Rail Baltica: Pierwsze pociągi pojadą nowym mostem nad Narwią

Nowe mosty kolejowe nad Narwią w Uhowie już gotowe. Największa, bo prawie dwustumetrowa przeprawa na podlaskim odcinku trasy Rail Baltica, zapewni szybkie i bezpieczne podróże oraz sprawny przewóz towarów. Budowa realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 46 mln zł jest współfinansowana ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Pierwsze pociągi pojadą nowym mostem nad Narwią

Od czwartku 28 września podróżni na trasie Warszawa – Białystok pojadą nad malowniczym terenem Narwiańskiego Parku Narodowego po nowym moście kolejowym. Do eksploatacji zostanie oddana pierwsza z dwóch bliźniaczych kratownicowych konstrukcji. Przeprawa ma prawie 200 m długości, zbudowano na niej tor, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Obok gotowy jest drugi obiekt, przygotowany pod układanie toru, który ma być przekazany do eksploatacji w grudniu. Po zakończeniu wszystkich robót i uzyskaniu niezbędnych dopuszczeń nowe mosty umożliwią szybszy przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 200 km/h. Kursować będą mogły także cięższe składy towarowe o nacisku 22,5 ton/oś.

Modernizacja odcinka Czyżew – Białystok to największa inwestycja kolejowa realizowana na Podlasiu. Mieszkańcy regionu w coraz szerszym zakresie korzystają z jej pozytywnych efektów. Rail Baltika jest projektem wielowymiarowym – ważnym w skali regionalnej, ale także jako jedna z kluczowych dróg kolejowych w Europie. Otwarcie nowego mostu nad Narwią to namacalny znak wielkich, pozytywnych zmian, jakie się dokonują na kolei – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Konsekwentnie modernizujemy linię Rail Baltica i zbliżamy się do osiągnięcia zakładanych rezultatów. W perspektywie są szybkie podróże z Warszawy do Białegostoku z prędkością do 200 km/h i w czasie poniżej półtorej godziny. Po gruntownie zmodernizowanej linii pojadą pociągi regionalne, a także kursy dalekobieżne i międzynarodowe. Nowoczesny most nad Narwią zapewni też bezpieczny i sprawny przewóz towarów – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Otwarcie mostu to element większych prac – wraz z przeprawą otwarty zostanie w całości nowy tor na odcinku Łapy – Bojary – Baciuty. Podróżnym udostępniony będzie także nowo wybudowany peron w Uhowie, do którego wytyczona została tymczasowa droga dojścia. Otwarcie mostu i peronu umożliwi rozpoczęcie następnego etapu robót. Wykonawca będzie budował kolejną część przejścia podziemnego, które zapewni wygodny dostęp do kolei pieszym i rowerzystom. Powstanie drugi peron, rozebrany zostanie także stary most nad rzeką.

źródło i fot.: PKP PLK S.A.

Przeczytaj również: Może ruszać budowa obwodnicy Suchowoli

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.