Skropienia międzywarstwowe w nawierzchniach asfaltowych

Nawierzchnia drogowa powinna charakteryzować się odpowiednią trwałością, zapewniać bezpieczeństwo i komfort jazdy oraz w miarę możliwości powinna być wykonana w sposób nieszkodliwy dla środowiska naturalnego. Odpowiedni dobór materiałów do budowy nawierzchni drogowej, prawidłowe zaprojektowanie konstrukcji i rzetelne wykonawstwo mają wielki wpływ na osiągnięcie oczekiwanych efektów. Zdarza się, że przeoczenie najdrobniejszego elementu podczas wykonywania konstrukcji nawierzchni może sprawić, że nawierzchnia nie będzie spełniała swojej funkcji lub ulegnie przedwczesnemu zniszczeniu. Wśród elementów konstrukcji drogi, które mogą wydawać się nieistotne, a mają znaczący wpływ na parametry konstrukcji, znajduje się skropienie międzywarstwowe wykonywane w nawierzchniach asfaltowych. 

Skropienie międzywarstwowe stosuje się w przypadku budowy podatnych konstrukcji nawierzchni drogowych z zastosowaniem warstw asfaltowych. Skropienie polega na wykonaniu natrysku emulsją asfaltową na wszystkich powierzchniach, na których następnie układa się warstwę z mieszanki mineralno-asfaltowej. W konsekwencji skropienia przede wszystkim dotyczą warstwy podbudowy zasadniczej i warstwy wiążącej wykonanej z mieszanki mineralno-asfaltowej (zazwyczaj betonu asfaltowego). Należy jednak pamiętać, że istotną rolę odgrywa także skropienie powierzchni, na której układa się pierwszą warstwę asfaltową. Tę powierzchnię zazwyczaj stanowi powierzchnia warstwy podbudowy zasadniczej wykonanej z mieszanki niezwiązanej (kruszywa). Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych [2] dopuszcza stosowanie także warstwy z mieszanek mineralno-cementowo-emulsyjnych (MCE) czy też z mieszanek stabilizowanych spoiwami (z pewnymi zastrzeżeniami) bezpośrednio pod warstwami asfaltowymi.

Wówczas to one wymagają skropienia ich górnej powierzchni emulsją asfal...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.