XIV Konkurs im. Maksymiliana Wolffa rozstrzygnięty!
24 listopada br. podczas Wrocławskich Dni Mostowych odbyło się uroczyste ogłoszenie wyników czternastej edycji Konkursu Mostowego im. M. Wolffa zorganizowanego przez redakcję czasopisma „Mosty”. Laureaci, jak co roku, zostali nagrodzeni pamiątkowymi statuetkami i dyplomami. Honorowy patronat nad konkursem sprawuje Związek Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej.
W konkursie uhonorowane zostały konstrukcje w czterech kategoriach. Zgłoszenia oceniane były przez Jury, w skład którego wchodzą uznani w branży mostowej eksperci i autorytety: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga, prof. dr hab. inż. Kazimierz Furtak, dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, dr hab. inż. Janusz Szelka, prof. nadzw. WSOWL i UZ, prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski.
Tegoroczna edycja cieszyła się dużym zainteresowaniem. Do redakcji wpłynęły 24 zgłoszenia:
- Most Północny obrotowy stanowiący część inwestycji pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” – Mosty Gdańsk
-
Most Południowy nad śluzą w ciągu DW 501 82-120 Skowronki, Nowy Śiwat – NDI
-
Most Północy nad śluzą w ciągu DW 501 82-120 Skowronki, Nowy Śiwat – NDI
-
Obiekt mostowy MD1 nad rzeką Białatarnowska nad ulicą Kolejową w ciągu obwodnicy Tuchowa wybudowanej w ciągu DW977 – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie
-
Obiekt mostowy w KM 2+910,00 do KM 3+199,00 w m. Ostrów, powiat Tarnowski w ciągu DP nr 1346K – WOLMOST
-
Most przez rz. Dunajec w Kurowie w ciągu drogi krajowej nr 75 km 56+162,49 – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostad Oddział w Krakowie
-
MS 08 w ciągu S19 na odcinku od węzła Lasy Janowskie do węzła Nisko Południe – Mosty Łódź
-
Most kolejowy M1 w Krakowie – Strabag
-
Most przez Wartę w ciągu obwodnicy Wronek – Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
-
Most kolejowy przez Wartę w miejscowości Wronki w km 52+460 linii nr 351 relacji Poznań Główny – Szczecin Dąbie, wchodzącej w skład magistrali E59 – Budimex
-
Kładka dla rowerzystów przy moście nad Kanałem Bystrym w Augustowie w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 664 – Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich
-
Kładka rowerowa przy Moście Karpackim w Rzeszowie – Promost Consulting
-
Kładka pieszo – rowerowa nad rzeką Biała Głuchołaska wraz z fragmentem ścieżki pieszo – rowerowej przy Stadionie Miejskim w Głuchołazach – Pracownia Projektowa MOSTOPOL
-
Kładka dla pieszych w ciągu Trasy Łagiewnickiej w Krakowie – przy ul. Pszczelnej – Trasa Łagiewnicka
-
Budowa kładki dla pieszych wraz z zabezpieczeniem brzegu rzeki Bug w formule zaprojektuj i buduj – Gmina Drohiczyn – VIACON
-
Most Stągiewny w Gdańsku – Europrojekt Gdańsk
-
Kładka rowerowa przy Moście Narutowicza w Rzeszowie – Promost Consulting
-
Wiadukt im. Ks Jerzego Popiełuszki w Gnieźnie – Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich
-
Remont mostu nad rzeką Odrą w km. 33+493 drogi krajowej nr 36 w m. Ścinawa wraz z mostem objazdowym przez rzekę Odrę i drogą objazdową – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu
-
Kładka piesza przez rzekę ciemną w ciągu DK12 w miejscowości Gołuchów – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Poznaniu
-
Most przez rzekę Wartę w m. Świerkocin w ciągu DW nr 131 – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze
-
Kładka pieszo – rowerowa nad drogą krajową nr 92 km 207+821 w miejscowości Siedlec – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Poznaniu
-
Most kolejowy nad rzeką Kwisą w miejscowości Nowogrodziec w KM 52+829 LK 283 – PBW Inżynieria
-
Most im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu zlokalizowany w ciągi drogi wojewódzkiej nr 15 – INTOP Warszawa, Gmina Miasta Toruń
Z nadesłanych zgłoszeń wybrano pięciu zwycięzców. Komentarzy do nagrodzonych obiektów udzielili jurorzy dr hab. inż. Janusz Szelka, prof. Nadzw. oraz prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski.
