Wykorzystanie granulatu asfaltowego − cykl życia mieszanki mineralno-asfaltowej
Mieszanki mineralno-asfaltowe składają się w około 95% z mieszanki mineralnej, czyli rozdrobnionych elementów skalnych, oraz w około 5% z lepiszcza asfaltowego. Lepiszcze asfaltowe, pomimo tego, iż stanowi jedynie 1/20 całkowitej masy mieszanek mineralno-asfaltowych, ma decydujący wpływ na szereg właściwości całej mieszanki.
Ze względu na znaczenie jakości poszczególnych składników mieszanki, ich odpowiedni dobór oraz właściwa współpraca są podstawą zaprojektowania i wyprodukowania wartościowego materiału, który będzie stanowić trwałą warstwę podatnej nawierzchni drogowej. Na podstawie obowiązujących wymagań WT-2 [1] opublikowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, mieszanki mineralno-asfaltowe są projektowane tak, aby spełniać szereg wymagań możliwych do zweryfikowania w warunkach laboratoryjnych. Do weryfikowanych parametrów należą między innymi odporność na koleinowanie (proporcjonalna głębokość koleiny PRDAIR oraz nachylenie wykresu koleinowania WTSAIR [2]), odporność na działanie wody (ITSR [3]), a dla mieszanek o wysokim module sztywności − moduł sztywności [4] oraz trwałość zmęczeniowa [5]. Poza właściwościami mechanicznymi mieszanki, sprawdzeniu podlegają proporcje poszczególnych składników, które są empirycznie ściśle określone. Do badań proporcji składników zaliczają się między innymi zawartość asfaltu, skład ziarnowy czy też zawartość wolnej przestrzeni [6-8].


Mieszanka mineralno-asfaltowa
Mieszanka mineralno-asfaltowa jest produkowana w wytwórniach mieszanek mineralno-asfaltowych (znanych także jako wytwórnie mas bitumicznych). Proces ich wytwarzania może odbywać się w sposób ciągły lub cykliczny, w zależności od charakteru wytwórni. W Polsce zdecydowanie bardziej rozpowszechnione jest wykorzystywanie wytwórni o pracy cyklicznej.
Nazwa charakteru pracy typowej wytwórni wielu polskich drogowych firm wykonawczych wywodzi się ze sposobu produkcji mieszanki, która produkowana w mieszalniku w partiach o wielkości zależnej od budowy mieszalnika, najczęściej nie większych niż 5 ton. Zanim jednak dojdzie do powstania mieszanki, na wytwórni odbywa się szereg procesów. Składniki mieszanki mineralnej, czyli kruszywo o różnym uziarnieniu, są wsypywane do dozatorów, najczęściej przy pomocy ładowarki, skąd we wstępnie odmierzonych objętościowo (rzadziej wagowo) ilościach trafiają na taśmociąg kierujący je do bębna suszarki. Tam kruszywo zostaje ogrzane przy pomocy palnika oraz częściowo odpylone. Gorące kruszywo następnie za pomocą elewatora zostaje skierowane na wieżę wytwórni, stamtąd trafia do sortownika, gdzie przy użyciu zestawu sit dzieli się na frakcje.
Po podzieleniu na frakcje następuje dokładne, wagowe dozowanie poszczególnych frakcji, gdyż materiał o konkretnym uziarnieniu zostaje wsypany na wagę, a następnie skierowany do mieszalnika. Do mieszalnika dozowane jest także gorące lepiszcze asfaltowe wtryskiwane ze zbiorników w ciekłym stanie skupienia, granulat asfaltowy, jeśli jego użycie jest przewidziane w recepcie, oraz pozostałe dodatki (np. włókna celulozowe do mieszanki SMA). Następnie mieszanka zostaje grawitacyjnie umieszczona w silosach, skąd zostaje załadowana na samochody ciężarowe w celu dostarczenia jej na teren budowy, gdzie najczęściej przy pomocy rozkładarki oraz zestawu walców zostaje finalnie wbudowana w nawierzchnię drogową. Proces ten może nieznacznie się różnić w zależności od budowy wytwórni, ale zasada cyklicznej produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych pozostaje zawsze bardzo podobna.
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Opaliński: Nasza historia właśnie się rozpoczęła
Marcin Opaliński, Prezes Zarządu UNIMOT Bitumen, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” zdradza kulisy formalizowania spółki UNIMOT Bitumen, a także wskazuje, co wyróżnia ją spośród innych producentów asfaltu. Odpowiada również na pytania dotyczące zagranicznych rynków, innowacji i planów firmy na przyszłość. Spółka UNIMOT Bitumen od kilku ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...
Przegląd sprzętu wykorzystywanego do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych
W artykule przybliżono cechy konstrukcyjne najcięższych maszyn służących do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych, jakimi są walce drogowe. Walcem drogowym nazywamy maszynę drogową składającą się z zespołu cylindrycznych walców, zwanych wałami, służących do zagęszczania powierzchni gruntu lub warstw nawierzchni drogowej. W obecnie konstruowanych walcach drogowych dąży się do zapewnienia płynnego rozruchu i minimalnych strat czasu związanych ze zmianą kierunku jazdy walca. Nacisk lini...
Rola betonu w budownictwie mostowym – perspektywy rozwojowe
Temat tego artykułu jest wbrew pozorom trudny i bardzo obszerny. Przewidywania dotyczące przyszłości są w każdej dziedzinie życia, nauki i techniki ryzykowne i oparte zwykle na ekstrapolacji tendencji, które mniej lub bardziej wyraźnie są zauważalne obecnie. Uwaga ta dotyczy więc także i przyszłych zastosowań betonu w mostownictwie. I tu ważne zastrzeżenie: niniejsze opracowanie oparte jest na całkowicie subiektywnych spostrzeżeniach autora i rzecz jasna obejmuje tylko niektóre aspekty perspe...
Podsumowanie ostatnich zmian w ustawie o drogach publicznych
W zeszłym roku weszło w życie kilka nowelizacji ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Zmieniło się wiele przepisów, począwszy od podstawowych definicji po nowe obowiązki zarządców dróg. Nie można zapomnieć także o zmianach a właściwie zupełnie nowych aktach wykonawczych. Aby nieco usystematyzować te zmiany opisałam najistotniejsze z punktu widzenia zarządcy drogi nowe regulacje. Starałam się też wyjaśnić problematyczne kwestie, na które zwracali mi uwagę zarządcy dróg, a które...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Uwiarygodnienie koncepcji „projektowania plastycznego” belek mostowych zgodnie z Eurokodem 4: Badania niszczące w skali naturalnej zespolonych belek mostowych złożonych z dwuteownika HL1100 i płyty betonowej
W artykule przedstawiono wyniki eksperymentów niszczących, które rzucają nowe światło na projektowanie mostów zespolonych w Polsce. Różnica między tradycyjnymi normami a nowoczesnym podejściem opartym na Eurokodzie 4 jest widoczna. Wyniki badań opisane przez autorów stanowią solidny argument za zmianą tradycyjnych praktyk. Specyfiką polskiego mostownictwa jest z jednej strony dynamiczny rozwój i stosowanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych (i podejść projektowych), a z drugiej strony przywiąza...
Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

Drugie spotkanie z cyklu Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych
25 lipca 2023 r. odbyło się drugie spotkanie O...

XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Prawie wszystko o cynku”
31 maja – 2 czerwca 2023 r. odbyło się XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Praw...

XIII Konferencja Naukowa Konstrukcje Zespolone 2023
W dniach 29 - 30 czerwca 2023 r. w Zielonej Górze odbyła się XIII Konf...