Reklama

GDDKiA oddała do ruchu pierwszą inwestycję z Programu budowy 100 obwodnic

GDDKiA oddała do ruchu pierwszą inwestycję z Programu budowy 100 obwodnic dwa miesiące przed terminem. Niemal 2 km obwodnicy Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51 udostępnione dla kierowców. Jest to pierwsza obwodnica zrealizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, nie tylko w woj. warmińsko-mazurskim, ale także w całej Polsce.

DK51 obwodnica Smolajn

Zakres inwestycji

Inwestycja, o długości 1,76 km, obejmowała rozbudowę drogi w istniejącym i budowę częściowo w nowym śladzie. Wybudowano dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

Cel inwestycji

Podstawowym celem inwestycji jest poprawa komfortu jazdy oraz bezpieczeństwa podróżnych i mieszkańców poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego ze Smolajn. Wraz z oddaniem obwodnicy do ruchu GDDKiA odciążyła układ komunikacyjny w miejscowości. Obwodnica poprawi też przepustowość oraz bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. 

Droga krajowa nr 51 w tym rejonie stanowi północny wylot z Olsztyna w kierunku granicy państwa. Dzięki budowie obwodnicy poprawiliśmy parametry drogi krajowej, co pozwoli na utrzymanie stałej prędkości na całym odcinku objętym inwestycją. Jednocześnie zachowane zostały najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju. 

Kalendarium

  • 29 maja 2020 r. – uzyskanie decyzji środowiskowej 
  • 5 sierpnia 2020 r. – ogłoszenie przetargu na realizację 
  • 15 grudnia 2020 r. – uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację robót drogowych w systemie tradycyjnym 
  • 17 grudnia 2020 r. – podpisanie umowy z wykonawcą  
  • 21 stycznia 2021 r. – rozpoczęcie prac 
  • 19 sierpnia 2022 r. – udostępnienie do ruchu 
  • 16 października 2022 r. – umowny termin zakończenia prac

Koszty inwestycji i finansowanie

Umowę na realizację tego zadania w systemie tradycyjnym podpisaliśmy w grudniu 2020 roku. Prace budowlane rozpoczęły się wiosną 2021 r. Ich koszt to 26 mln zł, a łączny koszt inwestycji to ok. 35 mln zł. Inwestycję zrealizowano w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.  

źródło i fot.: GDDKiA

przeczytaj również: Nasuwanie nowego wiaduktu w Mikołowie

Wywiady

Piotr Wyborski: Geografia, historia i środowisko naturalne

Piotr Wyborski, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., w rozmowie z czasopismem „Mosty” opowiada o nowych technologiach i strategiach zarządzania infrastrukturą mostową w Polsce. Wywiad porusza kluczowe kwestie związane z monitorowaniem stanu technicznego konstrukcji, innowacyjnymi rozwiązaniami poprawiającymi bezpieczeństwo oraz wyzwaniami,...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.