IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencji Drogowo-Kruszywowej „Materiały, surowce, technologie. Wykorzystanie przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”. Wydarzenie zgromadziło liczne grono specjalistów z branży drogowej i kruszywowej, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami, badaniami, a także wizjami dotyczącymi materiałów, surowców oraz technologii stosowanych w projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Dróg Wojewódzkich, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Polski Związek Producentów Kruszyw, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Wykorzystanie krajowych kruszyw w budowie i utrzymaniu dróg
Pierwsza sesja koncentrowała się na wykorzystaniu krajowych kruszyw w budowie i utrzymaniu dróg. Dyrektor Katarzyna Węgrzyn-Madeja (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie) przedstawiła inwestycje zarządu planowane na rok 2024. Monika Tarnowska (GDDKiA oddział w Katowicach) omówiła projekt aktualizacji wymagań technicznych dotyczących mieszanki niezwiązanej do dróg krajowych. Kolejno Piotr Różycki (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego) przedstawił korzyści stosowania mączek wapiennych jako dodatku do betonu.
Pozyskiwanie kruszyw oraz budowa i utrzymanie dróg – wykorzystanie maszyn i urządzeń
W sesji drugiej poruszono kwestie pozyskiwania kruszyw oraz budowy i utrzymania dróg, ze szczególnym uwzględnieniem maszyn i urządzeń. Wiesław Kozioł (Sieć Badawcza ŁUKASIEWICZ – Warszawski Instytut Technologiczny) dokonał analizy zmian w wydobyciu kruszyw w latach 1993-2022 oraz przedstawił prognozy na przyszłość. Paweł Kalinowski z firmy GS Software omówił automatyzację procesów ważenia i ruchu pojazdów w kopalniach kruszyw i na placach budowy. Tomasz Gawenda z AGH Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie zastanawiał się nad pytaniem, czy kruszywo może być w formie doskonałej.
Kopalnie kruszyw ‒ nowoczesne technologie, wdrożenia, optymalizacja produkcji
W trzeciej sesji skoncentrowano się na tematyce dot. kopalni kruszyw, prezentując nowoczesne technologie, wdrożenia oraz optymalizację produkcji. Daniel Saramak (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) omówił wykorzystanie technologii wysokociśnieniowego rozdrabniania w produkcji kruszyw drobnouziarnionych. Tomasz Krakowski (Schüttflix) przedstawił postępującą cyfryzację transportu i zakupów kruszyw w Polsce. Natomiast Paweł Pietrzykowski (WIDMO Spectral Technologies) zaprezentował zastosowanie innowacyjnego georadaru spektralnego jako nowoczesnego narzędzia wsparcia dla geologii.
Szerokie horyzonty
Sesja specjalna zatytułowana Szerokie Horyzonty skupiła się na inspirującej prezentacji pt. „Bezpieczny Kazbek – polscy ratownicy w Gruzji”, którą poprowadził Maciej Stańczak – wybitny ratownik medyczny, górski ekspert i himalaista. Sesja specjalna stanowiła ważne uzupełnienie tematyki konferencji, podkreślając znaczenie bezpieczeństwa i profesjonalizmu w działalności związanej z górami i ratownictwem.
Kruszywa lokalne – zasoby, jakość, pozyskiwanie, zastosowanie
Czwarta sesja dotyczyła kruszyw lokalnych, ich zasobów, jakości, pozyskiwania oraz zastosowania. Agata Stempkowska (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) omówiła kwestię destruktu asfaltowego, zastanawiając się, czy jest to odpad, czy pełnowartościowy materiał. Łukasz Machniak (Polski Związek Producentów Kruszyw) przedstawił prognozy dotyczące rynku kruszyw na najbliższe 15 lat. Hubert Schwarz (Kancelaria Prawnicza Amadeus) zastanowił się nad kwestią, czy istnieją jeszcze obszary, których nie chronimy przed górnictwem. Natomiast Wojciech Sorociak (Eurovia Polska) przedstawił korzyści ekonomiczne i środowiskowe płynące z analizy danych produkcyjnych.
Nawierzchnie drogowe – zastosowanie wybranych materiałów i technologii
Prelegcnci występujący podczas ostatniej sesji koncentrowali się na nawierzchniach drogowych, prezentując zastosowanie wybranych materiałów i technologii. Grzegorz Mazurek (Politechnika Świętokrzyska) omówił wpływ rodzaju kruszywa na współczynnik luminacji mieszanki mineralnej. Przemysław Buczyński (Politechnika Świętokrzyska) przedstawił wpływ rodzaju kruszywa na właściwości betonu asfaltowego z emulsją asfaltową wytwarzanego na zimno. Adrian Ciołczyk (Politechnika Śląska) omówił natomiast wpływ wybranych czynników na parametry mieszanek mineralnych związanych spoiwem hydraulicznym. Na zakończenie sesji Bartłomiej Grzesik (Politechnika Śląska) przedstawił badania nad kruszywem z recyklingu nawierzchniowych płyt granitowych.
Ekspert Drogowo-Kruszywowy
Tradycją, która już na stałe wpisała się w Konferencję, jest przyznawanie przez organizatorki wydarzenia wyróżnienia „Ekspert drogowo-kruszywowy”. Przyznawane tytuły stanowią wyraz uznania dla tych, którzy swoją pracą, badaniami czy inicjatywami przyczyniają się do rozwoju i doskonalenia tej istotnej dziedziny. W tym roku tytuły odebrali prof. Wiesław Kozioł i dr inż. Agata Stempkowska.
Do zobaczenia w 2025 roku!
Konferencja IV Drogowo-Kruszywowa dostarczyła uczestnikom nie tylko aktualnej wiedzy na temat najnowszych osiągnięć oraz technologii w branży drogowej i kruszywowej. Stanowiła również doskonałą platformę do wymiany doświadczeń, a także budowy relacji między specjalistami z różnych dziedzin związanych z infrastrukturą. Już dziś zapraszamy Państwa do udziału w V edycji, która odbędzie się w marcu 2025 r.
Tekst: Joanna Glapińska-Goj
Fot. K. Piątek
ZOBACZ CAŁĄ GALERIĘ ZDJĘĆ! -> TUTAJ!
ZOBACZ, CO DO POWIEDZENIA NA TEMAT KONFERENCJI MAJĄ NASI SPECJALIŚCI -> PRZEJDŹ DO FILMU
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...