Rynek drogowo-mostowy a sytuacja społeczno-gospodarcza i polityczna – perspektywy
Krzysztof Rusiecki
prezes Mostostal Kielce SA, wiceprezes PIKS
Wybuch wojny w Ukrainie wywarł ogromny wpływ na sytuację w budownictwie oraz na działalność firm budowlanych w Polsce. Już cały ubiegły rok mierzyliśmy się z problemami związanymi z niedoborami siły roboczej i stale rosnącymi kosztami pracowniczymi. Natomiast agresja Rosji na Ukrainę spowodowała natychmiastowe zerwanie łańcucha dostaw, szczególnie dotkliwe dla firm opierających produkcję na wyrobach stalowych. Z dnia na dzień dystrybutorzy stali zaprzestali ofertowania i sprzedaży materiałów hutniczych. W tym stali zbrojeniowej, bez której prowadzenie inwestycji budowlanych jest przecież niemożliwe. Przez cały pierwszy miesiąc wojny nie byliśmy w stanie przygotować żadnej oferty i przystąpić do nowych przetargów. Nikt nie wiedział, kiedy dostawy materiałów budowlanych zostaną wznowione i w jakich cenach. Dodatkowo nasiliły się rezygnacje z pracy brygad ukraińskich powracających bronić ojczyzny, co spowolniło, a czasem i uniemożliwiło kontynuowanie pracy na placu budowy. Wiele inwestycji zostało wręcz przerwanych i coraz powszechniejsze jest zrywanie istniejących kontraktów lub odstąpienie od podpisania wygranych przetargów. Wykonawcy kalkulują, czy zapłacenie kar lub utrata wadium nie jest tańszym rozwiązaniem niż realizacja projektu.
Niestety sytuacja w polskim budownictwie na rynku drogowo-mostowym jest bardzo niekorzystna dla wykonawców. W dalszym ciągu nadal nie są traktowani przez inwestorów po partnersku. Zapisy umów przedłożonych do akceptacji już na etapie przetargu są bardzo restrykcyjne, jednostronne. A przede wszystkim zrzucające odpowiedzialność oraz wszelkie ryzyka na wykonawcę. Klauzule waloryzacyjne pojawiają się sporadycznie, a skorzystanie z nich to już naprawdę ewenement. Dlatego oczekujemy, że w dobie istniejącego kryzysu rząd podejmie systemowe rozwiązania, które pozwolą na kontynuację zadań inwestycyjnych zarówno z uwzględnieniem waloryzacji na prostszych i jasnych zasadach, jak również umożliwi dostosowanie harmonogramu prac do realnych możliwości firmy. Ogromnym zagrożeniem będą także zatory finansowe. Planowane nowe inwestycje finansowane z programu Nowy Ład zakładają, że główny ciężar finansowania prac spocznie na wykonawcach. Inwestor, wg przygotowanych wzorów umów, zamierza zapłacić dopiero po skończeniu zadania lub maksimum dwoma fakturami dla inwestycji długoterminowych. Skąd zatem czerpać pieniądze, skoro branża budowlana postrzegana jest dla instytucji finansowych jako branża wysokiego ryzyka?
Domyślam się, że w najbliższym czasie nasilą się problemy z dostępnością instrumentów finansowych takich jak: kredyty, gwarancje czy leasingi. W tym obszarze zatem potrzebujemy również interwencji i wsparcia rządowego. To tylko główne kwestie utrudniające prace. Kolejne to: deficyt pracowników, hiperinflacja i rosnące oczekiwania płacowe ludzi. Gwałtownie wzrosły koszty transportu i najem sprzętu budowlanego. Wciąż nie wiadomo, czy otworzą się nowe rynki pozyskiwania potrzebnych surowców, materiałów i komponentów. Dlatego czeka nas ciężki czas. Inwestycje drogowo-mostowe będą, ale proces inwestycyjny już nie będzie taki prosty. Trzeba szukać nowych środków, aby dofinansować kosztorysy inwestorskie oraz nowych płaszczyzn współpracy pomiędzy inwestorem a wykonawcą. Wykonawca musi być wreszcie traktowany jak partner, bo upadek firm budowlanych mógłby w konsekwencji doprowadzić do zapaści budownictwa.
Podejrzyj w nowej zakładce(otworzy się w nowej karcie)
Przeczytaj również: COVID-19 wpłynął na wyniki leasingu
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Na co warto zwracać uwagę podczas oceny podłoża gruntowego? Jednym z czynników mających wpływ na określenie warunków złożonych jest występowanie w podłożu nasypów niekontrolowanych (zapis wg [5]). Zgodnie z PN-EN ISO 14688-1:2018 [3] jest to nasyp z gruntów antropogenicznych lub materiałów skalnych ułożony bez kontroli inżynierskiej. Jego przeciwieństwem jest nasyp budowlany, który podlega kontroli inżynierskiej. Wcześniej, wg normy PN-B-02480:1986 [2], obowiązywał podział na: nasypy budowlan...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Zmiany współrzędnych punktów terenowych W wyniku prowadzonej eksploatacji górniczej tworzy się niecka osiadań. Obniżenia terenu mają różną wartość w różnych miejscach drogi. Nie można więc posługiwać się bezwzględnymi rzędnymi wysokościowymi, co utrudnia realizację inwestycji. W przedmiotowym przypadku teren w rejonie ul. Kruczej lokalnie obniżył się w stosunku do dokumentacji projektowej o ponad 2 m. Jak rozwiązano problem – wykonawca wykonał pomiary geodezyjne, projektant skorygował niwelet...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...