonu do elementów wibroprasowanych. Tego samego dnia odbyły się warsztaty Centrum Technologicznego Betotech sp. z o.o. oraz spółki PERI Polska. Podczas tej sesji słuchacze mogli zdobyć unikatową wiedzę dotyczącą zarówno cementów niskoemisyjnych stosowanych w betonach do specjalnych robót geotechnicznych, jak i monitorowania rozwoju wytrzymałości wczesnej betonu. Drugiego dnia Centrum Technologiczne Betotech poprowadziło sesję, tym razem we współpracy z firmą CONTROLS Group, obejmującą zagadnienia wytrzymałości betonu. Wykłady zakończono omówieniem wytrzymałości betonu oraz ogólnym podsumowaniem. W tym dniu odbyła się także sesja zamknięcia, podczas której dr inż. Maciej Batog (Centrum Technologiczne Betotech Sp. z o.o.) zaprezentował zmiany w normalizacji cementu i betonu, a dr inż. Artur Golda (Centrum Technologiczne Betotech Sp. z o.o.) omówił zmiany w niezbędnych dokumentach technicznych. Ponadto dr hab. inż. Justyna Zapała-Sławeta, prof. PŚk, skomentowała mechanizm reakcji alkalia kruszywo w betonie.
Na zakończenie Warsztatów Betonów Niskoemisyjnych Andrzej Losor zapewnił, że tego typu spotkania, wskazujące drogę do osiągania neutralności klimatycznej, są konieczne i będą przez Grupę Górażdże kontynuowane. Beton odgrywa we współczesnym świecie budowlanym ogromną rolę. Zadaniem jego producentów jest zrobienie wszystkiego, co w ich mocy, by stał się on neutralny klimatycznie przed 2050 r.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Odbiór nawierzchni asfaltowych w pigułce „Must-know” każdego inwestora
W niniejszym wydaniu magazynu mamy dla Was, Drodzy Czytelnicy, małą-wielką niespodziankę: checklistę badań odbiorowych mieszanek mineralno-asfaltowych i nawierzchni. Bardzo przydatne narzędzie, zwłaszcza dla osób będących na progu swojej pracy zawodowej jako inspektor nadzoru (a i „starym wyjadaczom” czasem też może się przydać). (Checklista do pobrania na końcu artykułu!) Lista zawiera wykaz najpopularniejszych i najważniejszych parametrów odbiorowych wraz z aktualną metodyką badawczą dla ic...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...