II Konferencja Mostowa
4-6 września 2024 r. w Krakowie odbyła się II Konferencja Mostowa, której tematem przewodnim były aktualne problemy projektowania, budowy i utrzymania obiektów inżynierskich. Wydarzenie, zorganizowane przez redakcję czasopisma „Mosty” i „Magazynu Autostrady”, skupiło grono specjalistów z branży inżynierii lądowej, w tym projektantów, wykonawców i naukowców, którzy omawiali najnowsze technologie oraz wyzwania w dziedzinie budownictwa mostowego.
Podczas dwudniowej konferencji uczestnicy w ramach pięciu sesji tematycznych mieli szansę zapoznać się z najnowszymi technologiami, jak również innowacyjnymi rozwiązaniami. W programie znalazły się: technologie budowy obiektów oraz doświadczenia związane z przygotowaniem
i realizacją inwestycji, materiały i technologie w nowoczesnym mostownictwie, budownictwo tunelowe oraz diagnostyka i utrzymanie obiektów. Konferencja stanowiła doskonałą okazję do wymiany doświadczeń, podkreślając znaczenie współpracy między środowiskiem naukowym
a przemysłem oraz potrzebę adaptacji do zmieniających się warunków i wyzwań współczesnego budownictwa mostowego.
Warsztat pracy projektanta mostowego
Pierwszym prelegentem był Janusz Rymsza (IBDiM), który omówił najważniejsze zmiany dotyczące drogowych obiektów inżynierskich w rozporządzeniu z 2022 r. Przedstawione przez niego zagadnienia dotyczyły kluczowych aktualizacji prawnych, które mają bezpośredni wpływ na projektowanie oraz budowę mostów i innych obiektów inżynierskich w Polsce. Następnie Dariusz Sobala (Strabag) przedstawił prezentację pod tytułem „Wielkie MAŁE projektowanie”, w której zwrócił uwagę na znaczenie detali i precyzyjnego podejścia w projektowaniu mostów, podkreślając, jak małe elementy mogą mieć kluczowe znaczenie dla stabilności i funkcjonalności dużych konstrukcji. Jako ostatni głos zabrał Łukasz Jarno (JD Engineering), który zaprezentował mostowy model BIM, wymiarowanie wg EC, a także szczegółową analizę MES 3D w jednym środowisku informatycznym. W swojej prezentacji omówił nowoczesne narzędzia informatyczne wykorzystywane w projektowaniu mostów, a także wskazał, w jaki sposób integracja różnych technologii może usprawnić procesy projektowe i optymalizację konstrukcji.
Technologie budowy obiektów –doświadczenia z przygotowania i realizacji inwestycji
II sesję otworzył Piotr Bętkowski (Politechnika Śląska), prezentując studium dwóch przypadków dotyczących przebudowy i utrzymania małych wiaduktów kolejowych na terenach górniczych. Przedstawił wyzwania, jakie niesie ze sobą praca na terenach narażonych na szkody górnicze
oraz omówił zastosowane rozwiązania konstrukcyjne, które umożliwiają bezpieczne i efektywne utrzymanie infrastruktury kolejowej. Kolejnym prelegentem był Adam Wysokowski (Uniwersytet Zielonogórski), który w swoim wystąpieniu poruszył temat roli odwodnienia w mostach ekologicznych na etapie budowy i eksploatacji. Zwrócił uwagę na kluczowe znaczenie odpowiedniego odwodnienia dla trwałości obiektów mostowych, szczególnie w kontekście mostów ekologicznych, które mają minimalizować negatywny wpływ na środowisko. Następnie Piotr Żółtowski (YLE Inżynierowie) przedstawił doświadczenia projektowe i realizacyjne nowoczesnych kratowych obiektów kolejowych. Jego wystąpienie dotyczyło innowacyjnych rozwiązań w konstrukcji kratowych mostów kolejowych, które łączą w sobie wytrzymałość, lekkość i efektywność kosztową. Sesję zakończył Krzysztof Żółtowski (Politechnika Gdańska), który omówił kwestie związane z przęsłami łukowymi drogowych obiektów mostowych z pomostem sprężonym. Na przykładzie wybranych realizacji przedstawił zalety stosowania sprężonych przęseł łukowych, które są stosowane w nowoczesnych konstrukcjach mostowych, podkreślając ich estetykę, trwałość oraz efektywność inżynierską.
