Reklama

Drogowe urządzenia zamknięte dla wsiąkania wody – cz. I

W niniejszej pracy opisano zmiany w środowisku naturalnym następujące poprzez zabudowę budowlaną, infrastrukturę, budowę dróg, gdy jego równowaga została zakłócona. W celu zachowania stanu pierwotnego proces swobodnego i naturalnego wsiąkania wody należy uzupełnić przez tzw. dodatkowe wsiąkanie oraz odprowadzenie nadmiaru wody do cieków.

Dodatkowe wsiąkanie umożliwiają obiekty powierzchniowe otwarte, jak muldy, rowy i zbiorniki chłonne, a także urządzenia podziemne wykorzystywane również do odprowadzania wód. Są to zazwyczaj specjalistyczne systemy drenażowe, w których istotne są zdolności zarówno do wchłaniania wody, jak i do zapewnienia jej spływu. Autor skupił się na dwóch drenażach: rurowym i francuskim. Porównał te dwa systemy, przybliżając technologię ich robót, a także dokonał analizy kosztów budowy.

W sytuacji gdy wymagana jest większa zdolność chłonna, zastosowanie mają skrzynki rozsączające i komory drenażowe, w których powierzchnia kontaktu z gruntem jest znacznie większa. Uwagę autora przykuły straty wody, która z reguły „ucieka” do kanalizacji, a mogłaby po podczyszczeniu służyć rolnictwu. Obiekty powierzchniowe „tracą” najwięcej wody, łatwiej jest odprowadzić wodę z zamkniętych urządzeń, jak w ww. drenażach, lecz drenaż klasyczny – rurowy ma niewielką zdolność retencyjną (do gromadzenia wody) oraz minimalną aktywną powierzchnię kontaktu z podłożem.

Infiltracja wody w grunt jest rozwiązaniem alternatywnym, które zmniejsza konieczność rozbudowy sieci kanalizacji deszczowej, i tym samym zyskuje coraz więcej zwolenników zagospodarowania wód opadowych w obrębie zlewni, w której te opady wystąpiły. I właśnie skrzynki oraz komory mają znacznie zwiększoną powierzchnię chłonną – kontaktu z gruntem. Znajdują zastosowanie jako podziemne zbiorniki retencyjne w sytuacji wysokiego poz...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.