II Konferencja Mostowa
4-6 września 2024 r. w Krakowie odbyła się II Konferencja Mostowa, której tematem przewodnim były aktualne problemy projektowania, budowy i utrzymania obiektów inżynierskich. Wydarzenie, zorganizowane przez redakcję czasopisma „Mosty” i „Magazynu Autostrady”, skupiło grono specjalistów z branży inżynierii lądowej, w tym projektantów, wykonawców i naukowców, którzy omawiali najnowsze technologie oraz wyzwania w dziedzinie budownictwa mostowego.
Podczas dwudniowej konferencji uczestnicy w ramach pięciu sesji tematycznych mieli szansę zapoznać się z najnowszymi technologiami, jak również innowacyjnymi rozwiązaniami. W programie znalazły się: technologie budowy obiektów oraz doświadczenia związane z przygotowaniem
i realizacją inwestycji, materiały i technologie w nowoczesnym mostownictwie, budownictwo tunelowe oraz diagnostyka i utrzymanie obiektów. Konferencja stanowiła doskonałą okazję do wymiany doświadczeń, podkreślając znaczenie współpracy między środowiskiem naukowym
a przemysłem oraz potrzebę adaptacji do zmieniających się warunków i wyzwań współczesnego budownictwa mostowego.
Warsztat pracy projektanta mostowego
Pierwszym prelegentem był Janusz Rymsza (IBDiM), który omówił najważniejsze zmiany dotyczące drogowych obiektów inżynierskich w rozporządzeniu z 2022 r. Przedstawione przez niego zagadnienia dotyczyły kluczowych aktualizacji prawnych, które mają bezpośredni wpływ na projektowanie oraz budowę mostów i innych obiektów inżynierskich w Polsce. Następnie Dariusz Sobala (Strabag) przedstawił prezentację pod tytułem „Wielkie MAŁE projektowanie”, w której zwrócił uwagę na znaczenie detali i precyzyjnego podejścia w projektowaniu mostów, podkreślając, jak małe elementy mogą mieć kluczowe znaczenie dla stabilności i funkcjonalności dużych konstrukcji. Jako ostatni głos zabrał Łukasz Jarno (JD Engineering), który zaprezentował mostowy model BIM, wymiarowanie wg EC, a także szczegółową analizę MES 3D w jednym środowisku informatycznym. W swojej prezentacji omówił nowoczesne narzędzia informatyczne wykorzystywane w projektowaniu mostów, a także wskazał, w jaki sposób integracja różnych technologii może usprawnić procesy projektowe i optymalizację konstrukcji.
Technologie budowy obiektów –doświadczenia z przygotowania i realizacji inwestycji
II sesję otworzył Piotr Bętkowski (Politechnika Śląska), prezentując studium dwóch przypadków dotyczących przebudowy i utrzymania małych wiaduktów kolejowych na terenach górniczych. Przedstawił wyzwania, jakie niesie ze sobą praca na terenach narażonych na szkody górnicze
oraz omówił zastosowane rozwiązania konstrukcyjne, które umożliwiają bezpieczne i efektywne utrzymanie infrastruktury kolejowej. Kolejnym prelegentem był Adam Wysokowski (Uniwersytet Zielonogórski), który w swoim wystąpieniu poruszył temat roli odwodnienia w mostach ekologicznych na etapie budowy i eksploatacji. Zwrócił uwagę na kluczowe znaczenie odpowiedniego odwodnienia dla trwałości obiektów mostowych, szczególnie w kontekście mostów ekologicznych, które mają minimalizować negatywny wpływ na środowisko. Następnie Piotr Żółtowski (YLE Inżynierowie) przedstawił doświadczenia projektowe i realizacyjne nowoczesnych kratowych obiektów kolejowych. Jego wystąpienie dotyczyło innowacyjnych rozwiązań w konstrukcji kratowych mostów kolejowych, które łączą w sobie wytrzymałość, lekkość i efektywność kosztową. Sesję zakończył Krzysztof Żółtowski (Politechnika Gdańska), który omówił kwestie związane z przęsłami łukowymi drogowych obiektów mostowych z pomostem sprężonym. Na przykładzie wybranych realizacji przedstawił zalety stosowania sprężonych przęseł łukowych, które są stosowane w nowoczesnych konstrukcjach mostowych, podkreślając ich estetykę, trwałość oraz efektywność inżynierską.