Materiały i technologie stosowane w nowoczesnym mostownictwie
Kazimierz Gwizdała (Politechnika Gdańska) otworzył sesję III wystąpieniem dot. współczesnych technologii w mostownictwie. Prezentacja skupiła się na dynamicznym rozwoju technologii budowlanych, a także na wyzwaniach, jakie niosą za sobą nowe rozwiązania, m.in. w kontekście ich trwałości i kosztów utrzymania. Kolejne wystąpienie, Arkadiusza Madaja (Politechnika Poznańska), dotyczyło wzmacniania wielodźwigarowych mostów betonowych za pomocą dodanych dźwigarów stalowych. Prelegent omówił studium przypadku, w którym przedstawiono efektywność zastosowania dźwigarów stalowych w celu poprawy nośności betonowych konstrukcji mostowych, podkreślając ich znaczenie dla przedłużenia żywotności mostów. Aleksander Bohdziewicz (Kensington Green) zaprezentował nowoczesne metody ochrony betonu, skupiając się na technikach mających na celu zabezpieczenie mostów przed działaniem czynników atmosferycznych i chemicznych. Jego prezentacja ukazała, jak ważna jest odpowiednia ochrona betonu dla długowieczności konstrukcji mostowych.
Sesję zakończyło wystąpienie Roberta Góreckiego (ZDW w Krakowie) oraz Michała Stalmirskiego (M3M). Ich prezentacja dotyczyła budowy połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze Specjalną Strefą Ekonomiczną w Tarnowie. Prelegenci omówili szczegóły tej strategicznej inwestycji, która ma kluczowe znaczenie dla rozwoju infrastruktury regionu oraz połączeń komunikacyjnych.
Budownictwo tunelowe – projektowanie, budowa i utrzymanie
Podczas IV sesji prelegenci skupili się na nowoczesnych rozwiązaniach oraz wyzwaniach związanych z projektowaniem i budową tuneli. Pierwszym wystąpieniem sesji był referat Anny Siemińskiej-Lewandowskiej (Politechnika Warszawska), która omówiła zagadnienia tuneli budowanych tarczami zmechanizowanymi TBM. Prelegentka przedstawiła, jak nowoczesne technologie drążenia tuneli za pomocą maszyn TBM (Tunnel Boring Machine) przyspieszają budowę i zwiększają precyzję, jednocześnie minimalizując wpływ na środowisko. Następnie Marek Cała (Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) zaprezentował wykład na temat projektowania i budowy tuneli w świetle ustaw Prawo geologiczne i górnicze oraz Prawo Budowlane. W swoim wystąpieniu skupił się na regulacjach prawnych, które mają istotny wpływ na procesy inwestycyjne
w budownictwie tunelowym, podkreślając znaczenie zgodności projektów z obowiązującymi przepisami. Ostatni referat, wygłoszony przez Maksymiliana Łazarowicza (PORR) dotyczył nowatorskiej metody poszerzania czynnego tunelu kolejowego na Dolnym Śląsku. Prelegent przedstawił innowacyjne rozwiązanie technologiczne, które pozwala na rozbudowę tuneli bez konieczności ich zamykania, co znacząco zmniejsza utrudnienia w ruchu kolejowym i wpływ na lokalną infrastrukturę.
Diagnostyka i utrzymanie obiektów – doświadczenia i dobre praktyki
Ostatnią sesję rozpoczął przewodniczący ZMRP Adam Wysokowski, który przybliżył szeroki zakres działalności i inicjatyw podejmowanych przez związek. Zwrócił uwagę na kluczową rolę ZMRP w promowaniu nowoczesnych rozwiązań inżynieryjnych oraz wspieraniu rozwoju zawodowego inżynierów mostowych. Swoją wypowiedź skupił także na wyzwaniach, przed którymi stoi branża mostowa w Polsce. Następnie Paweł Hawryszków (Politechnika Wrocławska) omówił zagadnienie monitoringu dynamicznego systemów podwieszeń mostów. Prezentacja skupiła się
na nowoczesnych technologiach monitorowania mostów pod kątem dynamicznych obciążeń, co pozwala na wczesne wykrywanie potencjalnych zagrożeń i skuteczniejsze utrzymanie mostów w dobrej kondycji. Piotr Olaszek (IBDiM) przedstawił nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych, w tym innowacyjne metody testowania mostów, które umożliwiają bardziej precyzyjną ocenę ich nośności i wytrzymałości, co przekłada się na poprawę bezpieczeństwa użytkowników. Na zakończenie Piotr Paciorek (GDDKiA oddział w Katowicach) zaprezentował studium przypadku dotyczące zarządzania i utrzymania tunelu Emilia w ciągu drogi ekspresowej S1 w Lalikach. Opowiedział o wyzwaniach związanych z utrzymaniem tunelu, a także o strategiach, które pozwalają na skuteczne zarządzanie jego infrastrukturą, zapewniając ciągłość ruchu oraz bezpieczeństwo użytkowników.
Dziękujemy!
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom, prelegentom oraz partnerom za ich nieoceniony wkład w sukces II Konferencji Mostowej. Państwa obecność, zaangażowanie i wsparcie były kluczowe dla realizacji tego wydarzenia i stworzenia jego wysokiego poziomu merytorycznego
oraz organizacyjnego.
Już dziś zapraszamy na III Konferencję Mostową, która odbędzie się w pierwszym tygodniu września 2025 r.
Autorka: Joanna Glapińska-Goj
Fot. Krzysztof Piątek
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...