XIV Konkurs im. Maksymiliana Wolffa rozstrzygnięty!

24 listopada br. podczas Wrocławskich Dni Mostowych odbyło się uroczyste ogłoszenie wyników czternastej edycji Konkursu Mostowego im. M. Wolffa zorganizowanego przez redakcję czasopisma „Mosty”. Laureaci, jak co roku, zostali nagrodzeni pamiątkowymi statuetkami i dyplomami. Honorowy patronat nad konkursem sprawuje Związek Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej.

W konkursie uhonorowane zostały konstrukcje w czterech kategoriach. Zgłoszenia oceniane były przez Jury, w skład którego wchodzą uznani w branży mostowej eksperci i autorytety: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga, prof. dr hab. inż. Kazimierz Furtak, dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, dr hab. inż. Janusz Szelka, prof. nadzw. WSOWL i UZ, prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski.

Tegoroczna edycja cieszyła się dużym zainteresowaniem. Do redakcji wpłynęły 24 zgłoszenia:

  • Most Północny obrotowy stanowiący część inwestycji pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” – Mosty Gdańsk
  • Most Południowy nad śluzą w ciągu DW 501 82-120 Skowronki, Nowy Śiwat – NDI

  • Most Północy nad śluzą w ciągu DW 501 82-120 Skowronki, Nowy Śiwat – NDI

  • Obiekt mostowy MD1 nad rzeką Białatarnowska nad ulicą Kolejową w ciągu obwodnicy Tuchowa wybudowanej w ciągu DW977 – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie

  • Obiekt mostowy w KM 2+910,00 do KM 3+199,00 w m. Ostrów, powiat Tarnowski w ciągu DP nr 1346K – WOLMOST

  • Most przez rz. Dunajec w Kurowie w ciągu drogi krajowej nr 75 km 56+162,49 – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostad Oddział w Krakowie

  • MS 08 w ciągu S19 na odcinku od węzła Lasy Janowskie do węzła Nisko Południe – Mosty Łódź

  • Most kolejowy M1 w Krakowie – Strabag

  • Most przez Wartę w ciągu obwodnicy Wronek – Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu

  • Most kolejowy przez Wartę w miejscowości Wronki w km 52+460 linii nr 351 relacji Poznań Główny – Szczecin Dąbie, wchodzącej w skład magistrali E59 – Budimex

  • Kładka dla rowerzystów przy moście nad Kanałem Bystrym w Augustowie w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 664 – Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich

  • Kładka rowerowa przy Moście Karpackim w Rzeszowie – Promost Consulting

  • Kładka pieszo – rowerowa nad rzeką Biała Głuchołaska wraz z fragmentem ścieżki pieszo – rowerowej przy Stadionie Miejskim w Głuchołazach – Pracownia Projektowa MOSTOPOL

  • Kładka dla pieszych w ciągu Trasy Łagiewnickiej w Krakowie – przy ul. Pszczelnej – Trasa Łagiewnicka

  • Budowa kładki dla pieszych wraz z zabezpieczeniem brzegu rzeki Bug w formule zaprojektuj i buduj – Gmina Drohiczyn – VIACON

  • Most Stągiewny w Gdańsku – Europrojekt Gdańsk

  • Kładka rowerowa przy Moście Narutowicza w Rzeszowie – Promost Consulting

  • Wiadukt im. Ks Jerzego Popiełuszki w Gnieźnie – Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich

  • Remont mostu nad rzeką Odrą w km. 33+493 drogi krajowej nr 36 w m. Ścinawa wraz z mostem objazdowym przez rzekę Odrę i drogą objazdową – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu

  • Kładka piesza przez rzekę ciemną w ciągu DK12 w miejscowości Gołuchów – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Poznaniu

  • Most przez rzekę Wartę w m. Świerkocin w ciągu DW nr 131 – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze

  • Kładka pieszo – rowerowa nad drogą krajową nr 92 km 207+821 w miejscowości Siedlec – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Poznaniu

  • Most kolejowy nad rzeką Kwisą w miejscowości Nowogrodziec w KM 52+829 LK 283 – PBW Inżynieria

  • Most im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu zlokalizowany w ciągi drogi wojewódzkiej nr 15 – INTOP Warszawa, Gmina Miasta Toruń

Z nadesłanych zgłoszeń wybrano pięciu zwycięzców. Komentarzy do nagrodzonych obiektów udzielili jurorzy dr hab. inż. Janusz Szelka, prof. Nadzw. oraz prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski.


