A18 w lubuskim zakończona
Kierowcy mają już do dyspozycji 50 km autostrady A18 od granicy z Niemcami do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. W połowie października zaplanowano oddanie do ruchu ostatniego z czterech fragmentów trasy do węzła Golnice (woj. dolnośląskie). Tym samym kierowcy będą mogli korzystać z 70 km autostrady A18.
Zakończyła się przebudowa drogi DK18 na ponad 16-kilometrowym odcinku od Iłowej do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. Uzyskano również pozwolenie na użytkowanie ostatnich 600 m pomiędzy mostem granicznym i węzłem Olszyna, stanowiących dopełnienie początkowego odcinka autostrady o długości ponad 11 km, oddanego pod koniec lipca br.
– Kończy się przebudowa drogi, która była niechlubnym przykładem na wieloletnie zaniedbania inwestycji w naszym kraju. Zniknęły słynne „najdłuższe schody Europy”: kierowcy wjeżdżający do Polski musieli borykać się z jazdą drogą złożoną z betonowych przedwojennych płyt. Dzisiaj A18 nabrała nowej jakości i jest już drogą bezpieczną i komfortową – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Iłowa – granica województw
Oddany do użytku odcinek ma swój początek blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa i biegnie do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. Jego długość to 16,2 km. 21 stycznia 2021 r. podpisano umowę na realizację odcinka w systemie tradycyjnym – Buduj. Głównym zadaniem wykonawcy, jak w przypadku pozostałych odcinków, było dostosowanie w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace polegały głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Starą nawierzchnię rozebrano i zastąpiona nową betonową, z jezdnią poszerzoną do 11 m, a po uprzedniej segregacji i obróbce, wykorzystana jako materiał do podbudowy drogi.
Zakres prac
Poza podstawowym zakresem prac, polegających na wymianie nawierzchni, przebudowano część południowa węzła Iłowa wraz z pasami włączenia i wyłączenia, łącznicami, skrzyżowaniem typu rondo (na połączeniu z drogą wojewódzką nr 296) oraz zmianą połączenia z istniejącą stacją benzynową.
Wybudowano również drogi serwisowe i wewnętrzne, dojazdy do zbiorników i urządzeń podczyszczających, a także zjazdy i przejazdy awaryjne. Drogę wyposażono w niezbędne elementy bezpieczeństwa ruchu, urządzenia ochrony środowiska oraz zieleń. Powstało pięć nowych obiektów mostowych:
- dwa górne przejścia dla dużych zwierząt o szerokości ponad 60 m, oddalone od siebie o ponad 3 km, o ustroju łukowym z blachy falistej;
- dwa wiadukty w ciągu autostrady, jeden nad drogą lokalną relacji Konin Żagański – Iłowa, drugi nad linią kolejową Jasień – Miłkowice;
- most w ciągu autostrady nad rzeką Czerna.
Wybudowane zostały elementy nowej oraz przebudowane istniejącej, kolidującej infrastruktury teletechnicznej. Pojawiła się m.in. stacja meteo wraz z tablicą informacyjną zmiennej treści po obu stronach autostrady oraz oświetlenie węzła Iłowa.
źródło i fot.: GDDKiA
Przeczytaj również: Rail Baltica: Pierwsze pociągi pojadą nowym mostem nad Narwią
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Rodzaje warstw mieszanki mineralno-asfaltowej oraz zasady ich wykonywania i wbudowania
Artykuł omawia kluczowe aspekty związane z układaniem warstw mieszanki mineralno-asfaltowej (MMA) oraz zasady ich wykonywania i wbudowania. Autor przedstawia kroki przygotowania podłoża, a także podkreśla znaczenie monitorowania warunków atmosferycznych podczas prac. Następnie omawia procesy układania poszczególnych warstw MMA, włączając w to połączenia technologiczne, złącza i krawędzie. Wskazane są również zasady dotyczące spoin i połączeń międzywarstwowych, mających kluczowe znaczenie dla ...
Co trzeba wiedzieć o cesji umowy leasingu
Czy wiesz, że istnieje skuteczny sposób na pozbycie się problemów związanych z realizacją umowy leasingu? W artykule omówiono, dlaczego przejęcie leasingu poprzez cesję umowy może być najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich zaangażowanych stron. Odkryj korzyści płynące z tego procesu i przekonaj się, dlaczego jest to preferowany sposób przedterminowego rozliczenia umowy leasingowej. Umowy leasingu są zawierane na określony czas i nie przewidują możliwości rozwiązania umowy przed terminem. Jedn...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
W artykule przedstawiono przykłady analiz dynamicznych i ich efektów dotyczące kilku obiektów mostowych z praktyki zawodowej autora. Projektowanie obiektów mostowych opiera się w głównej mierze na obliczeniach statycznych, w których efekty dynamiczne związane z ruchem pojazdów lub pieszych są uwzględniane w sposób przybliżony za pomocą tzw. współczynników dynamicznych. W niektórych jednak przypadkach – w szczególności dotyczy to mostów kolejowych na liniach dużych prędkości lub lekkich kładek...
Zabezpieczenia szczelin dylatacyjnych w mostach
Szczeliny dylatacyjne są kluczowym elementem w konstrukcjach mostowych, zapewniającym skuteczne zarządzanie odkształceniami, ruchem pojazdów oraz odprowadzaniem wody. Przestrzeganie norm i wytycznych, zawartych m.in. w WR-M-71 Katalog typowych elementów i urządzeń wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich, jest kluczowe w celu zapewnienia ich niezawodności. Szczeliny dylatacyjne w infrastrukturze mostowej odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji. W celu ...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Zastosowanie kruszyw i materiałów w inwestycjach na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich
9 maja 2024 r. odbyło się trzecie spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administracji...
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Novdrog 2024
17-19 kwietnia br. w Niepołomicach odbyła się Konferencja Naukowo-Techniczna „Nowoczesne ...