infraBIM 2023 V4 Expo & Multi-Conference
W dniach 23-25 maja 2023 roku na kampusie Politechniki Krakowskiej odbyła się piąta edycja infraBIM V4 Expo & Multi-Conference. Od kilku lat jest to najważniejsze wydarzenie dotyczące cyfryzacji branży budowlanej w Europie Środkowo-Wschodniej. Głównym organizatorem była fundacja Europejskie Centrum Cyfryzacji BIM (EccBIM), która współpracuje ze swoim operatorem, czyli zespołem infraTEAM. W tym roku, współorganizacji podjęła się również Politechnika Krakowska (PK).
Z powodu pandemii, dwie ostatnie edycje infraBIM 2020 i 2021 mogły być obserwowane tylko na ekranach monitorów. Choć i tak było to w formie dynamicznej transmisji realizowanej w profesjonalnym studio. W tym roku organizatorzy wrócili nie tylko do wersji na żywo, ale też do Krakowa. Organizatorzy powrócili również do pomysłu sprzed pandemii, aby zmienić formułę całego wydarzenia na wystawę połączoną z obradami, czyli expo i multi-konferencję. Prowadzenie sesji plenarnych i moderowanie paneli dyskusyjnych wzięli na siebie Prezes Dariusz Kasznia (EccBIM) oraz prof. Marek Salamak (Politechnika Śląska).
Podczas infraBIM 2023 wydano prawie 500 biletów uczestnictwa. Na kilku kluczowych sesjach zainteresowanie wśród słuchaczy było tak wielkie, że nawet na największej auli zaczynało brakować wolnych miejsc. W dalszym ciągu utrzymuje się też międzynarodowa ranga tego wydarzenia. Ponad 20 osób reprezentowało 15 krajów świata. Nie tylko z Grupy V4, ale również ze Skandynawii, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i południa Europy, czy nawet Azji i Ameryki.
W sesji otwarcia wystąpili kolejno: prof. Andrzej Szarata (JM Rektor PK), Generalny Dyrektor Tomasz Żuchowski (GDDKiA), Prezes Hubert Nowak (Urząd Zamówień Publicznych) oraz Wiktor Piwkowski, który wypowiadał się w imieniu Kongresu Budownictwa Polskiego. Bezpośrednio po otwarciu rozpoczęła się sesja poświęcona problemom implementacji BIM w Polsce, którą zakończył panel dyskusyjny BIM Hyde Park tradycyjnie realizowany wspólnie z przedstawicielami Urzędu Zamówień Publicznych (UZP). Oprócz wspomnianych już UZP i GDDKiA zaprezentowane były też aktywności członków Komitetu Cyfryzacji Drogownictwa i Mostownictwa, który powołany został przez Ministra Infrastruktury oraz Grupy Roboczej ds. BIM utworzonej z inicjatywy Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
Przez trzy dni wysłuchać można było 40 prelekcji w sesjach plenarnych, wziąć udział w prawie 10 warsztatach oraz uczestniczyć w dwóch panelach dyskusyjnych. W skrócie tematyka obejmowała takie zagadnienia jak:
-
Implementacja BIM w Polsce.
-
Mega projekty, czyli kompleksowy BIM w CPK.
-
Projekty pilotażowe i badawcze związane z BIM.
-
Infrastrukturalny proces inwestycyjny z użyciem cyfrowych narzędzi.
-
Platformy wymiany danych CDE.
-
Harmonogramy i kosztorysy, czyli BIM 4D/5D.
-
Cyfrowe bliźniaki, czyli Digital Twins.
-
VDC, czyli wirtualne projektowanie i budowa.
-
GIS i techniki rekonstrukcji 3D.
Równolegle z obradami i wystawą odbywały się gry i konkursy. Podczas tzw. grywalizacji, którą opracował partner Strategiczny Arkance Systems, uczestnicy przemieszczali się między stanowiskami zamkniętej i otwartej strefy expo. W ten sposób mogli zapoznać się z maszynami i narzędziami, jakie wykorzystywane są w infrastrukturalnym procesie inwestycyjnym, który zarządzany jest już w sposób cyfrowy. Do tego pokazywane były skanery laserowe i drony, a wszystko zintegrowane w całość było niemal wstępem do autonomicznego placu budowy przyszłości.
Studenckie Koło Naukowe PYLON z Politechniki Śląskiej zorganizowało swój cykliczny konkurs mostów z makaronu, czyli Food Bridge. Rywalizowało ze sobą osiem trzyosobowych zespołów z uczelni technicznych w Gdańsku, Gliwicach, Krakowie, Szczecinie i Warszawie. Pierwszy dzień przeznaczony był na budowanie modeli mostów, do czego studenci wykorzystywali makaron spaghetti i pistolety klejowe.
Lista honorowych patronów i partnerów jest bardzo długa, dlatego tutaj ograniczono ją tylko do instytucji centralnych: Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Urząd Zamówień Publicznych, Centralny Port Komunikacyjny. Podziękowania należy też złożyć Panu Prezydentowi Miasta Krakowa.
Partnerzy podzieleni byli wg statusu zaangażowania, a było to prawie 30 podmiotów reprezentujących producentów oprogramowania, dostawców technologii, wykonawców i projektantów I tak, strategicznym byli: Arkance Systems, Sitech, Bergerat Monnoyeur; platynowym: Bentley Systems, Fluor, CADmost; złotymi: Mostostal Warszawa, Cemex, Geotronics, Strabag. Oprócz tego było jeszcze kilkunastu partnerów srebrnych i niższego statusu. Strategicznym partnerem medialnym było NBI Media wydające czasopismo Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, a technicznym StormCode.
Szczegółowe informacje na temat infraBIM 2023 V4 Expo & Multi-Conference, a także materiały archiwalne znaleźć można na stronie internetowej www.infraBIM.info oraz na kanale https://www.youtube.com/c/infraSTUDIO.
prof. dr hab. inż. Marek Salamak
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...