Kategoria I

Realizacja drogowego lub kolejowego obiektu mostowego o rozpiętości przęsła (lub przęseł) < 70m
Zwycięzcy ex aequo: firmy NDI oraz Mosty Gdańsk
Za Most Północny i Most Południowy nad śluzą w ciągu DW 501

prof. Janusz Szelka:

W dokumentacji projektowej wykonanej przez firmę Mosty Gdańsk Sp .z. oo. wykorzystano innowacyjne rozwiązania inżynierskie z zakresu konstrukcji mostowych oraz układów mechanicznych i hydraulicznych dotyczących mostów zwodzonych. Ponadto mimo tak złożonej konstrukcji i funkcji obiektu stworzona została lekka forma, wpisująca się pod względem architektonicznym w otaczający krajobraz. Przy budowie obydwu mostów (Północnego i Południowego), wykorzystano innowacyjne rozwiązania z zakresu automatyki oraz hydrauliki, odpowiadające za podnoszenie, ryglowanie i obrót obiektów. Realizacja tak skomplikowanych obiektów (Mostu Północnego i Południowego) przez firmę NDI SA, z zastosowaniem nowatorskich rozwiązań i dotrzymaniem założonego harmonogramu została bardzo wysoko oceniona przez Urząd Miejski w Gdyni.


Kategoria II

Realizacja drogowego lub kolejowego obiektu mostowego o rozpiętości przęsła (lub przęseł) > 70m
Zwycięzca: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie
Za most przez rz. Dunajec w Kurowie w ciągu drogi krajowej nr 75

prof. Wojciech Radomski:

Konstrukcja mostu „extradosed” należy do najnowszych tendencji w mostownictwie. Polska ma duże w tego rodzaju rozwiązaniach osiągnięcia. Zgłoszony most jest trzecim w kraju pod względem rozpiętości przęsłowych. Zwraca uwagę zastosowanie betonu konstrukcyjnego wysokiej klasy (C60/75). Podział na przęsła jest harmonijny, regularny. Obiekt stanowi udany, zamierzony kontrast z otoczeniem, co jest obecnie praktykowane. Natomiast kolorystyka jest moim zdaniem dyskusyjna, ale akceptowalna.


Kategoria III

Realizacja projektu kładki dla pieszych
Zwycięzca: Firma Promost Consulting
Za kładkę rowerową przy Moście Karpackim w Rzeszowie

prof. Wojciech Radomski

Bardzo nowatorskie rozwiązanie konstrukcyjno-materiałowe (zastosowanie FRC) . Dobrze zaprojektowany i zrealizowany pomysł dobudowy kładki do istniejącego mostu, co pozwoliło na oszczędne jej wykonanie. Użycie kompozytu FRC redukuje ponadto koszty utrzymania obiektu. Form architektoniczna kładki jest spokojna, nawiązująca do istniejącego mostu i jego otoczenia.


Kategoria IV

Renowacja lub modernizacja istniejącego obiektu mostowego
Zwycięzca: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Poznaniu
Za kładkę pieszą przez rz. Ciemną w ciągu DK12 w miejscowości Gołuchów.

prof. Janusz Szelka:

Nowatorskim rozwiązaniem przy remoncie kładki było zastosowanie pomostu z włókien FRB do wykonania płyty pomostowej, na której ułożono nawierzchnię kładki wykonanej na bazie żywic syntetycznych i naturalnego kruszywa w kolorze pomarańczowym. Zastosowana technologia kompozytowa pozwoliła na uzyskanie lekkiej a jednocześnie wytrzymałej konstrukcji całego obiektu.

Redakcja czasopisma „Mosty” serdecznie gratuluje wszystkim zwycięzcom! Już teraz zapraszamy wszystkich projektantów, wykonawców i zamawiających inwestycje do zgłoszeń do 15 – jubileuszowej edycji Konkursu Mostowego im. M. Wolffa. Wnioski przyjmowane będą do 30 września 2023 roku!

Zobacz zdjęcia zwycięskich: Konkurs im. Maksymiliana Wolffa – rozstrzygnięty!

Wywiady

Jerzy Graboś: Gwarantem sukcesu jest wzajemne zaufanie i szacunek

Jerzy Graboś, Prezes Dyrektor Generalny Przedsiębiorstwa Produkcji Kruszywa i Usług Geologicznych KRUSZGEO SA w Rzeszowie, jest związany ze spółką nieprzerwanie od 1985 r. Z okazji 65-lecia przedsiębiorstwa na rynku w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” odpowiada na pytania dot. zmian zachodzących w firmie na przestrzeni tych wszystkich la...

Relacje

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.