IV edycja Seminarium Warsztatowego
IV edycja Seminarium Warsztatowego organizowanego przez redakcję „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Mosty”, tym razem odbyła się 25-26 sierpnia 2020 r. we Wrocławiu. Wydarzenie swoim zasięgiem objęło Polskę Południowo-Zachodnią, w tym województwa: dolnośląskie, łódzkie, opolskie i śląskie.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli m.in.:
- wojewoda dolnośląski,
- marszałek województwa śląskiego,
- powiat wrocławski
- i PSWNA.
Po przywitaniu gości przez organizatorów i starostę powiatu wrocławskiego Romana Potockiego uczestnicy mieli okazję wysłuchać 14 referatów merytorycznych.
Jako pierwszy wystąpił Zbigniew Tabor, dyrektor ZDW w Katowicach oraz przewodniczący Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich. Przybliżył on słuchaczom techniczne aspekty zarządzania drogami samorządowymi.
Wystąpienie PSWNA
Następnie przedstawiciele PSWNA Krzysztof Błażejowski i Adam Wojczuk, którzy przedstawili argumenty przemawiające za niezawodnością nawierzchni asfaltowych.
Z kolei Agnieszka Kędzierska, koordynator zespołu ds. badań i rozwoju LOTOS Asfalt, omówiła dostępne technologie asfaltowe stosowane przy budowie dróg samorządowych i ciągów pieszo-rowerowych.
Dominik Małasiewicz, project manager Lhoist Central Europe, zaprezentował, jak usprawnić i przyśpieszyć remont oraz budowę drogi, stosując zabezpieczenie warstwy sczepnej. Następnie Krzysztof Błażejowski, dyrektor Biura Badań i Rozwoju ORLEN Asfalt, przedstawił rozwiązania podnoszące trwałość nawierzchni asfaltowych.
O keramzycie jako remedium przy rozwiązywaniu problemów geotechnicznych wypowiedział się Sławomir Dekert, kierownik rynku geotechnicznego Leca Polska, a na temat serpentynitu antygorytowego – Dariusz Stolarczyk, manager ds. sprzedaży KOSD Wrocław.
Przedstawiciele firmy Heller Consult Agata Ciołkosz- -Styk i Wojciech Smęt przedstawili sposób, jak zachować chodniki i ciągi pieszo-rowerowe w dobrym stanie na lata. Krystyna Szymaniak, product manager z firmy Rettenmaier Polska omówiła proste i sprawdzone rozwiązania dla dróg lokalnych.
Pozostała część wykładów
W trakcie Seminarium nie mogło zabraknąć również wykładu dotyczącego maszyn wykorzystywanych przy budowie i naprawie dróg. Na temat korzyści z wynajmu maszyn drogowych wypowiedzieli się przedstawiciele firmy Bellator Maszyny Budowlane Marcin Sibielak oraz Dominik Duda.
Wiktoria Baranowska, specjalista ds. badań i rozwoju ORLEN Asfalt, przedstawiła nowoczesne nakładki asfaltowe jako sposób na utrzymanie dróg samorządowych. A Agnieszka Kędzierska powróciła na scenę, by przekazać słuchaczom ważne aspekty jakościowe w procesie budowy nawierzchni asfaltowej.
Kwestie zmniejszania kosztów wykonania nawierzchni dzięki zastosowaniu georusztów heksagonalnych poruszył Piotr Mazurowski, menadżer ds. technologii optymalizacji nawierzchni, Tensar Polska.
Na koniec Dominik Kmita, kierownik pracowni gruntów i kruszyw TPA, przedstawił budzący wiele emocji produkt firmy. Była to świecącą w ciemnościach ścieżkę rowerową, która jest fenomenem na skalę światową.
Przygotowała: Daria Pilch
fot.: J. Glapińska-Goj
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
W artykule przedstawiono szczegółowy podział kruszyw budowlanych ze względu na pochodzenie, sposób wytwarzania, uziarnienie oraz gęstość, wskazując różnice między kruszywami naturalnymi, sztucznymi, z recyklingu i odpadowymi. Kruszywa to podstawowy surowiec wykorzystywany przez rodzaj ludzki niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, na którego zapotrzebowanie, przede wszystkim w budownictwie, nieustannie rośnie. Wzmiankowane kruszywa znajdują zastosowanie stricte jako materiał konstrukcyjny...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Praktyczne aspekty wzmacniania warstw asfaltowych kompozytem wieloosiowym na przykładzie realizacji remontowanej drogi wojewódzkiej
W artykule opisano zastosowanie kompozytu wieloosiowego do wzmacniania nawierzchni asfaltowych na przykładzie remontu drogi wojewódzkiej nr 626. Modernizacja obejmowała frezowanie istniejącej nawierzchni i wykonanie nowych warstw asfaltowych, wzmocnionych kompozytem, który poprawia trwałość nawierzchni, zapobiegając spękaniom zmęczeniowym. Omówiono także proces instalacji kompozytu, wymagania dotyczące przygotowania podłoża i sprzętu oraz korzyści techniczne, ekonomiczne i środowiskowe, takie...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

infraBIM 2025 Expo & Multi-Conference
infraBIM 2025: cyfrowa przyszłość inżynierii już dziś Kraków, 10–12 czerwca 202...

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...