Kategoria I
Realizacja drogowego lub kolejowego obiektu mostowego o rozpiętości przęsła (lub przęseł) < 70m
Zwycięzcy ex aequo: firmy NDI oraz Mosty Gdańsk
Za Most Północny i Most Południowy nad śluzą w ciągu DW 501
prof. Janusz Szelka:
W dokumentacji projektowej wykonanej przez firmę Mosty Gdańsk Sp .z. oo. wykorzystano innowacyjne rozwiązania inżynierskie z zakresu konstrukcji mostowych oraz układów mechanicznych i hydraulicznych dotyczących mostów zwodzonych. Ponadto mimo tak złożonej konstrukcji i funkcji obiektu stworzona została lekka forma, wpisująca się pod względem architektonicznym w otaczający krajobraz. Przy budowie obydwu mostów (Północnego i Południowego), wykorzystano innowacyjne rozwiązania z zakresu automatyki oraz hydrauliki, odpowiadające za podnoszenie, ryglowanie i obrót obiektów. Realizacja tak skomplikowanych obiektów (Mostu Północnego i Południowego) przez firmę NDI SA, z zastosowaniem nowatorskich rozwiązań i dotrzymaniem założonego harmonogramu została bardzo wysoko oceniona przez Urząd Miejski w Gdyni.
Kategoria II
Realizacja drogowego lub kolejowego obiektu mostowego o rozpiętości przęsła (lub przęseł) > 70m
Zwycięzca: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie
Za most przez rz. Dunajec w Kurowie w ciągu drogi krajowej nr 75
prof. Wojciech Radomski:
Konstrukcja mostu „extradosed” należy do najnowszych tendencji w mostownictwie. Polska ma duże w tego rodzaju rozwiązaniach osiągnięcia. Zgłoszony most jest trzecim w kraju pod względem rozpiętości przęsłowych. Zwraca uwagę zastosowanie betonu konstrukcyjnego wysokiej klasy (C60/75). Podział na przęsła jest harmonijny, regularny. Obiekt stanowi udany, zamierzony kontrast z otoczeniem, co jest obecnie praktykowane. Natomiast kolorystyka jest moim zdaniem dyskusyjna, ale akceptowalna.
Kategoria III
Realizacja projektu kładki dla pieszych
Zwycięzca: Firma Promost Consulting
Za kładkę rowerową przy Moście Karpackim w Rzeszowie
prof. Wojciech Radomski
Bardzo nowatorskie rozwiązanie konstrukcyjno-materiałowe (zastosowanie FRC) . Dobrze zaprojektowany i zrealizowany pomysł dobudowy kładki do istniejącego mostu, co pozwoliło na oszczędne jej wykonanie. Użycie kompozytu FRC redukuje ponadto koszty utrzymania obiektu. Form architektoniczna kładki jest spokojna, nawiązująca do istniejącego mostu i jego otoczenia.
Kategoria IV
Renowacja lub modernizacja istniejącego obiektu mostowego
Zwycięzca: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Poznaniu
Za kładkę pieszą przez rz. Ciemną w ciągu DK12 w miejscowości Gołuchów.
prof. Janusz Szelka:
Nowatorskim rozwiązaniem przy remoncie kładki było zastosowanie pomostu z włókien FRB do wykonania płyty pomostowej, na której ułożono nawierzchnię kładki wykonanej na bazie żywic syntetycznych i naturalnego kruszywa w kolorze pomarańczowym. Zastosowana technologia kompozytowa pozwoliła na uzyskanie lekkiej a jednocześnie wytrzymałej konstrukcji całego obiektu.
Redakcja czasopisma „Mosty” serdecznie gratuluje wszystkim zwycięzcom! Już teraz zapraszamy wszystkich projektantów, wykonawców i zamawiających inwestycje do zgłoszeń do 15 – jubileuszowej edycji Konkursu Mostowego im. M. Wolffa. Wnioski przyjmowane będą do 30 września 2023 roku!
Zobacz zdjęcia zwycięskich: Konkurs im. Maksymiliana Wolffa – rozstrzygnięty!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jerzy Graboś: Gwarantem sukcesu jest wzajemne zaufanie i szacunek
Jerzy Graboś, Prezes Dyrektor Generalny Przedsiębiorstwa Produkcji Kruszywa i Usług Geologicznych KRUSZGEO SA w Rzeszowie, jest związany ze spółką nieprzerwanie od 1985 r. Z okazji 65-lecia przedsiębiorstwa na rynku w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” odpowiada na pytania dot. zmian zachodzących w firmie na przestrzeni tych wszystkich la...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...

