III (33) Poznańskie Seminarium Mostowe „Mosty. Budowa, Wzmacnianie, Przebudowa”
5–6 czerwca 2025 r. w Poznaniu odbyło się seminarium pt. „Mosty. Budowa, wzmacnianie, przebudowa”. Było to trzecie seminarium organizowane w nowej formule, będącej kontynuacją dotychczasowych 30 edycji seminariów mostowych, które od lat organizuje poznańskie środowisko mostowców. Organizatorami tegorocznej edycji byli Oddział Wielkopolski Związku Mostowców RP oraz firmy DWD Service i SMP Projektanci. Patronat honorowy nad seminarium objął Prezydent Miasta Poznania i Polska Izba Inżynierów Budownictwa.
Seminarium tradycyjnie poświęcone było aktualnym problemom polskiego mostownictwa w zakresie budowy, wzmacniania i przebudowy mostów. Tematem przewodnim tegorocznej edycji były wyzwania, z jakimi spotykają się zarządzający, projektanci i wykonawcy zajmujący się utrzymaniem, remontami oraz wzmacnianiem obiektów historycznych. Uznaliśmy, że jednym z kluczowych problemów jest ustalenie, które spośród obiektów historycznych, wybudowanych przynajmniej kilkadziesiąt lat temu, należy uznać za zabytkowe i warte zachowania dla przyszłych pokoleń. Nie każdy bowiem obiekt historyczny musi być zachowany, zwłaszcza mając na uwadze konieczność rozwoju infrastruktury komunikacyjnej. Ponadto pojawia się kwestia skutecznej ewidencjonacji obiektów zabytkowych oraz ustalenia odpowiednich kryteriów oceny ich wartości jako zabytków. Tematyce tej został poświęcony panel dyskusyjny.
Wprowadzeniem do dyskusji były referaty wygłoszone przez zastępcę dyrektora Narodowego Instytutu Dziedzictwa, dr. Andrzeja Siwka, oraz Roberta Kolę, kierownika Oddziału Terenowego Instytutu Dziedzictwa w Toruniu. Przedstawili oni kryteria, jakimi należy się kierować przy kwalifikowaniu obiektów mostowych jako zabytkowe oraz omówili podejście do ich remontów, przebudowy i wzmacniania.
Ciekawą propozycję „inżynierskiej metody” oceny wartości zabytkowej mostu zaprezentowała prof. Barbara Rymsza, natomiast prof. Janusz Rymsza zaproponował, jak powinna wyglądać karta ewidencyjna mostu lub wiaduktu, zarówno wpisanego, jak i niewpisanego do rejestru zabytków.
W ramach dyskusji interesującą prezentację przedstawił także prof. Jan Bień, który omówił, jak podobne problemy są rozwiązywane w Republice Czeskiej, a prof. Jan Biliszczuk poruszył kwestię, czy wszystkie obiekty historyczne należy chronić, zwracając uwagę m.in. na powtarzalność ich formy i konstrukcji.
Po tych wystąpieniach wywiązała się żywa i interesująca dyskusja, w której głos zabrali również konserwatorzy zabytków z Poznania i Rzeszowa. W trakcie debaty nieustannie powracał problem ochrony obiektów zabytkowych w kontekście koniecznej modernizacji tras komunikacyjnych. Szczególnie dotyczy to linii kolejowych, które trudno, a wręcz niemal niemożliwe jest poprowadzić nowymi trasami, podczas gdy parametry istniejących obiektów nie odpowiadają obecnym wymaganiom związanym z ciężarem taboru i prędkością pociągów. Tak jak przewidywali organizatorzy, temat ten nie został zamknięty. Niemniej jednak, ponieważ dyskusja odbywała się w obecności konserwatorów zabytków, istnieje nadzieja, że przeprowadzone rozmowy przyczynią się do zbliżenia stanowisk osób zajmujących się ochroną zabytków oraz inżynierów odpowiedzialnych za infrastrukturę komunikacyjną.
