Mniejsza maszyna TBM wykonała drugi tunel kolejowy na trasie Fabryczna – Kaliska/Żabieniec

Mniejsza maszyna TBM wykonała drugi tunel kolejowy na podziemnej trasie Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Aglomeracja łódzka otworzy się na nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne. Trzy nowe przystanki zwiększą dostępność kolei. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości ponad 1,8 mld zł netto jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Mniejsza maszyna TBM wykonała drugi tunel kolejowy na trasie Fabryczna – Kaliska/Żabieniec

Maszyna TBM Faustyna wydrążyła drugi z 4 jednotorowych tuneli. Jednotorowe tunele łączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym w kierunku Łodzi Fabrycznej. Tarcza wykonała tunel na odcinku od przystanku Łódź Koziny do komory wydobywczej przy ul. Skarpowej. Przygotowana nitka połączy główny tunel średnicowy ze stacją Łódź Żabieniec. Maszyna drążąca tunel montowała jednocześnie obudowę. Wykorzystano 451 tubingów tj. elementów, które tworzą pierścienie tunelu. Usunięto ponad 41 500 m3 gruntu.

W kolejnym etapie TBM Faustyna zostanie przeniesiona nad torami linii nr 15 (na odcinku Łódź Kaliska – Łódź Żabieniec) do komory startowej przy ul. Żniwnej. Rozpoczęcie drążenia trzeciego tunelu w kierunku przystanku Łódź Koziny zaplanowano na drugą połowę lutego 2024 r.

Duża tarcza TBM, po uprzednim wzmocnieniu gruntu, wykonała odcinek od przystanku Łódź Polesie do bloku postojowego przy ul. Mielczarskiego. Obecnie wykonawca przygotowuje ekspertyzę techniczną, która pozwoli określić zakres robót oraz dodatkowych kosztów na dalszym odcinku przebiegu tunelu w kierunku Łodzi Fabrycznej. Równocześnie uzgadniane z miastem i właścicielami prywatnych nieruchomości są warunki dla dalszej realizacji robót.

Prace przy budowie podziemnych przystanków

Wykonawca realizuje prace przy budowie 3 podziemnych przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. W czasie zamknięcia skrzyżowania ul. Kościuszki i Zielonej postępuje budowa przystanku Śródmieście. Wykonawca usuwa kolizje z infrastrukturą podziemną, następnie przystąpi do budowy płyty stropowej pod ulicami. Na Polesiu po przejściu dużego TBM trwają prace przygotowawcze do budowy płyty dennej. Na Kozinach trwa wykop pod płytę denną i zbrojnie stropu na poziomie -2. Przy Dworcu Fabrycznym postępuje przebudowa instalacji wodociągowych. Szykuje się budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły około 90 mln zł na waloryzacje i wypłatę uzasadnionych kosztów ogólnych związanych z inwestycją dla zapewnienia sprawnej budowy podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Zabezpieczone zostały środki na wzmocnienia gruntów pod kamienicami.

źródło i fot. PKP PLK S.A.

Przeczytaj również: Wkrótce wybór wariantu przebiegu obwodnicy Oławy i obwodnicy Szalejowa Górnego

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.