Głębokość makrotekstury nawierzchni – fakty i mity
W artykule przedstawiono przegląd metod pomiarowych oraz wymagań ustanowionych rozporządzeniem lub programem funkcjonalno-użytkowym, mających zastosowanie przy ustalaniu głębokości makrotekstury. Zaprezentowano również wyniki programu badawczego, określającego zależności korelacyjne między różnymi metodami pomiarowymi dla ustalenia ww. parametru oraz zależność między makroteksturą a szorstkością dla nawierzchni asfaltowych w technologii SMA oraz dla nawierzchni z betonu cementowego. Diagnosty...

Problematyka wykorzystania kombajnów chodnikowych w aspekcie budownictwa tunelowego
Kombajny chodnikowe są maszynami wielozadaniowymi, niezbędnymi wręcz w zakładach górniczych oraz przy drążeniu tuneli drogowych lub kolejowych. Kombajny chodnikowe służą do realizacji wielu zadań, między innymi: urabiają czoło przodka, ładują oraz odstawiają kopalinę użyteczną na dalsze środki transportu, a ponadto pomagają górnikom w stawianiu obudowy. Ze względu na sposób urabiania kombajny chodnikowe można podzielić na wykorzystujące zasadę urabiania poprzez: udar, nacisk statyczny, skrawa...

Prefabrykowane wiadukty przejść ekologicznych nad drogą ekspresową S11 Koszalin – Bobolice
W artykule opisano produkcję prefabrykatów i montaż przejść dla zwierząt WE-41 i WE-45.7. Obecnie w województwie zachodniopomorskim realizowana jest budowa drogi ekspresowej S11 Koszalin Zachód – węzeł Bobolice. Droga podzielona została na trzy odcinki realizacyjne. Pierwsze przetargi na projekty i budowę zostały ogłoszone w 2019 r., przy czym rok później dla każdego z odcinków zostały podpisane umowy na ich realizację. Odcinki realizacyjne drogi S11 Koszalin Zachód – węzeł Bobolice: Odcinek ...

Kryteria ocen ofert wykonawców w postępowaniach przetargowych na całoroczne, kompleksowe utrzymanie dróg publicznych w Polsce – cz. I
W artykule omówiono zasady ocen ofert wykonawców składanych w postępowaniach przetargowych organizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na całoroczne, kompleksowe utrzymanie dróg publicznych w Polsce w latach 2017-2019. Według autora artykułu z analizy stosowanych kryteriów przetargowych wynika, że z punktu widzenia wykonawcy działającego na terenie całego kraju praktycznie każde postępowanie przetargowe rządziło się odmiennymi prawami. Zauważalne jest jednak zarazem, że...

Kładki dla pieszych nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022
Artykuł przedstawia kładki nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022, który odbył się w trakcie konferencji Footbridge w Madrycie. Przedstawiono zamysł konkursu i krótkie charakterystyki nagrodzonych obiektów. Konferencje Footbridge odbywają się co 3 lata, począwszy od 2002 roku. Inspiracją do zorganizowania pierwszej konferencji były problemy z nadmiernymi drganiami kładek: Milenijnej w centrum Londynu i Solferino w centrum Paryża. Pierwsza konferencja odbyła się w Paryżu (2002), a nastę...

Przeróbcze operacje technologiczne
Przeróbcze operacje technologiczne to czynności wykonywane na materiale surowym, w odpowiednio dobranej kolejności, celem wyodrębnienia składnika użytecznego. Operacje przeróbcze ⤷ PrzygotowawczeOperacje przygotowawcze to zespół czynności koniecznych do przygotowania nadawy (materiału surowego) do procesów przeróbczych. ⤷ GłówneOperacje główne to wszystkie te zabiegi technologiczne prowadzone na materiale surowym, które mają nadać mu właściwości pozwalające na jego przemysłowe wykorzystanie. ...

Sprzęt do prowadzenia akcji zimowego utrzymania dróg
Sprzęt do prowadzenia akcji zimowego utrzymania dróg powinien być przygotowany w takim stopniu, aby mógł być gotowy do użycia praktycznie od chwili powzięcia decyzji o konieczności podjęcia akcji na drodze. Zaśnieżoną nawierzchnię oczyszcza się ze śniegu pługami przez zgarnianie pokrywy śnieżnej do części przykrawężnikowej. Całkowite oczyszczanie nawierzchni ze śniegu samymi pługami w zasadzie nie jest możliwe, dlatego celowe jest dodatkowe oczyszczanie jej z resztek śniegu walcową szczotką z...

Jak nowe drogi szybkiego ruchu wpływają na rozwój gospodarczy regionów
Trwają prace nad ukończeniem kolejnych inwestycji w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Wiosną 2023 roku autostrada A1 ma zostać oddana do użytkowania w całości. W najbliższych latach zaplanowane jest też otwarcie drogi ekspresowej Via Carpatia – międzynarodowego szlaku, który powstaje wzdłuż wschodniej granicy Polski, oraz kolejnych fragmentów autostrady A2 − obecnie prowadzone są prace projektowe m.in. dla odcinka od węzła Siedlce Zachód do rejonu miejscowości Malinowiec. W oce...
Kalendarium
Relacje

Branżowe Centrum Spotkań – podsumowanie targów STONE 2022
Po 2 latach przerwy Targi branży kamieniarskiej ...

I Konferencja Współczesna Geologia Samorządowa (WGS)
Pierwsza edycja Konferencji Współczesna Geologia Samorządowa (WGS), zorganizowanej przez ...

Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych
Trwające od 29 do 30 listopada br. Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych były kolejnym spotka...

XIV Konkurs im. Maksymiliana Wolffa rozstrzygnięty!
24 listopada br. podczas Wrocławskich Dni Mostowych odbyło się uroczyste ogłos...