TEMAT KWARTAŁU: Geosyntetyki i stabilizacja gruntu

Tematem pierwszego kwartału w 2025 roku są geosyntetyki i stabilizacja gruntu.
Z tej okazji przygotowaliśmy dla Was listę 10 artykułów, które poruszają tę problematykę.
- Geosyntetyki w budownictwie – podział, funkcje i charakterystyka
- Geosyntetyki a trudne warunki gruntowe
- Wybrane doświadczenia z badań georusztów o monolitycznych węzłach zastosowanych do wzmocnień nawierzchni funkcjonujących w okresowo zmiennych warunkach posadowienia
- Jacek Kawalec: Przyszłość stosowania geosyntetyków jest bardzo obiecująca
- Zagadnienie zagęszczania niestabilnych gruntów spoiwami hydraulicznymi
- Rola geosyntetyków w budownictwie drogowym
- Maciej Pustułka: Polscy uczestnicy procesów inwestycyjnych prezentują światowy poziom
- Zastosowanie geosyntetyków przy wzmocnieniu podłoża pod nawierzchnie drogowe
- Wykorzystanie geosyntetyków w budownictwie komunikacyjnym
- Przegląd i systematyka geosyntetyków
Zdaniem eksperta:
„Polscy uczestnicy procesów inwestycyjnych prezentują światowy poziom”
Rozmowa z Maciejem Pustułką, dyrektorem zarządzającym na Europę Centralną i Wschodnią w firmie Tensar
Bardzo ważny jest dobór geosyntetyków do ich funkcji i przeznaczenia. Co musi wziąć pod uwagę projektant, oceniając, czy dany produkt jest odpowiedni i znajdzie zastosowanie w danym rodzaju konstrukcji?
Kluczowe wydaje się przeprowadzenie właściwych badań geotechnicznych, aby ocenić stan wyjściowy. Następnie bardzo istotny jest dobór nie tyle produktu, co całej technologii, której produkt jest integralną częścią. Na tym etapie istotna jest również analiza ekonomiczna potencjalnych rozwiązań. Niezależnie, czy mówimy o funkcji stabilizacji, zbrojeniu warstw asfaltowych czy konstrukcji z gruntu zbrojonego, udostępniamy bezpłatnie software, który wspiera dobór odpowiednich rozwiązań, a co za tym idzie – produktów. Jeśli ktoś nie chce tego robić samodzielnie, do dyspozycji jest również nasz zespół projektowy oraz inżynierzy regionalni, którzy chętnie służą pomocą.
„Przyszłość stosowania geosyntetyków jest bardzo obiecująca”
Rozmowa z Jackiem Kawalcem, prezydentem Polskiego Stowarzyszenia Geosyntetycznego
Jak określiłby Pan rynek geosyntetyków w Polsce?
Rynek geosyntetyków w Polsce obecnie wchodzi w pewną dojrzałość po latach dynamicznego rozwoju. Obserwuję tendencję, w której firmy zajmujące się geosyntetykami posiadają coraz bardziej skonsolidowaną wiedzę i oferują wsparcie techniczne na wysokim poziomie. Widoczny jest również proces zmniejszonego ofertowania wyrobów geosyntetycznych wątpliwej jakości i nieznanego pochodzenia przez firmy handlowe, które nie zdołały bądź nie chciały dostosować się do rygorystycznych przepisów dotyczących jakości wyrobów budowlanych oraz prawdopodobnie nie wiązały swoich długoterminowych strategii biznesowych z profesjonalną obsługą klientów szukających pomocy w zastosowaniach wyrobów geosyntetycznych. Kiedyś rynek geosyntetyków w Polsce przeżywał pewnego rodzaju sztuczny boom, szczególnie w związku z programami infrastrukturalnymi, takimi jak budowa autostrad przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej, kiedy nawet jednoosobowe firmy ofertowały dostawy wyrobów geosyntetycznych na duże kontrakty, licząc na szybki zysk, ale bez chęci wzięcia odpowiedzialności za ich jakość czy trwałość. Obecnie jednak obserwuje się tendencję malejącą, co wynika częściowo z mniejszej liczby otwartych kontraktów oraz bardziej przemyślanych decyzji inwestycyjnych. Nadal istnieją wyzwania związane z rygorystycznymi i często nieelastycznymi przepisami w Polsce, które utrudniają rozwój sektora geosyntetyków. Stowarzyszenie podejmuje inicjatywy mające na celu dostosowanie tych przepisów do rzeczywistych potrzeb rynku, jednak niestety czasem nadal napotyka na bariery i pewnego rodzaju opór ze strony administracji publicznej.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...