Reklama

Rozwiązania konstrukcyjne drogowych barier ochronnych w aspekcie bezpieczeństwa motocyklistów

Tab. 1. Główne przyczyny wypadków drogowych z udziałem motocyklistów w 2018 roku [1]

Inne okoliczności wypadków

Należy podkreślić, że wspomniana prędkość poruszania się motocykla jako przyczyna wypadków często wiąże się z innymi okolicznościami. Do najczęściej występujących można zaliczyć: zajechanie drogi przez inny pojazd (np. przy zmianie pasa ruchu), stan infrastruktury drogowej (np.: wyrwy i pęknięcia w nawierzchni jezdni, koleiny, zanieczyszczona jezdnia – oleje, piasek, żwir), znaki poziome na jezdni w czasie opadów atmosferycznych (zmniejszenie przyczepności kół do nawierzchni), wtargnięcie pieszego na jezdnię i inne. Sytuacja, w której wspomniane okoliczności połączone z prędkością jazdy niedostosowaną do warunków panujących na drodze, kończy się najczęściej wpadnięciem motocykla w poślizg i utratą panowania motocyklisty nad pojazdem. W następnej kolejności dochodzi do przewrócenia się motocykla i jego sunięcia w kierunku wynikającego w głównej mierze z siły bezwładności.

Motocyklista i pasażer najczęściej tracą wtedy kontakt z motocyklem (chociaż nie jest to regułą) i suną po ziemi ruchem w kierunku zbliżonym do kierunku ruchu motocykla. Sytuacja ta jest o tyle niebezpieczna, że jeśli przed zaprzestaniem tego ruchu (na skutek tarcia o nawierzchnię) kierowca lub pasażer uderzą w jakikolwiek element stały (element infrastruktury drogowej lub inny element będący w pobliży drogi – drzewo, zaparkowany pojazd itp.), to skutki najczęściej są tragiczne. W tym ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.