VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”
W dniach 7–9 kwietnia 2025 roku w Olsztynie odbyło się VII Forum Dróg Publicznych – Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej, które zgromadziło przedstawicieli samorządów, ekspertów z branży drogowej, reprezentantów firm wykonawczych, projektowych oraz usługowych. Wydarzenie, organizowane cyklicznie, stanowi platformę wymiany doświadczeń i wiedzy w zakresie nowoczesnych rozwiązań w infrastrukturze drogowej.
Partnerami Forum były firmy: ORLEN Asfalt (partner złoty), UNIMOT Bitumen (partner srebrny), Arbena, Colas Polska, Elektromontaż Rzeszów, Emul-King, Lehmann + Partner Polska, Optem, Ozamet, PrOWERk, Rettenmaier Polska, S&P Polska, Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego oraz Tensar Polska.
Uroczystego otwarcia wydarzenia dokonała Anna Górska-Zychla, redaktorka zarządzająca czasopismami Magazyn Autostrady, Mosty oraz Drogi Publiczne. Po powitaniu uczestników głos zabrali: Waldemar Królikowski, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, oraz Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, przewodniczący Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich oraz Wiceprezes Zarządu Polskiego Kongresu Drogowego.
W Bloku I omówiono tematy związane z projektowaniem, budową i przebudową lokalnej infrastruktury drogowej, który poprowadził Piotr Koźlarek z firmy TPA. Wprowadził zgromadzonych w tematykę nowoczesnych rozwiązań technicznych stosowanych na poziomie lokalnym. Jako pierwszy wystąpił Dominik Małasiewicz ze Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego, prezentując zastosowanie mleczka wapiennego w zabezpieczaniu warstwy sczepnej. Następnie Przemysław Ostrowski z ORLEN Asfalt omówił wyzwania i możliwości, jakie niosą za sobą technologie utrzymaniowe dla dróg samorządowych. W dalszej części Paweł Zagrodnik z COLAS Polska zaprezentował innowacyjne produkty tej firmy, a Waldemar Kulesz z Optem przybliżył temat bezobsługowych mostów kompozytowych oraz prefabrykowanych konstrukcji w systemach optemARCH i optemFRAME. Po krótkiej dyskusji uczestnicy udali się na przerwę kawową.
Blok II pt. „Materiały i surowce. Wpływ jakości stosowanych produktów na trwałość dróg” moderowała Agnieszka Kędzierska z firmy Rettenmaier Polska. Kamila Kornacka z Tensar Polska mówiła o stabilizacji kruszywa i optymalizacji nawierzchni z użyciem nowoczesnych georusztów Tensar InterAx. Paweł Klimaszewski z TPA przedstawił ekologiczne podejście do budowy dróg poprzez wykorzystanie gumy z recyklingu opon samochodowych. Z kolei Wiesław Kufel z firmy Emul-King omówił wpływ taśm bitumicznych na trwałość infrastruktury drogowej. Po krótkiej dyskusji uczestnicy udali się na wspólny obiad.
Po południu odbył się Blok III poświęcony bezpieczeństwu na drogach samorządowych. Podczas bloku prowadzonego przez doświadczonego moderatora – Zbigniewa Tabora, Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, Pan Mariusz Grzesica z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego omówił problemy w zarządzaniu ruchem i rolę publicznych systemów informacji. Dawid Latała z Elektromontażu Rzeszów przedstawił temat Bezpiecznych Punktów Oświetleniowych, akcentując aktualne wymagania techniczne i przykłady ich realizacji. Jacek Pasikowski z firmy PrOWERk zaprezentował rozwiązania w zakresie zabezpieczeń ścieżek pieszo-rowerowych. Wypowiedzi zakończyły się ożywioną dyskusją, a następnie uczestnicy wzięli udział w przerwie kawowej.
Blok IV, moderowany przez Wojciecha Sorociaka z Politechniki Śląskiej i firmy ORLEN Asfalt, poświęcony był nawierzchniom drogowym i ich dopasowaniu do warunków regionalnych. Jako pierwsza wystąpiła Agnieszka Kędzierska z Rettenmaier Polska, która omówiła trwałe nawierzchnie asfaltowe typu SMA i SMA16JENA. Następnie Zbigniew Tabor z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, zaprezentował ocenę jakości robót drogowych na podstawie kontroli NIK oraz przedstawił propozycje nowych wytycznych dla dróg samorządowych. Piotr Koźlarek z TPA zaprezentował możliwości zastosowania jednowarstwowych nawierzchni AC Duopawe. Po sesji odbyła się krótka dyskusja, a dzień merytoryczny zakończył pokaz działania suszarki odrzutowej firmy Zirocco.
W środę, po porannej przerwie kawowej, rozpoczęto Blok V pt. „Rozwiązania technologiczne. Innowacje i wdrożenia – na szczeblu wojewódzkim, powiatowym i gminnym”, prowadzony przez Pawła Klimaszewskiego z firmy TPA. Szymon Węgliński z Politechniki Poznańskiej omówił istotne aspekty geotechniczne z punktu widzenia inspektorów nadzoru, projektantów i inwestorów samorządowych. Następnie Bartłomiej Zduńczyk z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie zaprezentował szczegóły rozbudowy DW 527 oraz połączeń z drogami ekspresowymi S51 i S16. Damian Łokaj przedstawił współczesne paradygmaty inwestycji drogowych. Po zakończeniu prezentacji odbyła się dyskusja.
Ostatni punkt programu stanowił Blok VI pt. „Administracja drogowa XXI wieku”, Moderatorem sesji był Mariusz Grzesica z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Jako pierwszy głos zabrał Piotr Żółtowski z YLE Inżynierowie, który omówił dylematy wyboru między wiaduktami a tunelami jako sposobami na eliminację przejazdów w poziomie szyn. Następnie Konrad Różowicz z kancelarii Ziemski & Partners zaprezentował temat zielonych zamówień publicznych w sektorze drogownictwa. Ostatni referat wygłosił Tomasz Żuchowski, ekspert z wieloletnim doświadczeniem, który nakreślił główne wyzwania, z jakimi branża drogowa będzie musiała się mierzyć w nadchodzących latach.
Po zakończeniu ostatniego bloku i krótkiej dyskusji uczestnicy udali się na wspólny obiad, który oficjalnie zakończył VII Forum Dróg Publicznych.
Dziękujemy za udział!
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom, prelegentom, moderatorom i partnerom wydarzenia za aktywny udział, zaangażowanie i wymianę doświadczeń. Mamy nadzieję, że Forum było inspirującą przestrzenią do nawiązywania współpracy i pogłębiania wiedzy. Do zobaczenia podczas kolejnej edycji!
Przejdź na stronę wydarzenia, na której już niedługo pojawią się szczegółowe informacje dotyczące VIII edycji Forum! – https://forumdrogpublicznych.pl/
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Odbiór nawierzchni asfaltowych w pigułce „Must-know” każdego inwestora
W niniejszym wydaniu magazynu mamy dla Was, Drodzy Czytelnicy, małą-wielką niespodziankę: checklistę badań odbiorowych mieszanek mineralno-asfaltowych i nawierzchni. Bardzo przydatne narzędzie, zwłaszcza dla osób będących na progu swojej pracy zawodowej jako inspektor nadzoru (a i „starym wyjadaczom” czasem też może się przydać). (Checklista do pobrania na końcu artykułu!) Lista zawiera wykaz najpopularniejszych i najważniejszych parametrów odbiorowych wraz z aktualną metodyką badawczą dla ic...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...