GDDKiA zawarła76 umów na dofinansowanie inwestycji drogowych ze środków unijnych
GDDKiA ma już 76 umów i 83 wnioski o dofinansowanie przyznawane w ramach POIiŚ.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. GDDKiA w ramach POIiŚ zawarła już 76 umów na dofinansowanie inwestycji drogowych ze środków unijnych. Trwa ich wdrażanie i rozliczanie. Sześć kolejnych wniosków o dofinansowanie jest w trakcie rozpatrywania. Łączna wartość inwestycji, dla których zawarto umowy o dofinansowanie, wynosi ponad 82,4 mld zł (w tym koszty kwalifikowalne to około 45,9 mld zł oraz wkład UE to około 39,04 mld zł). W ramach ww. umów zakontraktowaliśmy już blisko 90 proc. przyznanych nam środków unijnych.
W ramach projektów UE objętych dofinansowaniem, dla których podpisano ww. umowy o dofinansowanie, przewiduje się wykonanie (czyli projekty zrealizowane oraz w realizacji) łącznie ponad 2035 km dróg krajowych (w tym ok. 158 km autostrad i 1 671 km dróg ekspresowych).
Dofinansowanie ze środków UE powinno objąć kolejne kilometry dróg krajowych. GDDKiA zakłada, że dofinansowanie UE zostanie przyznane na kolejne ok. 173 km dróg krajowych (w tym ok. 38 km autostrad i 110 km dróg ekspresowych).
GDDKiA zakłada uzyskanie dofinansowania m.in. dla inwestycji realizowanych na autostradzie A2 oraz drogach ekspresowych S1, S7 i S11.
źródło: GDDKiA
fot.: iStock
przeczytaj również: Unijne dofinansowanie dla obwodnicy Olesna i fragmentu S61
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Poprawa bezpieczeństwa w górnictwie zawsze będzie zależała od pracy zespołowej
W 2022 r. Wyższy Urząd Górniczy i podległe mu jednostki organizacyjne obchodzą jubileusz 100-lecia powołania do życia organów polskiego nadzoru górniczego. Z tej okazji w rozmowie z redakcją „Inżynierii Górniczej” dr inż. Adam Mirek, Prezes WUG, który objął to stanowisko pięć lat temu, dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat tego, co ta roczn...

Wybrane naturalne i wtórne surowce mineralne
Polecamy Państwa uwadze nową pozycję wydawniczą autorstwa Piotra Wyszomirskiego pt. Wybrane naturalne i wtórne surowce mineralne. Książka obejmuje głównie problematykę wybranych, niemetalicznych surowców mineralnych wraz z elementarnymi informacjami z zakresu nauk o Ziemi. Jak również eksploatacji i przeróbki kopalin, a także zagadnienia związane z podstawowymi metodami chemicznymi i fazowymi oceny ich jakości. Surowcami naturalnymi omówionymi w tej książce są surowce skalne, które stanowią n...

Wpływ dodatków mineralnych w cemencie na stabilność napowietrzenia w betonie nawierzchniowym
Artykuł przedstawia badania wpływu stosowania cementów z dodatkami mineralnymi CEM II/A-V 42,5 R, CEM II/B-S 42,5 N i CEM III/A 42,5 N na dystrybucję porów w mieszance betonowej przeznaczonej na górną warstwę nawierzchni betonowej zaprojektowanej na agresję środowiska XF4. Przeanalizowano zmiany charakterystyki porów w betonie od wykonania do wbudowania. Próbki pobrano bezpośrednio po wykonaniu mieszanki, po godzinie bezruchu i po wysokoenergetycznym mieszaniu po godzinie bezruchu. Określono ...

Przegląd maszyn wykorzystywanych w kopalniach odkrywkowych
Górnictwo odkrywkowe jest podstawą eksploatacji wydobywanych na różną skalę surowców. Należą do nich zarówno kopalnie zabezpieczające lokalny popyt, jak i takie, które nastawione są przede wszystkim na eksport, charakteryzujące się wydobyciem na poziomie kilkudziesięciu milionów ton. Eksploatacji kopalin towarzyszy cały szereg przedsięwzięć techniczno-technologicznych związanych nie tylko bezpośrednio ze złożem, ale również z jego otoczeniem. W materiale przedstawiono przegląd maszyn roboczyc...

