XIV Konkurs im. Maksymiliana Wolffa rozstrzygnięty!
24 listopada br. podczas Wrocławskich Dni Mostowych odbyło się uroczyste ogłoszenie wyników czternastej edycji Konkursu Mostowego im. M. Wolffa zorganizowanego przez redakcję czasopisma „Mosty”. Laureaci, jak co roku, zostali nagrodzeni pamiątkowymi statuetkami i dyplomami. Honorowy patronat nad konkursem sprawuje Związek Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej.
W konkursie uhonorowane zostały konstrukcje w czterech kategoriach. Zgłoszenia oceniane były przez Jury, w skład którego wchodzą uznani w branży mostowej eksperci i autorytety: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga, prof. dr hab. inż. Kazimierz Furtak, dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, dr hab. inż. Janusz Szelka, prof. nadzw. WSOWL i UZ, prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski.
Tegoroczna edycja cieszyła się dużym zainteresowaniem. Do redakcji wpłynęły 24 zgłoszenia:
- Most Północny obrotowy stanowiący część inwestycji pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” – Mosty Gdańsk
-
Most Południowy nad śluzą w ciągu DW 501 82-120 Skowronki, Nowy Śiwat – NDI
-
Most Północy nad śluzą w ciągu DW 501 82-120 Skowronki, Nowy Śiwat – NDI
-
Obiekt mostowy MD1 nad rzeką Białatarnowska nad ulicą Kolejową w ciągu obwodnicy Tuchowa wybudowanej w ciągu DW977 – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie
-
Obiekt mostowy w KM 2+910,00 do KM 3+199,00 w m. Ostrów, powiat Tarnowski w ciągu DP nr 1346K – WOLMOST
-
Most przez rz. Dunajec w Kurowie w ciągu drogi krajowej nr 75 km 56+162,49 – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostad Oddział w Krakowie
-
MS 08 w ciągu S19 na odcinku od węzła Lasy Janowskie do węzła Nisko Południe – Mosty Łódź
-
Most kolejowy M1 w Krakowie – Strabag
-
Most przez Wartę w ciągu obwodnicy Wronek – Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
-
Most kolejowy przez Wartę w miejscowości Wronki w km 52+460 linii nr 351 relacji Poznań Główny – Szczecin Dąbie, wchodzącej w skład magistrali E59 – Budimex
-
Kładka dla rowerzystów przy moście nad Kanałem Bystrym w Augustowie w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 664 – Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich
-
Kładka rowerowa przy Moście Karpackim w Rzeszowie – Promost Consulting
-
Kładka pieszo – rowerowa nad rzeką Biała Głuchołaska wraz z fragmentem ścieżki pieszo – rowerowej przy Stadionie Miejskim w Głuchołazach – Pracownia Projektowa MOSTOPOL
-
Kładka dla pieszych w ciągu Trasy Łagiewnickiej w Krakowie – przy ul. Pszczelnej – Trasa Łagiewnicka
-
Budowa kładki dla pieszych wraz z zabezpieczeniem brzegu rzeki Bug w formule zaprojektuj i buduj – Gmina Drohiczyn – VIACON
-
Most Stągiewny w Gdańsku – Europrojekt Gdańsk
-
Kładka rowerowa przy Moście Narutowicza w Rzeszowie – Promost Consulting
-
Wiadukt im. Ks Jerzego Popiełuszki w Gnieźnie – Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich
-
Remont mostu nad rzeką Odrą w km. 33+493 drogi krajowej nr 36 w m. Ścinawa wraz z mostem objazdowym przez rzekę Odrę i drogą objazdową – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu
-
Kładka piesza przez rzekę ciemną w ciągu DK12 w miejscowości Gołuchów – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Poznaniu
-
Most przez rzekę Wartę w m. Świerkocin w ciągu DW nr 131 – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze
-
Kładka pieszo – rowerowa nad drogą krajową nr 92 km 207+821 w miejscowości Siedlec – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Poznaniu
-
Most kolejowy nad rzeką Kwisą w miejscowości Nowogrodziec w KM 52+829 LK 283 – PBW Inżynieria
-
Most im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu zlokalizowany w ciągi drogi wojewódzkiej nr 15 – INTOP Warszawa, Gmina Miasta Toruń
Z nadesłanych zgłoszeń wybrano pięciu zwycięzców. Komentarzy do nagrodzonych obiektów udzielili jurorzy dr hab. inż. Janusz Szelka, prof. Nadzw. oraz prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski.
