IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencji Drogowo-Kruszywowej „Materiały, surowce, technologie. Wykorzystanie przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”. Wydarzenie zgromadziło liczne grono specjalistów z branży drogowej i kruszywowej, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami, badaniami, a także wizjami dotyczącymi materiałów, surowców oraz technologii stosowanych w projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Dróg Wojewódzkich, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Polski Związek Producentów Kruszyw, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Wykorzystanie krajowych kruszyw w budowie i utrzymaniu dróg
Pierwsza sesja koncentrowała się na wykorzystaniu krajowych kruszyw w budowie i utrzymaniu dróg. Dyrektor Katarzyna Węgrzyn-Madeja (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie) przedstawiła inwestycje zarządu planowane na rok 2024. Monika Tarnowska (GDDKiA oddział w Katowicach) omówiła projekt aktualizacji wymagań technicznych dotyczących mieszanki niezwiązanej do dróg krajowych. Kolejno Piotr Różycki (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego) przedstawił korzyści stosowania mączek wapiennych jako dodatku do betonu.
Pozyskiwanie kruszyw oraz budowa i utrzymanie dróg – wykorzystanie maszyn i urządzeń
W sesji drugiej poruszono kwestie pozyskiwania kruszyw oraz budowy i utrzymania dróg, ze szczególnym uwzględnieniem maszyn i urządzeń. Wiesław Kozioł (Sieć Badawcza ŁUKASIEWICZ – Warszawski Instytut Technologiczny) dokonał analizy zmian w wydobyciu kruszyw w latach 1993-2022 oraz przedstawił prognozy na przyszłość. Paweł Kalinowski z firmy GS Software omówił automatyzację procesów ważenia i ruchu pojazdów w kopalniach kruszyw i na placach budowy. Tomasz Gawenda z AGH Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zastanawiał się nad pytaniem, czy kruszywo może być w formie doskonałej.
Kopalnie kruszyw ‒ nowoczesne technologie, wdrożenia, optymalizacja produkcji
W trzeciej sesji skoncentrowano się na tematyce dot. kopalni kruszyw, prezentując nowoczesne technologie, wdrożenia oraz optymalizację produkcji. Daniel Saramak (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) omówił wykorzystanie technologii wysokociśnieniowego rozdrabniania w produkcji kruszyw drobnouziarnionych. Tomasz Krakowski (Schüttflix) przedstawił postępującą cyfryzację transportu i zakupów kruszyw w Polsce. Natomiast Paweł Pietrzykowski (WIDMO Spectral Technologies) zaprezentował zastosowanie innowacyjnego georadaru spektralnego jako nowoczesnego narzędzia wsparcia dla geologii.
Szerokie horyzonty
Sesja specjalna zatytułowana Szerokie Horyzonty skupiła się na inspirującej prezentacji pt. „Bezpieczny Kazbek – polscy ratownicy w Gruzji”, którą poprowadził Maciej Stańczak – wybitny ratownik medyczny, górski ekspert i himalaista. Sesja specjalna stanowiła ważne uzupełnienie tematyki konferencji, podkreślając znaczenie bezpieczeństwa i profesjonalizmu w działalności związanej z górami i ratownictwem.
Kruszywa lokalne – zasoby, jakość, pozyskiwanie, zastosowanie
Czwarta sesja dotyczyła kruszyw lokalnych, ich zasobów, jakości, pozyskiwania oraz zastosowania. Agata Stempkowska (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) omówiła kwestię destruktu asfaltowego, zastanawiając się, czy jest to odpad, czy pełnowartościowy materiał. Łukasz Machniak (Polski Związek Producentów Kruszyw) przedstawił prognozy dotyczące rynku kruszyw na najbliższe 15 lat. Hubert Schwarz (Kancelaria Prawnicza Amadeus) zastanowił się nad kwestią, czy istnieją jeszcze obszary, których nie chronimy przed górnictwem. Natomiast Wojciech Sorociak (Eurovia Polska) przedstawił korzyści ekonomiczne i środowiskowe płynące z analizy danych produkcyjnych.
Nawierzchnie drogowe – zastosowanie wybranych materiałów i technologii
Prelegcnci występujący podczas ostatniej sesji koncentrowali się na nawierzchniach drogowych, prezentując zastosowanie wybranych materiałów i technologii. Grzegorz Mazurek (Politechnika Świętokrzyska) omówił wpływ rodzaju kruszywa na współczynnik luminacji mieszanki mineralnej. Przemysław Buczyński (Politechnika Świętokrzyska) przedstawił wpływ rodzaju kruszywa na właściwości betonu asfaltowego z emulsją asfaltową wytwarzanego na zimno. Adrian Ciołczyk (Politechnika Śląska) omówił natomiast wpływ wybranych czynników na parametry mieszanek mineralnych związanych spoiwem hydraulicznym. Na zakończenie sesji Bartłomiej Grzesik (Politechnika Śląska) przedstawił badania nad kruszywem z recyklingu nawierzchniowych płyt granitowych.
Ekspert Drogowo-Kruszywowy
Tradycją, która już na stałe wpisała się w Konferencję, jest przyznawanie przez organizatorki wydarzenia wyróżnienia „Ekspert drogowo-kruszywowy”. Przyznawane tytuły stanowią wyraz uznania dla tych, którzy swoją pracą, badaniami czy inicjatywami przyczyniają się do rozwoju i doskonalenia tej istotnej dziedziny. W tym roku tytuły odebrali prof. Wiesław Kozioł i dr inż. Agata Stempkowska.
Do zobaczenia w 2025 roku!
Konferencja IV Drogowo-Kruszywowa dostarczyła uczestnikom nie tylko aktualnej wiedzy na temat najnowszych osiągnięć oraz technologii w branży drogowej i kruszywowej. Stanowiła również doskonałą platformę do wymiany doświadczeń, a także budowy relacji między specjalistami z różnych dziedzin związanych z infrastrukturą. Już dziś zapraszamy Państwa do udziału w V edycji, która odbędzie się w marcu 2025 r.
Tekst: Joanna Glapińska-Goj
Fot. K. Piątek
ZOBACZ CAŁĄ GALERIĘ ZDJĘĆ! -> TUTAJ!
ZOBACZ, CO DO POWIEDZENIA NA TEMAT KONFERENCJI MAJĄ NASI SPECJALIŚCI -> PRZEJDŹ DO FILMU
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...