Urządzenia dylatacyjne – klasyfikacja

Klasyfikacja urządzeń dylatacyjnych

Czynniki decydujące o wyborze urządzenia dylatacyjnego do określonego obiektu mostowego to jego lokalizacja oraz wymagane przemieszczenia. Przemieszczenia nominalne dla wybranego rozwiązania powinny być większe lub równe przemieszczeniom obliczeniowym krawędzi szczeliny dylatacyjnej w obiekcie mostowym. Inne czynniki, jak na przykład wyciszenie, należy rozpatrywać dopiero wtedy, gdy wymagania dotyczące przemieszczeń spełniono. Podziału rozwiązań stosowanych w strefie dylatacji konstrukcji można dokonać, uwzględniając wartość przemieszczeń nominalnych i zasadę działania. Wyróżnia się takie jak [2, 3].

Uciąglenie nawierzchni

Jedyne z omawianych rozwiązań, którego obecność nie jest zwykle widoczna dla użytkownika drogi. Przeznaczone do kompensowania całkowitych przemieszczeń krawędzi szczeliny dylatacyjnej obiektu mostowego nieprzekraczających 5 mm. Zasada działania uciąglenia nawierzchni polega na wykonaniu w nawierzchni mostowej nad szczeliną dylatacyjną specjalnego odcinka kompensacyjnego. Ten będzie przejmował przemieszczenia krawędzi szczeliny dylatacyjnej obiektu. Odcinek ten będzie ulegał wydłużaniu i skracaniu pod wpływem przemieszczeń krawędzi szczeliny dylatacyjnej obiektu. Uciąglenie nawierzchni można wykonywać tylko na obiektach, na których ułożona jest nawierzchnia z mieszanek mineralno-bitumicznych, takich jak: beton asfaltowy, SMA lub asfalt lany. Zbrojona nawierzchnia asfaltowa powinna mieć grubość całkowitą co najmniej 8 cm i powinna być układana w dwóch warstwach. Szczelinę dylatacyjną należy zamknąć za pomocą elastomerowej taśmy dylatacyjnej wklejonej w izolację pomostu obiektu mostowego z obu stron szczeliny dylatacyjnej.

Aby umożliwić odkształcenia, nawie...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.