Trwałość betonu barwionego
Bardzo dynamiczny rozwój technologii betonu, łatwość oraz wszechstronność kształtowania właściwości zarówno mieszanki betonowej, jak i stwardniałego betonu spowodowały jego szerokie wykorzystanie w kreowaniu otaczającego nas krajobrazu. Dodatkowa atrakcyjność tego materiału wynika z możliwości uzyskania dowolnej kolorystki poprzez zastosowanie pigmentów. Dzięki temu beton stał się tanią alternatywą dla drogich materiałów budowlanych, takich jak chociażby naturalny kamień. Biorąc to wszystko p...

Znakowanie punktowymi elementami odblaskowymi
Punktowe elementy odblaskowe stosuje się jako uzupełnienie znaków poziomych podłużnych i poprzecznych, jak również samodzielnie na krawędzi jezdni na odcinkach dróg, na których dopuszcza się postój pojazdów na jezdni, a uzasadnione jest wskazanie krawędzi jezdni. Punktowe elementy odblaskowe stosuje się w celu ostrzegania, prowadzenia i informowania kierujących o miejscach i odcinkach dróg szczególnie niebezpiecznych.

Projektowanie oświetlenia drogowego
Podczas projektowania oświetlenia na drogach niezwykle istotne jest położenie szczególnego nacisku na względy bezpieczeństwa. Przy rozmieszczaniu słupów oświetleniowych należy przestrzegać właściwych odległości skrajni i przepisów. Zarządcy dróg, miasta lub gminy coraz częściej decydują się na kompleksowe wymiany opraw oświetleniowych, budowę lub przebudowę oświetlenia ulicznego czy drogowego. W ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost stosowania oświetlających drogi. Wyjątkowo wydajnych opra...

Trwałość betonu barwionego
Bardzo dynamiczny rozwój technologii betonu, łatwość oraz wszechstronność kształtowania właściwości zarówno mieszanki betonowej, jak i stwardniałego betonu spowodowały jego szerokie wykorzystanie w kreowaniu otaczającego nas krajobrazu. Dodatkowa atrakcyjność tego materiału wynika z możliwości uzyskania dowolnej kolorystki poprzez zastosowanie pigmentów. Dzięki temu beton stał się tanią alternatywą dla drogich materiałów budowlanych, takich jak chociażby naturalny kamień. Biorąc to wszystko p...

Przewóz kolejowy kruszyw
Grupa PKP CARGO, dostarczając niezbędne kruszywa i materiały budowlane, uczestniczy w realizacji największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Transportuje kamień i żwir, a także kamień hydrotechniczny, wykorzystywany do budowy i umacniania nabrzeży. Jak informuje GUS, w marcu br. pociągi Grupy PKP CARGO przetransportowały 8,8 mln ton towarów, a praca przewozowa wyniosła 2,3 mld tkm. Oznacza to, że w porównaniu do lutego br. przewozy PKP CARGO wzrosły o 16,3% w ujęciu masy i o 22,3% p...

Wypełnienie szczelin w nawierzchniach z betonu cementowego
Nawierzchnie z betonu cementowego, ze względu na specyficzną charakterystykę pracy, wymagają dylatowania. Również naprawy wszelkiego rodzaju pęknięć wymagają nacięcia i wypełnienia szczeliny [1]. Szczeliny można podzielić na: rozszerzania (dylatacyjne), poprzeczne lub podłużne na całej grubości płyty, umożliwiające wydłużenie i kurczenie płyt, skurczowe (na pełną grubość lub pozorne – na części grubości płyty), umożliwiające kurczenie płyt (gdy temperatura atmosferyczna spada poniżej temperat...
Kalendarium
Relacje

Kolejne spotkanie naukowców branży transportowej z całego świata odbyło się w Katowicach
Wydział Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej od dawna jest platformą p...

Spotkania Przeróbki Kopalin
23-24 czerwca br. w Grand Hotelu Kielce odbyły się Świętokrzyskie Spot...

Centralne eRobocze SHOW
W Lubieniu Kujawskim 3-4.06.2022 odbyło się Centralne eRobocze SHOW.</...