Materiały i technologie stosowane w nowoczesnym mostownictwie
Kazimierz Gwizdała (Politechnika Gdańska) otworzył sesję III wystąpieniem dot. współczesnych technologii w mostownictwie. Prezentacja skupiła się na dynamicznym rozwoju technologii budowlanych, a także na wyzwaniach, jakie niosą za sobą nowe rozwiązania, m.in. w kontekście ich trwałości i kosztów utrzymania. Kolejne wystąpienie, Arkadiusza Madaja (Politechnika Poznańska), dotyczyło wzmacniania wielodźwigarowych mostów betonowych za pomocą dodanych dźwigarów stalowych. Prelegent omówił studium przypadku, w którym przedstawiono efektywność zastosowania dźwigarów stalowych w celu poprawy nośności betonowych konstrukcji mostowych, podkreślając ich znaczenie dla przedłużenia żywotności mostów. Aleksander Bohdziewicz (Kensington Green) zaprezentował nowoczesne metody ochrony betonu, skupiając się na technikach mających na celu zabezpieczenie mostów przed działaniem czynników atmosferycznych i chemicznych. Jego prezentacja ukazała, jak ważna jest odpowiednia ochrona betonu dla długowieczności konstrukcji mostowych.
Sesję zakończyło wystąpienie Roberta Góreckiego (ZDW w Krakowie) oraz Michała Stalmirskiego (M3M). Ich prezentacja dotyczyła budowy połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze Specjalną Strefą Ekonomiczną w Tarnowie. Prelegenci omówili szczegóły tej strategicznej inwestycji, która ma kluczowe znaczenie dla rozwoju infrastruktury regionu oraz połączeń komunikacyjnych.
Budownictwo tunelowe – projektowanie, budowa i utrzymanie
Podczas IV sesji prelegenci skupili się na nowoczesnych rozwiązaniach oraz wyzwaniach związanych z projektowaniem i budową tuneli. Pierwszym wystąpieniem sesji był referat Anny Siemińskiej-Lewandowskiej (Politechnika Warszawska), która omówiła zagadnienia tuneli budowanych tarczami zmechanizowanymi TBM. Prelegentka przedstawiła, jak nowoczesne technologie drążenia tuneli za pomocą maszyn TBM (Tunnel Boring Machine) przyspieszają budowę i zwiększają precyzję, jednocześnie minimalizując wpływ na środowisko. Następnie Marek Cała (Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) zaprezentował wykład na temat projektowania i budowy tuneli w świetle ustaw Prawo geologiczne i górnicze oraz Prawo Budowlane. W swoim wystąpieniu skupił się na regulacjach prawnych, które mają istotny wpływ na procesy inwestycyjne
w budownictwie tunelowym, podkreślając znaczenie zgodności projektów z obowiązującymi przepisami. Ostatni referat, wygłoszony przez Maksymiliana Łazarowicza (PORR) dotyczył nowatorskiej metody poszerzania czynnego tunelu kolejowego na Dolnym Śląsku. Prelegent przedstawił innowacyjne rozwiązanie technologiczne, które pozwala na rozbudowę tuneli bez konieczności ich zamykania, co znacząco zmniejsza utrudnienia w ruchu kolejowym i wpływ na lokalną infrastrukturę.
