Reklama

III (33) Poznańskie Seminarium Mostowe „Mosty. Budowa, Wzmacnianie, Przebudowa”

5–6 czerwca 2025 r. w Poznaniu odbyło się seminarium pt. „Mosty. Budowa, wzmacnianie, przebudowa”. Było to trzecie seminarium organizowane w nowej formule, będącej kontynuacją dotychczasowych 30 edycji seminariów mostowych, które od lat organizuje poznańskie środowisko mostowców. Organizatorami tegorocznej edycji byli Oddział Wielkopolski Związku Mostowców RP oraz firmy DWD Service i SMP Projektanci. Patronat honorowy nad seminarium objął Prezydent Miasta Poznania i Polska Izba Inżynierów Budownictwa.

Seminarium tradycyjnie poświęcone było aktualnym problemom polskiego mostownictwa w zakresie budowy, wzmacniania i przebudowy mostów. Tematem przewodnim tegorocznej edycji były wyzwania, z jakimi spotykają się zarządzający, projektanci i wykonawcy zajmujący się utrzymaniem, remontami oraz wzmacnianiem obiektów historycznych. Uznaliśmy, że jednym z kluczowych problemów jest ustalenie, które spośród obiektów historycznych, wybudowanych przynajmniej kilkadziesiąt lat temu, należy uznać za zabytkowe i warte zachowania dla przyszłych pokoleń. Nie każdy bowiem obiekt historyczny musi być zachowany, zwłaszcza mając na uwadze konieczność rozwoju infrastruktury komunikacyjnej. Ponadto pojawia się kwestia skutecznej ewidencjonacji obiektów zabytkowych oraz ustalenia odpowiednich kryteriów oceny ich wartości jako zabytków. Tematyce tej został poświęcony panel dyskusyjny.

Wprowadzeniem do dyskusji były referaty wygłoszone przez zastępcę dyrektora Narodowego Instytutu Dziedzictwa, dr. Andrzeja Siwka, oraz Roberta Kolę, kierownika Oddziału Terenowego Instytutu Dziedzictwa w Toruniu. Przedstawili oni kryteria, jakimi należy się kierować przy kwalifikowaniu obiektów mostowych jako zabytkowe oraz omówili podejście do ich remontów, przebudowy i wzmacniania.

Ciekawą propozycję „inżynierskiej metody” oceny wartości zabytkowej mostu zaprezentowała prof. Barbara Rymsza, natomiast prof. Janusz Rymsza zaproponował, jak powinna wyglądać karta ewidencyjna mostu lub wiaduktu, zarówno wpisanego, jak i niewpisanego do rejestru zabytków.

W ramach dyskusji interesującą prezentację przedstawił także prof. Jan Bień, który omówił, jak podobne problemy są rozwiązywane w Republice Czeskiej, a prof. Jan Biliszczuk poruszył kwestię, czy wszystkie obiekty historyczne należy chronić, zwracając uwagę m.in. na powtarzalność ich formy i konstrukcji.

Po tych wystąpieniach wywiązała się żywa i interesująca dyskusja, w której głos zabrali również konserwatorzy zabytków z Poznania i Rzeszowa. W trakcie debaty nieustannie powracał problem ochrony obiektów zabytkowych w kontekście koniecznej modernizacji tras komunikacyjnych. Szczególnie dotyczy to linii kolejowych, które trudno, a wręcz niemal niemożliwe jest poprowadzić nowymi trasami, podczas gdy parametry istniejących obiektów nie odpowiadają obecnym wymaganiom związanym z ciężarem taboru i prędkością pociągów. Tak jak przewidywali organizatorzy, temat ten nie został zamknięty. Niemniej jednak, ponieważ dyskusja odbywała się w obecności konserwatorów zabytków, istnieje nadzieja, że przeprowadzone rozmowy przyczynią się do zbliżenia stanowisk osób zajmujących się ochroną zabytków oraz inżynierów odpowiedzialnych za infrastrukturę komunikacyjną.

Podczas konferencji odbyło się pięć sesji. Oprócz opisanego panelu dyskusyjnego, zorganizowano cztery sesje, podczas których wygłoszono i poddano dyskusji 26 referatów. Większość z nich, z nielicznymi wyjątkami, została opublikowana w Księdze Konferencyjnej w formie artykułów.

Referaty poruszały różnorodne zagadnienia, m.in.: kwestie technologiczne związane z budową nowych obiektów (sesje I i V); utrzymanie, modernizację i przebudowę obiektów mostowych z wykorzystaniem nowych technologii i materiałów konstrukcyjnych (sesje I i IV); diagnostykę i naprawy mostów (sesja IV); a także aspekty związane z kosztami realizacji inwestycji oraz odpowiedzialnością uczestników procesu budowlanego (sesja V).

We wszystkich sesjach poruszano również problematykę projektowania nowych mostów z wykorzystaniem zaawansowanych metod obliczeniowych.