Kategoria I
Realizacja drogowego lub kolejowego obiektu mostowego o rozpiętości przęsła (lub przęseł) < 70m
Zwycięzcy ex aequo: firmy NDI oraz Mosty Gdańsk
Za Most Północny i Most Południowy nad śluzą w ciągu DW 501
prof. Janusz Szelka:
W dokumentacji projektowej wykonanej przez firmę Mosty Gdańsk Sp .z. oo. wykorzystano innowacyjne rozwiązania inżynierskie z zakresu konstrukcji mostowych oraz układów mechanicznych i hydraulicznych dotyczących mostów zwodzonych. Ponadto mimo tak złożonej konstrukcji i funkcji obiektu stworzona została lekka forma, wpisująca się pod względem architektonicznym w otaczający krajobraz. Przy budowie obydwu mostów (Północnego i Południowego), wykorzystano innowacyjne rozwiązania z zakresu automatyki oraz hydrauliki, odpowiadające za podnoszenie, ryglowanie i obrót obiektów. Realizacja tak skomplikowanych obiektów (Mostu Północnego i Południowego) przez firmę NDI SA, z zastosowaniem nowatorskich rozwiązań i dotrzymaniem założonego harmonogramu została bardzo wysoko oceniona przez Urząd Miejski w Gdyni.
Kategoria II
Realizacja drogowego lub kolejowego obiektu mostowego o rozpiętości przęsła (lub przęseł) > 70m
Zwycięzca: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie
Za most przez rz. Dunajec w Kurowie w ciągu drogi krajowej nr 75
prof. Wojciech Radomski:
Konstrukcja mostu „extradosed” należy do najnowszych tendencji w mostownictwie. Polska ma duże w tego rodzaju rozwiązaniach osiągnięcia. Zgłoszony most jest trzecim w kraju pod względem rozpiętości przęsłowych. Zwraca uwagę zastosowanie betonu konstrukcyjnego wysokiej klasy (C60/75). Podział na przęsła jest harmonijny, regularny. Obiekt stanowi udany, zamierzony kontrast z otoczeniem, co jest obecnie praktykowane. Natomiast kolorystyka jest moim zdaniem dyskusyjna, ale akceptowalna.
Kategoria III
Realizacja projektu kładki dla pieszych
Zwycięzca: Firma Promost Consulting
Za kładkę rowerową przy Moście Karpackim w Rzeszowie
prof. Wojciech Radomski
Bardzo nowatorskie rozwiązanie konstrukcyjno-materiałowe (zastosowanie FRC) . Dobrze zaprojektowany i zrealizowany pomysł dobudowy kładki do istniejącego mostu, co pozwoliło na oszczędne jej wykonanie. Użycie kompozytu FRC redukuje ponadto koszty utrzymania obiektu. Form architektoniczna kładki jest spokojna, nawiązująca do istniejącego mostu i jego otoczenia.
Kategoria IV
Renowacja lub modernizacja istniejącego obiektu mostowego
Zwycięzca: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Poznaniu
Za kładkę pieszą przez rz. Ciemną w ciągu DK12 w miejscowości Gołuchów.
prof. Janusz Szelka:
Nowatorskim rozwiązaniem przy remoncie kładki było zastosowanie pomostu z włókien FRB do wykonania płyty pomostowej, na której ułożono nawierzchnię kładki wykonanej na bazie żywic syntetycznych i naturalnego kruszywa w kolorze pomarańczowym. Zastosowana technologia kompozytowa pozwoliła na uzyskanie lekkiej a jednocześnie wytrzymałej konstrukcji całego obiektu.
Redakcja czasopisma „Mosty” serdecznie gratuluje wszystkim zwycięzcom! Już teraz zapraszamy wszystkich projektantów, wykonawców i zamawiających inwestycje do zgłoszeń do 15 – jubileuszowej edycji Konkursu Mostowego im. M. Wolffa. Wnioski przyjmowane będą do 30 września 2023 roku!
Zobacz zdjęcia zwycięskich: Konkurs im. Maksymiliana Wolffa – rozstrzygnięty!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...