IV edycja Seminarium Warsztatowego
IV edycja Seminarium Warsztatowego organizowanego przez redakcję „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Mosty”, tym razem odbyła się 25-26 sierpnia 2020 r. we Wrocławiu. Wydarzenie swoim zasięgiem objęło Polskę Południowo-Zachodnią, w tym województwa: dolnośląskie, łódzkie, opolskie i śląskie.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli m.in.:
- wojewoda dolnośląski,
- marszałek województwa śląskiego,
- powiat wrocławski
- i PSWNA.
Po przywitaniu gości przez organizatorów i starostę powiatu wrocławskiego Romana Potockiego uczestnicy mieli okazję wysłuchać 14 referatów merytorycznych.
Jako pierwszy wystąpił Zbigniew Tabor, dyrektor ZDW w Katowicach oraz przewodniczący Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich. Przybliżył on słuchaczom techniczne aspekty zarządzania drogami samorządowymi.
Wystąpienie PSWNA
Następnie przedstawiciele PSWNA Krzysztof Błażejowski i Adam Wojczuk, którzy przedstawili argumenty przemawiające za niezawodnością nawierzchni asfaltowych.
Z kolei Agnieszka Kędzierska, koordynator zespołu ds. badań i rozwoju LOTOS Asfalt, omówiła dostępne technologie asfaltowe stosowane przy budowie dróg samorządowych i ciągów pieszo-rowerowych.
Dominik Małasiewicz, project manager Lhoist Central Europe, zaprezentował, jak usprawnić i przyśpieszyć remont oraz budowę drogi, stosując zabezpieczenie warstwy sczepnej. Następnie Krzysztof Błażejowski, dyrektor Biura Badań i Rozwoju ORLEN Asfalt, przedstawił rozwiązania podnoszące trwałość nawierzchni asfaltowych.
O keramzycie jako remedium przy rozwiązywaniu problemów geotechnicznych wypowiedział się Sławomir Dekert, kierownik rynku geotechnicznego Leca Polska, a na temat serpentynitu antygorytowego – Dariusz Stolarczyk, manager ds. sprzedaży KOSD Wrocław.
Przedstawiciele firmy Heller Consult Agata Ciołkosz- -Styk i Wojciech Smęt przedstawili sposób, jak zachować chodniki i ciągi pieszo-rowerowe w dobrym stanie na lata. Krystyna Szymaniak, product manager z firmy Rettenmaier Polska omówiła proste i sprawdzone rozwiązania dla dróg lokalnych.
Pozostała część wykładów
W trakcie Seminarium nie mogło zabraknąć również wykładu dotyczącego maszyn wykorzystywanych przy budowie i naprawie dróg. Na temat korzyści z wynajmu maszyn drogowych wypowiedzieli się przedstawiciele firmy Bellator Maszyny Budowlane Marcin Sibielak oraz Dominik Duda.
Wiktoria Baranowska, specjalista ds. badań i rozwoju ORLEN Asfalt, przedstawiła nowoczesne nakładki asfaltowe jako sposób na utrzymanie dróg samorządowych. A Agnieszka Kędzierska powróciła na scenę, by przekazać słuchaczom ważne aspekty jakościowe w procesie budowy nawierzchni asfaltowej.
Kwestie zmniejszania kosztów wykonania nawierzchni dzięki zastosowaniu georusztów heksagonalnych poruszył Piotr Mazurowski, menadżer ds. technologii optymalizacji nawierzchni, Tensar Polska.
Na koniec Dominik Kmita, kierownik pracowni gruntów i kruszyw TPA, przedstawił budzący wiele emocji produkt firmy. Była to świecącą w ciemnościach ścieżkę rowerową, która jest fenomenem na skalę światową.
Przygotowała: Daria Pilch
fot.: J. Glapińska-Goj
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...