Drogi na terenach górniczych i pogórniczych w Górnośląskim Zagłębiu Węglowym

W Górnośląskim Zagłębiu Węglowym (GZW) eksploatacja górnicza jest prowadzona od XVII wieku do teraz. Obecnie w GZW występują tereny, na których zakończono eksploatację, oraz tereny, na których nadal jest prowadzona eksploatacja górnicza. Tak długi okres eksploatacji górniczej i prowadzone obserwacje dotyczące jej skutków umożliwiły zdobycie doświadczeń pozwalających na koegzystencję górnictwa i budownictwa infrastrukturalnego. Podstawowym narzędziem do zarządzania drogami użytkowanymi na terenach górniczych jest monitoring. Artykuł przedstawia doświadczenia, które mogą być wykorzystane w praktyce projektowej oraz w utrzymaniu dróg na terenach górniczych.

Górnośląskie Zagłębie Węglowe (GZW) ma kształt zbliżony do trójkąta o wierzchołkach na północy Tarnowskie Góry, na południowym - zachodzie Racibórz i na południowym – wschodzie Wadowice. Teren górniczy jest to przestrzeń objęta przewidywanymi szkodliwymi wpływami robót górniczych prowadzonych przez zakład górniczy, najczęściej jest to poszerzony na zewnątrz (o pewien pas – zasięg oddziaływania), obszar górniczy. Natomiast teren pogórniczy (teren po zakończeniu eksploatacji górniczej) to były obszar górniczy niepodlegający wpływom bieżącej i planowanej eksploatacji górniczej, po wygaśnięciu koncesji na wydobywanie kopaliny w obszarze górniczym (formalnie zlikwidowany obszar górniczy). Potocznie, po zakończeniu eksploatacji górniczej i likwidacji kopalni teren górniczy staje się terenem pogórniczym.

Pomiędzy tymi terenami jest zasadnicza różnica w rozumieniu Prawa Geologicznego i Górniczego, dla terenu górniczego kopalnie bądź Okręgowe Urzędy Górnicze wydają opinie na podstawie których inwestorzy wznoszą obiekty budowlane, a kopalnie ponoszą koszty napraw i zabezpieczeń na wpływy eksploatacji, natomiast dla terenów pogórniczych można jedynie pozyskać informację, z Archiwum Dokumentacji Mi...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe

Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.