IX Konferencja Drogowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg”
1–3 października 2025 roku w Katowicach odbyła się IX Konferencja Drogowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg”. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli świata nauki, administracji publicznej, jednostek samorządowych oraz firm wykonawczych i dostawców technologii. Uczestnicy mieli okazję wymienić się doświadczeniami i omówić najnowsze osiągnięcia w dziedzinie geotechniki, stabilizacji podłoża oraz nowoczesnych technologii stosowanych w budownictwie drogowym.
Patronat i partnerzy
Konferencja odbyła się pod patronatem honorowym Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, International Geosynthetics Society, Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, Polskiego Kongresu Drogowego, Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, Polskiego Stowarzyszenia Geosyntetycznego, Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych oraz Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów.
Partnerem platynowym wydarzenia była firma Tensar Polska,
Partnerem srebrnym – Visolis Stabilizacje,
a w gronie partnerów konferencji znaleźli się: Arbena, Bellator Maszyny Budowlane, Geopier, Griltex Polska, Leca Polska, NDI, PGE Ekoserwis, Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego, Bioeko Grupa TAURON, Trakcja oraz Warter Polymers.
Pierwszy dzień konferencji miał charakter organizacyjno-integracyjny. Po przyjeździe i zakwaterowaniu uczestnicy spotkali się na kolacji regionalnej, która pozwoliła na swobodną wymianę doświadczeń i rozmowy w mniej formalnej atmosferze. Część merytoryczna rozpoczęła się 2 października od uroczystego otwarcia i sześciu tematycznych sesji, które odbywały się przez dwa kolejne dni.
Pierwsza sesja, zatytułowana „Projektowanie oraz budowa dróg a warunki gruntowe danego regionu” i moderowana przez Tomasza Godlewskiego z Instytutu Techniki Budowlanej, dotyczyła wpływu lokalnych uwarunkowań geologicznych i górniczych na projektowanie oraz trwałość dróg. Wystąpili między innymi Piotr Bętkowski i Marcin Grygierek z Politechniki Śląskiej, którzy omówili problematykę przebudowy dróg powiatowych i wzmocnień nawierzchni w warunkach górniczych. Dominik Małasiewicz ze Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego przedstawił zastosowania wyrobów wapienniczych w budownictwie, a Piotr Miduch z firmy Trakcja zaprezentował geotechniczne aspekty modernizacji linii kolejowej E65.
Druga sesja, moderowana przez Marcina Grygierka, była poświęcona wzmacnianiu podłoża i stabilizacji gruntów. Grzegorz Horodecki z Innova-Geo omówił wpływ czynnika ludzkiego w procesie posadowienia obiektów inżynierskich, Piotr Mazurowski z Tensar Polska zaprezentował wyniki badań nawierzchni z podbudową stabilizowaną georusztem wielokształtnym, Marek Przeradzki z Visolis Stabilizacje przedstawił zasady doboru spoiw drogowych na przykładzie budowy trasy S1, natomiast Tomasz Godlewski z ITB mówił o wyzwaniach geotechnicznych w diagnostyce podłoża.
Trzecia sesja, prowadzona przez Małgorzatę Jastrzębską z Politechniki Śląskiej, stanowiła kontynuację tematu stabilizacji i wzmacniania gruntów. Iwo Wituła z Griltex Polska zaprezentował praktyczne przykłady zastosowania geokompozytów, Jacek Zyśk z PGE Ekoserwis mówił o wykorzystaniu ubocznych produktów spalania w budownictwie drogowym, Andrzej Wolski z Geopier przedstawił technologię kolumn kruszywowych, a Adrian Ciołczyk z Politechniki Śląskiej omówił ulepszanie gruntów zasypek wykopów wąskoprzestrzennych. Po zakończeniu sesji wręczono podziękowania prelegentom i partnerom konferencji.
Kolejna sesja, moderowana przez Michała Gołosa z Polskiego Stowarzyszenia Geosyntetycznego, dotyczyła nowoczesnych rozwiązań materiałowych i technologicznych w kontekście specyfiki regionalnej. Michał Bator z Bioeko Grupa Tauron przedstawił innowacyjne produkty zgodne z ideą gospodarki obiegu zamkniętego, Małgorzata Kalist z GDDKiA Katowice omówiła doświadczenia związane z materiałami stosowanymi w wygrodzeniach herpetologicznych, natomiast Małgorzata Jastrzębska z Politechniki Śląskiej zaprezentowała przykłady materiałów alternatywnych w zrównoważonej geoinżynierii. Dzień zakończył się uroczystą kolacją bankietową, stanowiącą doskonałą okazję do dalszej wymiany doświadczeń i rozmów branżowych.
Trzeci dzień konferencji rozpoczął się od sesji poświęconej uwarunkowaniom geotechnicznym w budownictwie infrastrukturalnym, moderowanej przez Piotra Bętkowskiego z Politechniki Śląskiej. Michał Gołos z Polskiego Stowarzyszenia Geosyntetycznego omówił działalność stowarzyszenia, Szymon Węgliński z Politechniki Poznańskiej przedstawił problematykę obciążenia osi pojazdów na podłoże gruntowe, a Aleksandra Moskwa i Elżbieta Falkiewicz z GDDKiA zaprezentowały wymagania techniczne obowiązujące na etapie przygotowania inwestycji.
Ostatnia, szósta sesja konferencji, moderowana przez Szymona Węglińskiego, była poświęcona nawierzchniom drogowym, materiałom i technologiom. Bohdan Dołżycki z Politechniki Gdańskiej zaprezentował studium przypadku recyklingu głębokiego na zimno, Ewa Wilk z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach omówiła regionalne różnice w wymaganiach dotyczących kruszyw, a Wojciech Sorociak z Politechniki Śląskiej i ORLEN Asfalt przedstawił analizę zmienności właściwości mieszanek stabilizowanych spoiwem hydraulicznym. Po dyskusji kończącej sesję uczestnicy wzięli udział we wspólnym obiedzie, który stanowił oficjalne zakończenie konferencji.
Podsumowanie
IX Konferencja Drogowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg” po raz kolejny potwierdziła, że tematyka geotechniki, jakości podłoża i zastosowania nowoczesnych technologii w drogownictwie jest kluczowa dla rozwoju infrastruktury w Polsce. Wysoki poziom merytoryczny wystąpień, liczny udział ekspertów oraz zaangażowanie środowiska naukowego i branżowego dowodzą, że współpraca pomiędzy nauką a praktyką inżynierską jest niezbędna dla podnoszenia standardów budowy dróg w kraju. Serdecznie Państwa zapraszamy na jubileuszową edycję konferencji, która odbędzie się 7-9 października 2026 r. Kolejna edycja będzie kontynuowała tradycję spotkań integrujących środowiska projektowe, naukowe i wykonawcze wokół wspólnego celu – budowy nowoczesnej, trwałej i bezpiecznej infrastruktury drogowej w Polsce.
























