Diagnostyka i utrzymanie obiektów – doświadczenia i dobre praktyki
Ostatnią sesję rozpoczął przewodniczący ZMRP Adam Wysokowski, który przybliżył szeroki zakres działalności i inicjatyw podejmowanych przez związek. Zwrócił uwagę na kluczową rolę ZMRP w promowaniu nowoczesnych rozwiązań inżynieryjnych oraz wspieraniu rozwoju zawodowego inżynierów mostowych. Swoją wypowiedź skupił także na wyzwaniach, przed którymi stoi branża mostowa w Polsce. Następnie Paweł Hawryszków (Politechnika Wrocławska) omówił zagadnienie monitoringu dynamicznego systemów podwieszeń mostów. Prezentacja skupiła się
na nowoczesnych technologiach monitorowania mostów pod kątem dynamicznych obciążeń, co pozwala na wczesne wykrywanie potencjalnych zagrożeń i skuteczniejsze utrzymanie mostów w dobrej kondycji. Piotr Olaszek (IBDiM) przedstawił nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych, w tym innowacyjne metody testowania mostów, które umożliwiają bardziej precyzyjną ocenę ich nośności i wytrzymałości, co przekłada się na poprawę bezpieczeństwa użytkowników. Na zakończenie Piotr Paciorek (GDDKiA oddział w Katowicach) zaprezentował studium przypadku dotyczące zarządzania i utrzymania tunelu Emilia w ciągu drogi ekspresowej S1 w Lalikach. Opowiedział o wyzwaniach związanych z utrzymaniem tunelu, a także o strategiach, które pozwalają na skuteczne zarządzanie jego infrastrukturą, zapewniając ciągłość ruchu oraz bezpieczeństwo użytkowników.
Dziękujemy!
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom, prelegentom oraz partnerom za ich nieoceniony wkład w sukces II Konferencji Mostowej. Państwa obecność, zaangażowanie i wsparcie były kluczowe dla realizacji tego wydarzenia i stworzenia jego wysokiego poziomu merytorycznego
oraz organizacyjnego.
Już dziś zapraszamy na III Konferencję Mostową, która odbędzie się w pierwszym tygodniu września 2025 r.
Autorka: Joanna Glapińska-Goj
Fot. Krzysztof Piątek
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jacek Kawalec: Przyszłość stosowania geosyntetyków jest bardzo obiecująca
Dr inż. Jacek Kawalec, prezydent Polskiego Stowarzyszenia Geosyntetycznego, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omawia kluczowe aspekty rozwoju i zastosowań geosyntetyków. Na podstawie swojego trzydziestoletniego doświadczenia w branży dzieli się obserwacjami na temat tej dziedziny, wskazując na jej najnowsze technologie i potrzeby. W 20...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
SMAPOL® otwiera nowe perspektywy poprawy trwałości nawierzchni asfaltowych
W artykule omówiono niektóre perspektywy rozwoju kierunku wykorzystania wysokowytrzymałych kordów tekstylnych stosowanych w produkcji współczesnych opon, które masowo odzyskuje się w procesie recyklingu mechanicznego opon wycofanych z eksploatacji
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Znaczenie prawidłowego pobierania próbek kruszyw w drogownictwie
Badania kruszyw stosowanych w budowie dróg to kluczowy element procesu zapewniania jakości materiałów budowlanych. Jednym z najważniejszych etapów w tych badaniach jest pobieranie próbek, które, jeśli zostanie wykonane nieprawidłowo, może prowadzić do błędnych wyników i w konsekwencji do wadliwej realizacji inwestycji. Proces ten jest regulowany przez normę PN-EN 932-1:1999, która definiuje osiem różnych metod pobierania próbek mających na celu uzyskanie reprezentatywnego materiału dla całej ...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II Konferencja Mostowa
4-6 września 2024 r. w Krakowie odbyła się II Konferencja Mostowa, której tematem przewod...
Wsparcie nowoczesnych rozwiązań maszynowych i sprzętowych w inwestycjach krajowych i samorządowych
8 sierpnia 2024 r. odbyło się szóste spotkanie w ramach III Ogólnopolskiego Forum Adminis...
Diagnostyka, utrzymanie i remonty nawierzchni na drogach samorządowych – sprawdzone rozwiązania
...