IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencji Drogowo-Kruszywowej „Materiały, surowce, technologie. Wykorzystanie przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”. Wydarzenie zgromadziło liczne grono specjalistów z branży drogowej i kruszywowej, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami, badaniami, a także wizjami dotyczącymi materiałów, surowców oraz technologii stosowanych w projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Dróg Wojewódzkich, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Polski Związek Producentów Kruszyw, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Wykorzystanie krajowych kruszyw w budowie i utrzymaniu dróg
Pierwsza sesja koncentrowała się na wykorzystaniu krajowych kruszyw w budowie i utrzymaniu dróg. Dyrektor Katarzyna Węgrzyn-Madeja (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie) przedstawiła inwestycje zarządu planowane na rok 2024. Monika Tarnowska (GDDKiA oddział w Katowicach) omówiła projekt aktualizacji wymagań technicznych dotyczących mieszanki niezwiązanej do dróg krajowych. Kolejno Piotr Różycki (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego) przedstawił korzyści stosowania mączek wapiennych jako dodatku do betonu.
Pozyskiwanie kruszyw oraz budowa i utrzymanie dróg – wykorzystanie maszyn i urządzeń
W sesji drugiej poruszono kwestie pozyskiwania kruszyw oraz budowy i utrzymania dróg, ze szczególnym uwzględnieniem maszyn i urządzeń. Wiesław Kozioł (Sieć Badawcza ŁUKASIEWICZ – Warszawski Instytut Technologiczny) dokonał analizy zmian w wydobyciu kruszyw w latach 1993-2022 oraz przedstawił prognozy na przyszłość. Paweł Kalinowski z firmy GS Software omówił automatyzację procesów ważenia i ruchu pojazdów w kopalniach kruszyw i na placach budowy. Tomasz Gawenda z AGH Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zastanawiał się nad pytaniem, czy kruszywo może być w formie doskonałej.
Kopalnie kruszyw ‒ nowoczesne technologie, wdrożenia, optymalizacja produkcji
W trzeciej sesji skoncentrowano się na tematyce dot. kopalni kruszyw, prezentując nowoczesne technologie, wdrożenia oraz optymalizację produkcji. Daniel Saramak (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) omówił wykorzystanie technologii wysokociśnieniowego rozdrabniania w produkcji kruszyw drobnouziarnionych. Tomasz Krakowski (Schüttflix) przedstawił postępującą cyfryzację transportu i zakupów kruszyw w Polsce. Natomiast Paweł Pietrzykowski (WIDMO Spectral Technologies) zaprezentował zastosowanie innowacyjnego georadaru spektralnego jako nowoczesnego narzędzia wsparcia dla geologii.
Szerokie horyzonty
Sesja specjalna zatytułowana Szerokie Horyzonty skupiła się na inspirującej prezentacji pt. „Bezpieczny Kazbek – polscy ratownicy w Gruzji”, którą poprowadził Maciej Stańczak – wybitny ratownik medyczny, górski ekspert i himalaista. Sesja specjalna stanowiła ważne uzupełnienie tematyki konferencji, podkreślając znaczenie bezpieczeństwa i profesjonalizmu w działalności związanej z górami i ratownictwem.
Kruszywa lokalne – zasoby, jakość, pozyskiwanie, zastosowanie
Czwarta sesja dotyczyła kruszyw lokalnych, ich zasobów, jakości, pozyskiwania oraz zastosowania. Agata Stempkowska (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) omówiła kwestię destruktu asfaltowego, zastanawiając się, czy jest to odpad, czy pełnowartościowy materiał. Łukasz Machniak (Polski Związek Producentów Kruszyw) przedstawił prognozy dotyczące rynku kruszyw na najbliższe 15 lat. Hubert Schwarz (Kancelaria Prawnicza Amadeus) zastanowił się nad kwestią, czy istnieją jeszcze obszary, których nie chronimy przed górnictwem. Natomiast Wojciech Sorociak (Eurovia Polska) przedstawił korzyści ekonomiczne i środowiskowe płynące z analizy danych produkcyjnych.
Nawierzchnie drogowe – zastosowanie wybranych materiałów i technologii
Prelegcnci występujący podczas ostatniej sesji koncentrowali się na nawierzchniach drogowych, prezentując zastosowanie wybranych materiałów i technologii. Grzegorz Mazurek (Politechnika Świętokrzyska) omówił wpływ rodzaju kruszywa na współczynnik luminacji mieszanki mineralnej. Przemysław Buczyński (Politechnika Świętokrzyska) przedstawił wpływ rodzaju kruszywa na właściwości betonu asfaltowego z emulsją asfaltową wytwarzanego na zimno. Adrian Ciołczyk (Politechnika Śląska) omówił natomiast wpływ wybranych czynników na parametry mieszanek mineralnych związanych spoiwem hydraulicznym. Na zakończenie sesji Bartłomiej Grzesik (Politechnika Śląska) przedstawił badania nad kruszywem z recyklingu nawierzchniowych płyt granitowych.
Ekspert Drogowo-Kruszywowy
Tradycją, która już na stałe wpisała się w Konferencję, jest przyznawanie przez organizatorki wydarzenia wyróżnienia „Ekspert drogowo-kruszywowy”. Przyznawane tytuły stanowią wyraz uznania dla tych, którzy swoją pracą, badaniami czy inicjatywami przyczyniają się do rozwoju i doskonalenia tej istotnej dziedziny. W tym roku tytuły odebrali prof. Wiesław Kozioł i dr inż. Agata Stempkowska.
Do zobaczenia w 2025 roku!
Konferencja IV Drogowo-Kruszywowa dostarczyła uczestnikom nie tylko aktualnej wiedzy na temat najnowszych osiągnięć oraz technologii w branży drogowej i kruszywowej. Stanowiła również doskonałą platformę do wymiany doświadczeń, a także budowy relacji między specjalistami z różnych dziedzin związanych z infrastrukturą. Już dziś zapraszamy Państwa do udziału w V edycji, która odbędzie się w marcu 2025 r.
Tekst: Joanna Glapińska-Goj
Fot. K. Piątek
ZOBACZ CAŁĄ GALERIĘ ZDJĘĆ! -> TUTAJ!
ZOBACZ, CO DO POWIEDZENIA NA TEMAT KONFERENCJI MAJĄ NASI SPECJALIŚCI -> PRZEJDŹ DO FILMU
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...