Podczas konferencji odbyło się pięć sesji. Oprócz opisanego panelu dyskusyjnego, zorganizowano cztery sesje, podczas których wygłoszono i poddano dyskusji 26 referatów. Większość z nich, z nielicznymi wyjątkami, została opublikowana w Księdze Konferencyjnej w formie artykułów.
Referaty poruszały różnorodne zagadnienia, m.in.: kwestie technologiczne związane z budową nowych obiektów (sesje I i V); utrzymanie, modernizację i przebudowę obiektów mostowych z wykorzystaniem nowych technologii i materiałów konstrukcyjnych (sesje I i IV); diagnostykę i naprawy mostów (sesja IV); a także aspekty związane z kosztami realizacji inwestycji oraz odpowiedzialnością uczestników procesu budowlanego (sesja V).
We wszystkich sesjach poruszano również problematykę projektowania nowych mostów z wykorzystaniem zaawansowanych metod obliczeniowych.
Dyskusje towarzyszące każdej sesji umożliwiły wymianę poglądów na temat zagadnień poruszanych w referatach, odnoszących się do aktualnych wyzwań związanych z budową, utrzymaniem i przebudową mostów. Podczas debat podkreślano znaczenie wdrażania nowoczesnych technologii oraz zwracano uwagę na konieczność prawidłowego projektowania i realizacji zarówno nowych obiektów, jak i ich remontów – z perspektywy podnoszenia trwałości i niezawodności konstrukcji.
Zarówno referaty zawarte w Księdze Konferencyjnej i ich prezentacje podczas seminarium, jak i dyskusje prowadzone w trakcie poszczególnych sesji oraz rozmowy kuluarowe potwierdziły, że tematyka seminarium pozostaje wciąż aktualna i istotna. W związku z tym można uznać, że założone cele konferencji zostały w pełni osiągnięte.
Ważnym elementem konferencji była tradycyjna uroczysta kolacja, kończąca pierwszy dzień obrad. Podkreślam znaczenie tego wieczornego spotkania, ponieważ – oprócz funkcji relaksacyjnej po intensywnym dniu – pełni ono istotną rolę integrującą środowisko mostowców. Stanowi również doskonałą okazję do swobodnej wymiany poglądów na aktualne problemy mostownictwa. Dodatkową atrakcją sprzyjającą atmosferze odprężenia był krótki występ artystyczny przygotowany specjalnie dla uczestników kolacji.
W seminarium wzięło udział około 300 uczestników z całego kraju, reprezentujących wszystkie środowiska zawodowe związane z mostownictwem: pracowników naukowych, projektantów, przedstawicieli firm wykonawczych, administracji państwowej i samorządowej odpowiedzialnej za budowę i utrzymanie mostów, a także producentów i dystrybutorów materiałów oraz sprzętu wykorzystywanego w tej dziedzinie. W wydarzeniu uczestniczyli również studenci kierunków komunikacyjnych z Politechniki Poznańskiej, Gdańskiej, Wrocławskiej i Krakowskiej. Tak szerokie i zróżnicowane grono uczestników stworzyło doskonałą okazję do wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy środowiskiem naukowym i technicznym, a także pomiędzy wszystkimi stronami procesu inwestycyjnego i osobami zajmującymi się zarządzaniem oraz utrzymaniem infrastruktury komunikacyjnej. Ważny jest również udział studentów – przyszłych inżynierów – co sprzyja efektywnemu przekazywaniu wiedzy i kontynuacji tradycji zawodowych, stanowiąc symboliczną „sztafetę pokoleń” w naszej branży.
W tym miejscu pragnę serdecznie podziękować wszystkim autorom referatów za wysiłek włożony w ich przygotowanie i wygłoszenie. Wyrazy wdzięczności kieruję również do sponsorów, dzięki którym możliwe było sprawniejsze osiągnięcie założonych celów oraz uatrakcyjnienie przebiegu seminarium. Szczególne podziękowania należą się także moim współpracownikom za zaangażowanie i trud włożony w organizację całego wydarzenia.
