Wykorzystanie granulatu asfaltowego − cykl życia mieszanki mineralno-asfaltowej
Mieszanki mineralno-asfaltowe składają się w około 95% z mieszanki mineralnej, czyli rozdrobnionych elementów skalnych, oraz w około 5% z lepiszcza asfaltowego. Lepiszcze asfaltowe, pomimo tego, iż stanowi jedynie 1/20 całkowitej masy mieszanek mineralno-asfaltowych, ma decydujący wpływ na szereg właściwości całej mieszanki.
Ze względu na znaczenie jakości poszczególnych składników mieszanki, ich odpowiedni dobór oraz właściwa współpraca są podstawą zaprojektowania i wyprodukowania wartościowego materiału, który będzie stanowić trwałą warstwę podatnej nawierzchni drogowej. Na podstawie obowiązujących wymagań WT-2 [1] opublikowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, mieszanki mineralno-asfaltowe są projektowane tak, aby spełniać szereg wymagań możliwych do zweryfikowania w warunkach laboratoryjnych. Do weryfikowanych parametrów należą między innymi odporność na koleinowanie (proporcjonalna głębokość koleiny PRDAIR oraz nachylenie wykresu koleinowania WTSAIR [2]), odporność na działanie wody (ITSR [3]), a dla mieszanek o wysokim module sztywności − moduł sztywności [4] oraz trwałość zmęczeniowa [5]. Poza właściwościami mechanicznymi mieszanki, sprawdzeniu podlegają proporcje poszczególnych składników, które są empirycznie ściśle określone. Do badań proporcji składników zaliczają się między innymi zawartość asfaltu, skład ziarnowy czy też zawartość wolnej przestrzeni [6-8].
Mieszanka mineralno-asfaltowa
Mieszanka mineralno-asfaltowa jest produkowana w wytwórniach mieszanek mineralno-asfaltowych (znanych także jako wytwórnie mas bitumicznych). Proces ich wytwarzania może odbywać się w sposób ciągły lub cykliczny, w zależności od charakteru wytwórni. W Polsce zdecydowanie bardziej rozpowszechnione jest wykorzystywanie wytwórni o pracy cyklicznej.
Nazwa charakteru pracy typowej wytwórni wielu polskich drogowych firm wykonawczych wywodzi się ze sposobu produkcji mieszanki, która produkowana w mieszalniku w partiach o wielkości zależnej od budowy mieszalnika, najczęściej nie większych niż 5 ton. Zanim jednak dojdzie do powstania mieszanki, na wytwórni odbywa się szereg procesów. Składniki mieszanki mineralnej, czyli kruszywo o różnym uziarnieniu, są wsypywane do dozatorów, najczęściej przy pomocy ładowarki, skąd we wstępnie odmierzonych objętościowo (rzadziej wagowo) ilościach trafiają na taśmociąg kierujący je do bębna suszarki. Tam kruszywo zostaje ogrzane przy pomocy palnika oraz częściowo odpylone. Gorące kruszywo następnie za pomocą elewatora zostaje skierowane na wieżę wytwórni, stamtąd trafia do sortownika, gdzie przy użyciu zestawu sit dzieli się na frakcje.
Po podzieleniu na frakcje następuje dokładne, wagowe dozowanie poszczególnych frakcji, gdyż materiał o konkretnym uziarnieniu zostaje wsypany na wagę, a następnie skierowany do mieszalnika. Do mieszalnika dozowane jest także gorące lepiszcze asfaltowe wtryskiwane ze zbiorników w ciekłym stanie skupienia, granulat asfaltowy, jeśli jego użycie jest przewidziane w recepcie, oraz pozostałe dodatki (np. włókna celulozowe do mieszanki SMA). Następnie mieszanka zostaje grawitacyjnie umieszczona w silosach, skąd zostaje załadowana na samochody ciężarowe w celu dostarczenia jej na teren budowy, gdzie najczęściej przy pomocy rozkładarki oraz zestawu walców zostaje finalnie wbudowana w nawierzchnię drogową. Proces ten może nieznacznie się różnić w zależności od budowy wytwórni, ale zasada cyklicznej produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych pozostaje zawsze bardzo podobna.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...