III Forum Dróg Publicznych
19-21 kwietnia 2023 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się III Forum Dróg Publicznych zorganizowane przez redakcje „Magazynu Autostrady”, czasopisma „Mosty” oraz „Dróg Publicznych”. Wydarzenie swoim zasięgiem obejmowało region Polski Północnej.
Forum rozpoczęto od uroczystego przywitania uczestników. Głos oddano Tomaszowi Herrmannowi (Wicestarosta Pucki), Zbigniewowi Taborowi (Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach oraz Przewodniczący Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich) oraz Robertowi Lorbieckiemu (Dyrektor Zarządu Drogowego dla Powiatu Puckiego i Wejherowskiego).
Blok pierwszy
Pierwszy dzień obrad został podzielony na cztery sesje tematyczne. Blok rozpoczynający dotyczył projektowania i budowy lokalnej infrastruktury w kontekście rozwiązań technologicznych. O tym, jak wykorzystać potencjał gruntów spoistych przy użyciu spoiw wapiennych i wapna palonego, opowiedział uczestnikom Dominik Małasiewicz, przedstawiciel Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego. Następnie Piotr Różycki (SPW) omówił temat zastosowania wybranych kruszyw wapiennych do produkcji betonów mostowych. Zagadnienie nowego rodzaju lepiszcza zwiększającego trwałość dróg przybliżył słuchaczom Zbigniew Tabor (ZDW w Katowicach, KDZDW).
Blok drugi
Kolejną sesję rozpoczęło wystąpienie Aldony Mizgalskiej (Colas Polska). Ta część merytoryczna wydarzenia skupiała referaty dotyczące materiałów i surowców oraz wpływu jakości stosowanych materiałów na trwałość lokalnej infrastruktury. Podczas tego panelu swoje prezentacje wygłosili także Michał Gołos (Tensar Polska), omawiając zastosowanie georusztów i geokompozytów w konstrukcjach nawierzchni drogowych, Marek Dmochowski (Cemex Polska), przedstawiając nowoczesne rozwiązania do budowy obiektów infrastruktury drogowej oraz Wojciech Ratowski (MIXBUD), który skupił się na poprawie trwałości infrastruktury drogowej poprzez zastosowanie mrozoodpornych taśm bitumicznych.
Blok trzeci
Trzeci blok wystąpień merytorycznych zatytułowany „Nawierzchnie drogowe. Przegląd realizacji i technologii” rozpoczęła prezentacja Piotra Wójtowicza (EW Invest), która dotyczyła systemu TVRT. Zagadnienie technologii modyfikacji asfaltów gumą przedstawił zebranym Paweł Klimaszewski z TPA. Następnie przedstawiciel tej samej firmy, Piotr Koźlarek, skupił się na nawierzchniach Duo-Pave. Sesję zamykało wystąpienie Przemysława Zalewskiego (Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych), który omówił zagadnienia dot.korzyści ze stosowania nawierzchni.
Blok czwarty
Blok zamykający pierwszy dzień referatów dotyczył bezpieczeństwa na drogach lokalnych. Jako pierwszy wystąpił Marek Wierzchowski, przedstawiciel Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, z referatem dotyczącym 20 lat działań KRBRD oraz realizacji Narodowego Programu BRD na lata 2021-2030. Następnie poruszony został temat oświetlenia na drogach, omówiony przez Dawida Latałę, Elektromontaż Rzeszów S.A., oraz Romana Chmiela z firmy Art Metal. Temat bezpieczeństwa na drogach wzbudził wśród słuchaczy ogromne zainteresowanie, po wygłoszonych referatach na sali rozwinęły się wartościowe i merytoryczne dyskusje.
Blok piąty
Drugiego dnia uczestnicy wzięli udział w sesji dot. doświadczeń i dobrych praktyk zarządcy – na szczeblu krajowym, wojewódzkim i lokalnym. Zgromadzeni na sali mieli okazję wysłuchać referatu Zbigniewa Tabora (ZDW w Katowicach, KDZDW). W swoim wystąpieniu Dyrektor poruszył kwestie dobrych praktyk zarządu dróg. Następnie temat kompleksowej budowy sieci tras rowerowych i urządzeń UTO w województwie warmińsko-mazurskim przybliżył Waldemar Królikowski (Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie). Wystąpienie kończące V blok, a tym samym całą część merytoryczną wydarzenia, dotyczyło wpływu sytuacji gospodarczej na inwestycje w drogownictwie. Ostatni referat przedstawił Jacek Gryga (Dyrektor Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego omawiając wpływ aktualnej sytuacji gospodarczej na inwestycje w drogownictwie.
Po raz kolejny forum okazało się świetną platformą wymiany myśli i doświadczeń. Dziękujemy uczestnikom za liczne przybycie, a prelegentom i opiekunom sesji za wsparcie merytoryczne. Już dziś serdecznie zapraszamy na IV edycję wydarzenia, która odbędzie się w 29 listopada– 1 grudnia br. w Bukowinie Tatrzańskiej.
Już teraz dołącz do uczestników kolejnej edycji! Dowiedz się więcej – TUTAJ
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Jan Styliński, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omówił wyzwania, z jakimi boryka się sektor budownictwa w Polsce po trudnym roku 2023. Ocenił także spadek inwestycji i wysokie ceny materiałów jako główne wyzwania, zaznaczając konieczność utrzymania programów inwestycyjnych i ha...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
W niniejszym artykule przedstawiono bliżej metodę georadarową, którą można sklasyfikować do grupy pomiarów ciągłych i nieniszczących. Oznacza to, że wykorzystanie tej techniki pomiarowej pozwoli na uzyskanie informacji o nawierzchni na całej długości obserwowanego odcinka drogowego bez konieczności jej naruszania i uszkadzania. Identyfikacja układu oraz grubości warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej jest zadaniem, z którym często mierzą się osoby pracujące w różnych gałęziach drogownict...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Artykuł dotyczy roli sygnalizacji świetlnej w projektach tymczasowej organizacji ruchu podczas prac drogowych. Opisano w nim proces projektowania organizacji ruchu oraz zwrócono uwagę na kwestię dostosowania sygnalizacji do warunków ruchowych i uzyskania opinii różnych organów przed zatwierdzeniem planu. Autor podkreśla konieczność stosowania sygnalizacji świetlnej na zwężonych odcinkach dróg i omawia miary ruchu oraz kryteria oceny warunków ruchu. Podczas wykonywania projektu organizacji ruc...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
W 2023 r. w Polsce osiągnięto przełomowy moment, przekraczając barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych. W różnych regionach kraju realizowano znaczące projekty rozbudowy infrastruktury drogowej, zapewniając kierowcom lepszą dostępność i skracając czas podróży. Liczne inwestycje drogowe miały kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji. Jednakże, mimo postępów, pozostało jeszcze wiele wyzwań związanych z procedurami przetargowymi i finansowaniem, co kształtuje plany na bieżący rok. Dolnoś...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...