VII Konferencja Drogowo-Mostowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg i mostów”
4-6 października br. w Katowicach odbyła się VII edycja Konferencji Drogowo-Mostowej „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg i mostów”. Wydarzenie zorganizowała redakcja „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Mosty”. Podczas trzech dni uczestnicy mieli okazję wysłuchać 17 referatów w sześciu sesjach, a także wziąć udział w warsztatach poświęconych projektowaniu i wzmacnianiu podłoża.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Minister Infrastruktury, Marszałek Województwa Śląskiego, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polskie Stowarzyszenie Geosyntetyczne, Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Stowarzyszenie Producentów Cementu, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach oraz Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej.
Warsztat pracy – projektowanie i wzmacnianie podłoża
Warsztat pracy był nową formą aktywności dla uczestników Konferencji Drogowo-Mostowej. Tematy związane z praktyczną stroną projektowania i wzmacniania podłoża cieszyły się dużym zainteresowaniem. Referat wprowadzający wygłosił Grzegorz Horodecki (Politechnika Gdańska). Następnie platformę projektową Tensar+ omówił Piotr Mazurowski (Tensar Polska). Kwestię geosyntetyków w świetle normalizacji i standaryzacji przybliżył zebranym Jacek Kawalec (Polskie Stowarzyszenie Geosyntetyczne).
Projektowanie oraz budowa dróg i mostów a warunki gruntowe danego regionu
Pierwszą sesję merytoryczną rozpoczęło wystąpienie Tomasza Godlewskiego (Instytut Techniki Budowlanej) dotyczące wybranych georyzyk związanych z realizacją tuneli komunikacyjnych w gruntach. Następnie na pytanie „Czy wapno jest tylko do uzdatniania gruntów?” swoim referatem odpowiedział Dominik Małasiewicz (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego). Problemy optymalizacyjne i wykonawcze posadowienia w formule „projektuj i buduj” omówił Grzegorz Horodecki (Politechnika Gdańska). Pierwszą sesję zakończyła prezentacja powstała przy współpracy firm Midas Civil + Midas GTS. Dr inż. Łukasz Jarno (JD Engineering) omówił kompleksowe projektowanie konstrukcji mostowych z uwzględnieniem warunków gruntowych i analizy geotechnicznej.
Wzmacnianie podłoża i stabilizacja gruntów – sprawdzone materiały i technologie
Drugą sesję rozpoczął Piotr Rychlewski (Instytut Badawczy Dróg i Mostów) z referatem poświęconym masowemu wzmacnianiu podłoża gruntowego. Kolejnym prezentującym był Piotr Mazurowski (Tensar Polska), który poświęcił swoje wystąpienie tematowi zastosowania georusztów wielokształtnych do zwiększania trwałości warstw związanych spoiwem oraz rodzajom spoiw drogowych i ich prawidłowemu doborowi w zależności od rodzaju gruntu. Przyszłość spoiw w Polsce przedstawił zebranym Marek Przeradzki (Visolis Stabilizacje). Sesję zakończył referat Andrzeja Ciepieli (Ciepiela Technology Promotion) omawiający nowoczesną technologię budowy dróg z Włoch.
Uwarunkowania geotechniczne w budownictwie infrastrukturalnym. Doświadczenia i dobre praktyki
Kolejny segment rozpoczął Iwo Wituła z Griltex Polska, który przedstawił słuchaczom nowoczesne rozwiązania w obszarze infrastruktury, ilustrując je praktycznymi przykładami opartymi na realizowanych projektach, ze szczególnym uwzględnieniem geokomozytów GXP 5+5 DUO oraz DUO L. Z myślą o regionie, w którym odbywała się konferencja, organizatorzy zdecydowali się na referat wygłoszony w gwarze śląskiej. Przedstawił go Jacek Nowak (Politechnika Śląska), podejmując tematykę aktualnych wyzwań związanych z budową dróg na terenie Górnego Śląska. Współautorem referatu był Bartłomiej Grzesik (Politechnika Śląska).
Nowoczesne rozwiązania materiałowe i technologiczne a specyfika danego regionu – cz. I
Sesję zamykającą drugi dzień konferencji rozpoczął Grzegorz Markowski (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu), omawiając doświadczenia województwa opolskiego z realizacji inwestycji w obrębie pomnika przyrody na przykładzie budowy drogi wojewódzkiej nr 414 na odcinku Alei Lipowej. Następnie przeglądu technologii i kierunków rozwoju w kontekście nawierzchni betonowych dokonał Piotr Kijowski (Stowarzyszenie Producentów Cementu).
Ekspert drogowo-mostowy
Jak co roku, podczas uroczystego bankietu organizatorzy przyznali autorskie wyróżnienie „Ekspert drogowo-mostowy”. Nagroda ta jest przyznawana osobom, które swoim zaangażowaniem i pracą wyróżniają się w branży. Tytuł podczas tegorocznego wydarzenia odebrali Piotr Miąso (Dyrektor Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie) oraz dr inż. Grzegorz Horodecki (Politechnika Gdańska).
Nowoczesne rozwiązania materiałowe i technologiczne a specyfika danego regionu – cz. II
Trzeci dzień konferencji rozpoczął wykład Piotra Bętkowskiego (Politechnika Śląska) dotyczący kolejowych konstrukcji odciążających jako mostów stałych na terenach górniczych. Możliwość optymalizacji konstrukcji ścieżek rowerowych w świetle dekarbonizacji przedstawiła słuchaczom Kamila Kornacka (Tensar Polska). Ostatnie wystąpienie w tym segmencie należało do Dariusza Sobali (Strabag), prelegent omówił „ostatni rozdział” przebudowy wiaduktu kolejowego W8 w Krakowie.
Nawierzchnie drogowo-mostowe: materiały, technologie i przykładowe rozwiązania
Sesję zamykającą wydarzenie rozpoczęła Lidia Markowska (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział we Wrocławiu), omawiając założenia i realizację nawierzchni betonowych w tunelach drogowych TS-32 i TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłem Bolków a węzłem Kamienna Góra Północ. Ostatni referat należał do Marcina Grygierka (Politechnika Śląska) i dotyczył doświadczenia z 18-letnich obserwacji drogi kołowej poddanej wpływom eksploatacji górniczej.
Dziękujemy!
Biorąc pod uwagę pozytywne opinie uczestników spotkania, a także mnóstwo pytań zadawanych podczas wygłaszanych referatów, można śmiało stwierdzić, że tegoroczna edycja Konferencji Drogowo-Mostowej zakończyła się sukcesem. Oczywiście nie byłoby to możliwe bez wsparcia prelegentów, moderatorów sesji, sponsorów, partnerów oraz licznej grupy uczestników. Serdecznie dziękujemy wszystkim za ich zaangażowanie i już dziś zapraszamy na kolejną edycję wydarzenia, która odbędzie się 2-4 października 2024 roku w Katowicach.
Zobacz całą galerię – TUTAJ
Tekst: Iga Przyszlak
Fot. K. Piątek
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...