Dyskusje towarzyszące każdej sesji umożliwiły wymianę poglądów na temat zagadnień poruszanych w referatach, odnoszących się do aktualnych wyzwań związanych z budową, utrzymaniem i przebudową mostów. Podczas debat podkreślano znaczenie wdrażania nowoczesnych technologii oraz zwracano uwagę na konieczność prawidłowego projektowania i realizacji zarówno nowych obiektów, jak i ich remontów – z perspektywy podnoszenia trwałości i niezawodności konstrukcji.

Zarówno referaty zawarte w Księdze Konferencyjnej i ich prezentacje podczas seminarium, jak i dyskusje prowadzone w trakcie poszczególnych sesji oraz rozmowy kuluarowe potwierdziły, że tematyka seminarium pozostaje wciąż aktualna i istotna. W związku z tym można uznać, że założone cele konferencji zostały w pełni osiągnięte.

Ważnym elementem konferencji była tradycyjna uroczysta kolacja, kończąca pierwszy dzień obrad. Podkreślam znaczenie tego wieczornego spotkania, ponieważ – oprócz funkcji relaksacyjnej po intensywnym dniu – pełni ono istotną rolę integrującą środowisko mostowców. Stanowi również doskonałą okazję do swobodnej wymiany poglądów na aktualne problemy mostownictwa. Dodatkową atrakcją sprzyjającą atmosferze odprężenia był krótki występ artystyczny przygotowany specjalnie dla uczestników kolacji.

W seminarium wzięło udział około 300 uczestników z całego kraju, reprezentujących wszystkie środowiska zawodowe związane z mostownictwem: pracowników naukowych, projektantów, przedstawicieli firm wykonawczych, administracji państwowej i samorządowej odpowiedzialnej za budowę i utrzymanie mostów, a także producentów i dystrybutorów materiałów oraz sprzętu wykorzystywanego w tej dziedzinie. W wydarzeniu uczestniczyli również studenci kierunków komunikacyjnych z Politechniki Poznańskiej, Gdańskiej, Wrocławskiej i Krakowskiej. Tak szerokie i zróżnicowane grono uczestników stworzyło doskonałą okazję do wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy środowiskiem naukowym i technicznym, a także pomiędzy wszystkimi stronami procesu inwestycyjnego i osobami zajmującymi się zarządzaniem oraz utrzymaniem infrastruktury komunikacyjnej. Ważny jest również udział studentów – przyszłych inżynierów – co sprzyja efektywnemu przekazywaniu wiedzy i kontynuacji tradycji zawodowych, stanowiąc symboliczną „sztafetę pokoleń” w naszej branży.

W tym miejscu pragnę serdecznie podziękować wszystkim autorom referatów za wysiłek włożony w ich przygotowanie i wygłoszenie. Wyrazy wdzięczności kieruję również do sponsorów, dzięki którym możliwe było sprawniejsze osiągnięcie założonych celów oraz uatrakcyjnienie przebiegu seminarium. Szczególne podziękowania należą się także moim współpracownikom za zaangażowanie i trud włożony w organizację całego wydarzenia.

Tradycyjnie podczas seminarium ogłoszono wyniki konkursu ZMRP na Dzieło Mostowe Roku, a laureatom wręczono dyplomy oraz statuetki. W tegorocznej edycji nagrody przyznano w następujących kategoriach:

  • Za konstrukcję obiektu mostowego:
    Most pieszo-rowerowy przez Wisłę w Warszawie
    Inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa – Zarząd Dróg Miejskich
    Projekt: Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o.
    Wykonawca: BUDIMEX S.A.
  • Za rewitalizację obiektu mostowego:
    Most „Delfinów” przez rzekę Regę w Trzebiatowie
    Inwestor: Gmina Trzebiatów
    Projekt: PONT-PROJEKT Sp. z o.o.
    Wykonawca: STRABAG Sp. z o.o.
  • Za wdrożenie nowych technologii:
    Estakada ES-119 w ciągu drogi ekspresowej S6 na obwodnicy Koszalina i Sianowa
    Inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Szczecinie
    Projekt: Transprojekt Gdański Sp. z o.o.
    Wykonawca:
    – Polbud-Pomorze Sp. z o.o. (lider konsorcjum)
    – Wibra Infrastruktura Sp. z o.o. (partner konsorcjum)
    – Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów S.A. (partner konsorcjum)

Zapraszam na kolejne seminarium, które odbędzie się 11–12 czerwca 2026 r. w Poznaniu. W trakcie seminarium planujemy również zorganizować panel dyskusyjny, którego temat zostanie ogłoszony w najbliższym czasie. Zachęcam do aktywnego udziału oraz do zgłaszania referatów naukowych i technicznych, szczególnie prezentujących osiągnięcia biur projektowych i firm wykonawczych. Takie wystąpienie to nie tylko okazja do podzielenia się wiedzą i doświadczeniem w zakresie projektowania, utrzymania i realizacji obiektów inżynierskich, ale także doskonała forma promocji biura lub firmy.

Arkadiusz Madaj, Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Seminarium

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.