III Forum Dróg Publicznych
19-21 kwietnia 2023 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się III Forum Dróg Publicznych zorganizowane przez redakcje „Magazynu Autostrady”, czasopisma „Mosty” oraz „Dróg Publicznych”. Wydarzenie swoim zasięgiem obejmowało region Polski Północnej.
Forum rozpoczęto od uroczystego przywitania uczestników. Głos oddano Tomaszowi Herrmannowi (Wicestarosta Pucki), Zbigniewowi Taborowi (Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach oraz Przewodniczący Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich) oraz Robertowi Lorbieckiemu (Dyrektor Zarządu Drogowego dla Powiatu Puckiego i Wejherowskiego).
Blok pierwszy
Pierwszy dzień obrad został podzielony na cztery sesje tematyczne. Blok rozpoczynający dotyczył projektowania i budowy lokalnej infrastruktury w kontekście rozwiązań technologicznych. O tym, jak wykorzystać potencjał gruntów spoistych przy użyciu spoiw wapiennych i wapna palonego, opowiedział uczestnikom Dominik Małasiewicz, przedstawiciel Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego. Następnie Piotr Różycki (SPW) omówił temat zastosowania wybranych kruszyw wapiennych do produkcji betonów mostowych. Zagadnienie nowego rodzaju lepiszcza zwiększającego trwałość dróg przybliżył słuchaczom Zbigniew Tabor (ZDW w Katowicach, KDZDW).
Blok drugi
Kolejną sesję rozpoczęło wystąpienie Aldony Mizgalskiej (Colas Polska). Ta część merytoryczna wydarzenia skupiała referaty dotyczące materiałów i surowców oraz wpływu jakości stosowanych materiałów na trwałość lokalnej infrastruktury. Podczas tego panelu swoje prezentacje wygłosili także Michał Gołos (Tensar Polska), omawiając zastosowanie georusztów i geokompozytów w konstrukcjach nawierzchni drogowych, Marek Dmochowski (Cemex Polska), przedstawiając nowoczesne rozwiązania do budowy obiektów infrastruktury drogowej oraz Wojciech Ratowski (MIXBUD), który skupił się na poprawie trwałości infrastruktury drogowej poprzez zastosowanie mrozoodpornych taśm bitumicznych.
Blok trzeci
Trzeci blok wystąpień merytorycznych zatytułowany „Nawierzchnie drogowe. Przegląd realizacji i technologii” rozpoczęła prezentacja Piotra Wójtowicza (EW Invest), która dotyczyła systemu TVRT. Zagadnienie technologii modyfikacji asfaltów gumą przedstawił zebranym Paweł Klimaszewski z TPA. Następnie przedstawiciel tej samej firmy, Piotr Koźlarek, skupił się na nawierzchniach Duo-Pave. Sesję zamykało wystąpienie Przemysława Zalewskiego (Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych), który omówił zagadnienia dot.korzyści ze stosowania nawierzchni.
Blok czwarty
Blok zamykający pierwszy dzień referatów dotyczył bezpieczeństwa na drogach lokalnych. Jako pierwszy wystąpił Marek Wierzchowski, przedstawiciel Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, z referatem dotyczącym 20 lat działań KRBRD oraz realizacji Narodowego Programu BRD na lata 2021-2030. Następnie poruszony został temat oświetlenia na drogach, omówiony przez Dawida Latałę, Elektromontaż Rzeszów S.A., oraz Romana Chmiela z firmy Art Metal. Temat bezpieczeństwa na drogach wzbudził wśród słuchaczy ogromne zainteresowanie, po wygłoszonych referatach na sali rozwinęły się wartościowe i merytoryczne dyskusje.
Blok piąty
Drugiego dnia uczestnicy wzięli udział w sesji dot. doświadczeń i dobrych praktyk zarządcy – na szczeblu krajowym, wojewódzkim i lokalnym. Zgromadzeni na sali mieli okazję wysłuchać referatu Zbigniewa Tabora (ZDW w Katowicach, KDZDW). W swoim wystąpieniu Dyrektor poruszył kwestie dobrych praktyk zarządu dróg. Następnie temat kompleksowej budowy sieci tras rowerowych i urządzeń UTO w województwie warmińsko-mazurskim przybliżył Waldemar Królikowski (Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie). Wystąpienie kończące V blok, a tym samym całą część merytoryczną wydarzenia, dotyczyło wpływu sytuacji gospodarczej na inwestycje w drogownictwie. Ostatni referat przedstawił Jacek Gryga (Dyrektor Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego omawiając wpływ aktualnej sytuacji gospodarczej na inwestycje w drogownictwie.
Po raz kolejny forum okazało się świetną platformą wymiany myśli i doświadczeń. Dziękujemy uczestnikom za liczne przybycie, a prelegentom i opiekunom sesji za wsparcie merytoryczne. Już dziś serdecznie zapraszamy na IV edycję wydarzenia, która odbędzie się w 29 listopada– 1 grudnia br. w Bukowinie Tatrzańskiej.
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Lewandowski: Najlepsi inżynierowie lubią najcięższe wyzwania
Marcin Lewandowski, wiceprezes pionu realizacji w Grupie NDI, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odpowiada na pytania dot. zarządzania zespołem, nowych projektów, wymagających kontraktów oraz zagranicznych praktyk w budownictwie infrastrukturalnych. Dzieli się także swoimi przemyśleniami o najtrudniejszych aspektach branży budowlanej. O...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...

Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...

Czy XA3 to najgorsze warunki eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych?
W artykule poruszono zagadnienie warunków eksploatacji betonowych studni kanalizacyjnych instalowanych w obrębie infrastruktury drogowej. Wśród tych najniekorzystniej oddziaływujących na konstrukcję są obciążenia agresją chemiczną oznaczone indeksem XA. Betonowe studnie kanalizacyjne o maksymalnym wymiarze przekroju poprzecznego 1250 mm (kołowe, eliptyczne lub prostokątne) wytwarzane są w Polsce w oparciu o normę PN-EN 1917:2004 Studzienki włazowe i niewłazowe z betonu niezbrojonego, zbrojone...

Multifunkcjonalne nawierzchnie z betonu jamistego
Nawierzchnie z betonu jamistego stanowią alternatywę dla nawierzchni ze zwykłego betonu cementowego i asfaltowego w zastosowaniu na chodnikach, parkingach, podjazdach oraz drogach o niskim natężeniu ruchu. Alternatywę o tyle interesującą, że oprócz przeniesienia obciążeń eksploatacyjnych oferują możliwość przesączania wody przez swoją strukturę, jej ochłodzenie oraz oczyszczenie, a także redukcję hałasu. Według raportu ONZ World population prospects [1] obecnie 55% ludności na świecie zamiesz...

Nabywanie nieruchomości pod drogi publiczne
Własność dróg jest bezpośrednio powiązana z ich kategorią. W następstwie takiego założenia właścicielem dróg krajowych jest Skarb Państwa, dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych – odpowiednia jednostka samorządu terytorialnego. Warunkiem budowy lub poszerzenia drogi jest zatem uprzednie uzyskanie odpowiednio przez Skarb Państwa, województwo, powiat lub gminę prawa własności do terenu inwestycji. Istotne znaczenie dla obecnego kształtu stosunków właścicielskich w zakresie dróg publicznych m...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...

Technologie do budowy nawierzchni z betonu drogowego
W artykule opisano metody budowy nawierzchni betonowych: betonowanie nawierzchni w deskowaniach stałych oraz w deskowaniach ślizgowych. Ponadto przedstawiono kwestie dotyczące przygotowania mieszanki betonowej, a także walorów użytkowych nawierzchni betonowych. Zasadniczo rozróżnia się dwie metody wbudowywania mieszanek betonowych [1]: w deskowaniu stałym (prowadnicach), w deskowaniu ślizgowym. Często pod tymi pojęciami pierwszą metodę rozumie się jako „tradycyjną”, a drugą metodę jako „ślizg...

Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma...

Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

III Konferencja Drogowo-Kruszywowa
15-17 maja 2023 r. w Zakopanem odbyła się III Konferencja Drogowo-Krus...

„NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W PROJEKTOWANIU, BUDOWIE I EKSPLOATACJI INFRASTRUKTURY DROGOWEJ MIAST, METROPOLII I REGIONÓW NOVDROG’2023”
W dniach 20 - 21 kwietnia 2023 roku w Niepołomicach odbyła się Jubileuszowa V ...

III Forum Dróg Publicznych
19-21 kwietnia 2023 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się III Forum Dróg Publicznych zorgan...

I Kongres Projektantów i Inżynierów
29 marca br. w Warszawie odbyła się pierwsza edycja Kongresu Projektantów i Inżynierów. O...