Historia i właściwości nawierzchni betonowej z ubiegłego wieku – cz. II
Piśmiennictwo
- Autobahn History Association e.V. [Online] 10 11, 2021. http://www.autobahn-online.de/.
- www.fotopolska.eu. [Online] [Cited: 10 14, 2021.]
- Vahrenkamp, Richard. Roads without Cars The HAFRABA Association and the Autobahn Project 1933-1943 in Germany . 1, 2002.
- Prof. Dr Richard Vahrenkamp. Planning and Constructing the Autobahn Network in Germany during the Nazi-Period: Styles and Strategies. Working Papers in the History of Mobility. 6, 2006.
- 50 lat budownictwa nawierzchni betonowych w Niemczech (tłumaczennie: mgr inż. Marek Stańczyj). Schuster, Franz Otto.
- ZEMENT-BUND, DEUTSCHEN. BETONSTRASSENBAU IN DEUTSCHLAND. BERLIN – CHARLOTTENBURG : ZEMENTVERLAG G.M.B.H. – BERLIN , 1936.
- The experimental study of the utilization of recycling aggregate from demolition of elements of a reinforced concrete hall. Kalinowska-Wichrowska, Katarzyna and Suescum-Morales, David. 5182, s.l. : MDPI, 02 05, 2020, Vol. 12(12).
- PKN-CEN/TS 12390-9:2017-07 Badania betonu. Część 9: Oznaczanie odporności na zamrażanie i rozmrażanie w obecności soli odladzających. Złuszczanie. Warszawa : Polski Komitet Normalizacyjny, 2017.
- PN-EN 480-11:2008 Domieszki do betonu, zaprawy i zaczynu. Metody Badań. Część 11: Oznaczanie charakterystyki porów powietrznych w stwardniałym betonie. Warszawa : Polski Komitet Normalizacyjny, 2008.
- PN-B-06250:1988 Beton zwykły. Warszawa : s.n., 1988.
- PN-EN 12390-6:2011 Wytrzymałość na rozciąganie przy rozłupywaniu próbek do badań. Warszawa : PKN, 2011.
- PN-EN 12504-1:2019 Badania betonu w konstrukcjach — Część 1: Próbki rdzeniowe — Pobieranie, ocena i badanie wytrzymałości na ściskanie. Warszawa : PKN, 2019.
- PN-EN 13791:2019-12 Ocena wytrzymałości betonu na ściskanie . Warszawa : PKN, 2019.
- PN-EN 932-3:1999/A1:2004 Badanie podstawowych właściwości kruszyw – Arkusz 3: Procedura i terminologia uproszczonego opisu petrograficznego. Warszawa : Polski Komitet Normalizacyjny, 2004.
- PN-EN 933-1:2012 Badania geometrycznych właściwości kruszyw – część 1: Oznaczanie składu ziarnowego – Metoda przesiewania. Warszawa : Polski Komitet Normalizacyjny, 2012.
- PN-EN 1097-2:2020-09 Badania mechanicznych i fizycznych właściwości kruszyw. Część 2: Metody oznaczania odporności na rozdrabnianie. Warszawa : Polski Komitet Normalizacyjny, 2020.
- PN-EN 1097-1:2011 Badania mechanicznych i fizycznych właściwości kruszyw. Część 1: Oznaczanie odporności na ścieranie (mikro-Deval). Warszawa : Polski Komitet Normalizacyjny, 2011.
- PN-EN 1097-6:2013-11 Badania mechanicznych i fizycznych właściwości kruszyw. Część 6: Oznaczanie gęstości ziarn i nasiąkliwości. Warszawa : Polski Komitet Normalizacyjny, 2013.
- PN-EN 1367-1:2007 Badania właściwości cieplnych i odporności na działanie czynników atmosferycznych – Część 1: Oznaczanie mrozoodporności. Warszawa : Polski Komitet Normalizacyjny, 2007.
- GDDKiA. Procedura badawcza PB/0/18. Instrukcja wyznaczania charakterystyki porów powietrznych w odwiertach betonowych z nawierzchni dwuwarstwowej z eksponowanym kruszywem.
- [Online] [Cited: 01 12, 2022.] https://www.pgi.gov.pl/psg-1/psg-2/informacja-i-szkolenia/wiadomosci-surowcowe/10844-kruszywa-naturalne-definicja-i-pochodzenie.html.
- Łój, Grzegorz. Możliwości stosowania kruszyw z recyklingu budowlanego do wytwarzania betonów wibroprasowanych. Budownictwo, Technologie, Architektura. 2018, Vol. 3, 56-61.
- Ajdukiewicz, Andrzej and Kliszczewicz, Alina. Recykling betonu konstrukcyjnego. Inżynier Budownictwa. 2, 2009.
- PN-EN 12620+A1:2010 Kruszywa do betonu. Warszawa : Polski Komitet Normalizacyjny, 2010.
- [Online] [Cited: 01 12, 2022.] https://www-rilem-net.translate.goog/publications/recommendations-500217?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc.
- Kalinowska-Wichrowska, Katarzyna. Wybrane zagadnienia z recyklingu betonu. Inżynieria Środowiska – Młodym Okiem. 2015, Vol. 17.
- PN-EN 12350-2:2019-07. Badania mieszanki betonowej. Część 2: Badanie konsystencji metodą opadu stożka. Warszawa : Polski Komitet Normalizacyjny, 2019.
- PN-EN 12390-3:2019-07. Badania betonu. Część 3: Wytrzymałość na ściskanie próbek do badań. Warszawa : Polski Komitet Normalizacyjny, 2019.
- Rudnicki, Tomasz and Jurczak, Robert. Recycling of a Concrete Pavement after over 80 Years in Service. Materials. 13, 2020, Vol. 10, 2262.
- Springenschmid, prof. Rupert. Technical bases of road surface engineering and their applicability in practice – past, presence, future (tłumaczenie: mgr inż. Marek Stańczyk).
- Autostrada A-18 (dawniej A-12) – historia i teraźniejszość. Polecki, Arkadiusz. 22-26, Katowice : Elamed, 2019, Vol. 4.
- Śliwiński, Jacek, Kurdowski, Wiesław and Tracz, Tomasz. Właściwości betonu nawierzchni odcinka autostrady niemieckiej zbudowanej w roku 1935 w okolicach Gliwic. Cement Wapno Beton. 2017, Vols. R. 21/83, nr 6, 517-527.
- Kurdowski, Wiesław, Śliwiński, Jacek and Witek, Adam. Nawierzchnia betonowa autostrady po 70 latach eksploatacji, próba wyjaśnienia niezwykłej trwałości. Cement Wapno Beton. 2016, Vol. R. 21/83 nr 1, 27-35.
- PN-EN 13877-2 „Nawierzchnie betonowe – Część 2: Wymagania funkcjonalne dla nawierzchni betonowych”.
przeczytaj również: Historia i właściwości nawierzchni betonowej z ubiegłego wieku
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...