Środki chemiczne stosowane podczas zimowego utrzymania dróg

W artykule dokonano przeglądu najważniejszych środków chemicznych stosowanych do zimowego utrzymania dróg w Polsce.

W Polsce w zimowym utrzymaniu dróg stosuje się różne związki chemiczne, których zadania to zapobieganie oraz likwidacja śliskości zimowej. Co roku jednostki zarządzające zimowym utrzymaniem dróg dokonują wyboru takich środków chemicznych, które zapewnią przejezdność dróg w każdych warunkach atmosferycznych oraz nie wpłyną znacząco na stan środowiska naturalnego i na jakość nawierzchni dróg.

W grudniu 2019 r. GDDKiA podała do informacji, że w trakcie sezonu zimowego przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych za które odpowiada, może zostać zużytych:

  • 490 tys. ton soli drogowej,
  • 2,4 tys. ton chlorku wapnia,
  • 47 tys. ton materiałów uszorstniających.

Środki chemiczne

Istnieje wiele rodzajów chemii pomocnej przy zimowym utrzymaniu dróg. Wśród nich można rozróżnić:

  • Chlorek sodu (NaCl) – jest najczęściej stosowanym środkiem zimowego utrzymania dróg i ulic. Jest produktem naturalnym i jednocześnie najtańszym oraz najskuteczniejszym w działaniu. Dużą skuteczność działania wykazuje do temperatury -6°C. Do negatywnych cech chlorku sodu należy zaliczyć jego szkodliwy wpływ na nawierzchnie betonowe, elementy stalowe konstrukcji i pojazdy samochodowe oraz niekorzystny wpływ na środowisko, głównie na zieleń miejską i zbiorniki wodne.
  • Chlorek wapnia (CaCl2) – jest produktem powstałym przy wytwarzaniu węglanu sodu metodą amoniakalną. Działa on s...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.