Realizacja tuneli TS-26 i TS-32
W ramach realizacji odcinka od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe: tunel TS26 o długości ok. 2300 m oraz dwunawowy tunel drogowy TS32 o długości ok. 320 m. Realizacja tuneli jest ogromnym przedsięwzięciem i wyzwaniem dla wszystkich stron procesu inwestycyjnego.
Zamawiającym inwestycję jest wrocławski oddział GDDKiA, a wykonawcą robót jest konsorcjum PORR S.A. (lider) i PORR Bau GmbH. Za projekt była odpowiedzialna firma IVIA S.A. Zakończenie prac planuje się na drugą połowę 2023 roku.
Tunel TS-26
Odcinek tunelowy TS-26 (odcinek drogi od km 42+250 − 44+700) jest położony w strefie granicznej dwóch dużych jednostek geologicznych Sudetów, tj. Gór Kaczawskich (należących do Sudetów Zachodnich) i Depresji Śródsudeckiej (Sudety Środkowe). Kontakt pomiędzy obydwiema sukcesjami jest najczęściej natury sedymentacyjnej, choć obserwuje się często wtórne kontakty tektoniczne. Część północna tunelu TS-26, na odcinku ok. 500 m (km 42+350-42+860), znajduje się w obrębie skał serii ordowickich łupków serycytowych i bardziej masywnych kwarcytów. Powierzchnie foliacji (metamorficznego złupkowania) tych łupków zapadają regularnie na całym obszarze ku południu pod kątem 25-35o. Dalej ku południu, tunel wchodzi w utwory dolnokarbońskie depresji śródsudeckiej. Początkowo, na odcinku o długości około 600 m (km 42+860-43+440), to najstarsze serie skalne tej sukcesji, reprezentowane przez mułowce, szarogłazy i zlepieńce formacji (kulmu) Sadów Górnych, a dalej, w całej pozostałej części (1180 m) tunelu (km 43+440-44+620), podobne litologicznie serie mułowcowo-szarogłazowo-zlepieńcowe formacji ze Starych Bogaczowic.
Rozpoznanie geologiczne
R...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Lidia Markowska − Dyrektor Oddziału GDDKiA we Wrocławiu
Realizacja drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki rozpoczęła się pod koniec 2018 r. od opracowania dokumentacji projektowej. W sierpniu 2020 r. oba odcinki S3 otrzymały decyzję ZRID, a Wykonawcy niezwłocznie przystąpili do realizacji prac. W tej chwili prace projektowe są na ukończeniu, a roboty w terenie są prowadzone na wszystkich frontach. Droga ekspresowa S3 będzie drogą dwujezdniową, wyposażoną w dwa pasy ruchu i pas awaryjny. W ramach Zadania III S3 od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ o długości ok. 16,1 km powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe − tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz dwunawowy tunel drogowy TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Tunel TS-26 jest najdłuższym w Polsce tunelem drążonym w skale. Ponadto na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt, 39 przepustów. Natomiast na Zadaniu IV S3 od węzła Kamienna Góra Północ do węzła w Lubawce, o długości ok. 15,3 km wykonanych zostanie 17 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą ekspresową S3, których łączna długość wynosi prawie 4,5 km, co stanowi ok. 29% całej realizowanej trasy. Pięć obiektów jest realizowanych jednocześnie na dwóch nitkach metodą nasuwania. Na budowie jest 10 awanbeków. Ponadto dla celów ekologicznych wykonanych zostanie 13 przepustów, stanowiących przejścia dla małych zwierząt i płazów. W ramach realizacji obu odcinków zostaną wybudowane również drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana. Zaawansowanie rzeczowe dla Zadania III S3 wynosi 44,96%. Zakończenie prac na zadaniu tunelowym planowane jest pod koniec 2023 r., natomiast ruch na Zadaniu IV S3 zakłada się puścić pod koniec 2022 r.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Jan Styliński, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omówił wyzwania, z jakimi boryka się sektor budownictwa w Polsce po trudnym roku 2023. Ocenił także spadek inwestycji i wysokie ceny materiałów jako główne wyzwania, zaznaczając konieczność utrzymania programów inwestycyjnych i ha...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
W niniejszym artykule przedstawiono bliżej metodę georadarową, którą można sklasyfikować do grupy pomiarów ciągłych i nieniszczących. Oznacza to, że wykorzystanie tej techniki pomiarowej pozwoli na uzyskanie informacji o nawierzchni na całej długości obserwowanego odcinka drogowego bez konieczności jej naruszania i uszkadzania. Identyfikacja układu oraz grubości warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej jest zadaniem, z którym często mierzą się osoby pracujące w różnych gałęziach drogownict...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Artykuł dotyczy roli sygnalizacji świetlnej w projektach tymczasowej organizacji ruchu podczas prac drogowych. Opisano w nim proces projektowania organizacji ruchu oraz zwrócono uwagę na kwestię dostosowania sygnalizacji do warunków ruchowych i uzyskania opinii różnych organów przed zatwierdzeniem planu. Autor podkreśla konieczność stosowania sygnalizacji świetlnej na zwężonych odcinkach dróg i omawia miary ruchu oraz kryteria oceny warunków ruchu. Podczas wykonywania projektu organizacji ruc...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
W 2023 r. w Polsce osiągnięto przełomowy moment, przekraczając barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych. W różnych regionach kraju realizowano znaczące projekty rozbudowy infrastruktury drogowej, zapewniając kierowcom lepszą dostępność i skracając czas podróży. Liczne inwestycje drogowe miały kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji. Jednakże, mimo postępów, pozostało jeszcze wiele wyzwań związanych z procedurami przetargowymi i finansowaniem, co kształtuje plany na bieżący rok. Dolnoś...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...