Tradycyjnie podczas seminarium ogłoszono wyniki konkursu ZMRP na Dzieło Mostowe Roku, a laureatom wręczono dyplomy oraz statuetki. W tegorocznej edycji nagrody przyznano w następujących kategoriach:
- Za konstrukcję obiektu mostowego:
Most pieszo-rowerowy przez Wisłę w Warszawie
Inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa – Zarząd Dróg Miejskich
Projekt: Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o.
Wykonawca: BUDIMEX S.A. - Za rewitalizację obiektu mostowego:
Most „Delfinów” przez rzekę Regę w Trzebiatowie
Inwestor: Gmina Trzebiatów
Projekt: PONT-PROJEKT Sp. z o.o.
Wykonawca: STRABAG Sp. z o.o. - Za wdrożenie nowych technologii:
Estakada ES-119 w ciągu drogi ekspresowej S6 na obwodnicy Koszalina i Sianowa
Inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Szczecinie
Projekt: Transprojekt Gdański Sp. z o.o.
Wykonawca:
– Polbud-Pomorze Sp. z o.o. (lider konsorcjum)
– Wibra Infrastruktura Sp. z o.o. (partner konsorcjum)
– Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów S.A. (partner konsorcjum)
Zapraszam na kolejne seminarium, które odbędzie się 11–12 czerwca 2026 r. w Poznaniu. W trakcie seminarium planujemy również zorganizować panel dyskusyjny, którego temat zostanie ogłoszony w najbliższym czasie. Zachęcam do aktywnego udziału oraz do zgłaszania referatów naukowych i technicznych, szczególnie prezentujących osiągnięcia biur projektowych i firm wykonawczych. Takie wystąpienie to nie tylko okazja do podzielenia się wiedzą i doświadczeniem w zakresie projektowania, utrzymania i realizacji obiektów inżynierskich, ale także doskonała forma promocji biura lub firmy.
Arkadiusz Madaj, Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Seminarium
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
W artykule przedstawiono szczegółowy podział kruszyw budowlanych ze względu na pochodzenie, sposób wytwarzania, uziarnienie oraz gęstość, wskazując różnice między kruszywami naturalnymi, sztucznymi, z recyklingu i odpadowymi. Kruszywa to podstawowy surowiec wykorzystywany przez rodzaj ludzki niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, na którego zapotrzebowanie, przede wszystkim w budownictwie, nieustannie rośnie. Wzmiankowane kruszywa znajdują zastosowanie stricte jako materiał konstrukcyjny...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Praktyczne aspekty wzmacniania warstw asfaltowych kompozytem wieloosiowym na przykładzie realizacji remontowanej drogi wojewódzkiej
W artykule opisano zastosowanie kompozytu wieloosiowego do wzmacniania nawierzchni asfaltowych na przykładzie remontu drogi wojewódzkiej nr 626. Modernizacja obejmowała frezowanie istniejącej nawierzchni i wykonanie nowych warstw asfaltowych, wzmocnionych kompozytem, który poprawia trwałość nawierzchni, zapobiegając spękaniom zmęczeniowym. Omówiono także proces instalacji kompozytu, wymagania dotyczące przygotowania podłoża i sprzętu oraz korzyści techniczne, ekonomiczne i środowiskowe, takie...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III (33) Poznańskie Seminarium Mostowe „Mosty. Budowa, Wzmacnianie, Przebudowa”
5–6 czerwca 2025 r. w Poznaniu odbyło się seminarium pt. „Mosty. Budowa, wzmacnianie, prz...

infraBIM 2025 Expo & Multi-Conference
infraBIM 2025: cyfrowa przyszłość inżynierii już dziś Kraków, 10–12 czerwca 202...

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...