A18 w lubuskim zakończona

Kierowcy mają już do dyspozycji 50 km autostrady A18 od granicy z Niemcami do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. W połowie października zaplanowano oddanie do ruchu ostatniego z czterech fragmentów trasy do węzła Golnice (woj. dolnośląskie). Tym samym kierowcy będą mogli korzystać z 70 km autostrady A18.

A18 w lubuskim zakończona

Zakończyła się przebudowa drogi DK18 na ponad 16-kilometrowym odcinku od Iłowej do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. Uzyskano również pozwolenie na użytkowanie ostatnich 600 m pomiędzy mostem granicznym i węzłem Olszyna, stanowiących dopełnienie początkowego odcinka autostrady o długości ponad 11 km, oddanego pod koniec lipca br.  

– Kończy się przebudowa drogi, która była niechlubnym przykładem na wieloletnie zaniedbania inwestycji w naszym kraju. Zniknęły słynne „najdłuższe schody Europy”: kierowcy wjeżdżający do Polski musieli borykać się z jazdą drogą złożoną z betonowych przedwojennych płyt. Dzisiaj A18 nabrała nowej jakości i jest już drogą bezpieczną i komfortową – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

Iłowa – granica województw

Oddany do użytku odcinek ma swój początek blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa i biegnie do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. Jego długość to 16,2 km. 21 stycznia 2021 r. podpisano umowę na realizację odcinka w systemie tradycyjnym – Buduj. Głównym zadaniem wykonawcy, jak w przypadku pozostałych odcinków, było dostosowanie w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace polegały głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Starą nawierzchnię rozebrano i zastąpiona nową betonową, z jezdnią poszerzoną do 11 m, a po uprzedniej segregacji i obróbce, wykorzystana jako materiał do podbudowy drogi. 

Zakres prac

Poza podstawowym zakresem prac, polegających na wymianie nawierzchni, przebudowano część południowa węzła Iłowa wraz z pasami włączenia i wyłączenia, łącznicami, skrzyżowaniem typu rondo (na połączeniu z drogą wojewódzką nr 296) oraz zmianą połączenia z istniejącą stacją benzynową.  

Wybudowano również drogi serwisowe i wewnętrzne, dojazdy do zbiorników i urządzeń podczyszczających, a także zjazdy i przejazdy awaryjne. Drogę wyposażono w niezbędne elementy bezpieczeństwa ruchu, urządzenia ochrony środowiska oraz zieleń. Powstało pięć nowych obiektów mostowych: 

  • dwa górne przejścia dla dużych zwierząt o szerokości ponad 60 m, oddalone od siebie o ponad 3 km, o ustroju łukowym z blachy falistej; 
  • dwa wiadukty w ciągu autostrady, jeden nad drogą lokalną relacji Konin Żagański – Iłowa, drugi nad linią kolejową Jasień – Miłkowice; 
  • most w ciągu autostrady nad rzeką Czerna. 

Wybudowane zostały elementy nowej oraz przebudowane istniejącej, kolidującej infrastruktury teletechnicznej. Pojawiła się m.in. stacja meteo wraz z tablicą informacyjną zmiennej treści po obu stronach autostrady oraz oświetlenie węzła Iłowa. 

źródło i fot.: GDDKiA

Przeczytaj również: Rail Baltica: Pierwsze pociągi pojadą nowym mostem nad Narwią

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.