Znamy wykonawcę projektu pierwszego odcinka trzeciej linii warszawskiego metra
Znamy wykonawcę projektu pierwszego odcinka trzeciej linii warszawskiego metra – od Stadionu Narodowego do stacji Gocław. Nową, ośmiokilometrową trasę z siedmioma stacjami, w tym sześcioma nowymi, zaprojektuje konsorcjum ILF Consulting Engineers & Metroprojekt. Budowa linii M3 rozpocznie się w 2028 roku.
W piątek, 23 lutego, komisja przetargowa potwierdziła wybór oferty w postępowaniu na „Wykonanie prac projektowych dla III linii metra w Warszawie – Etap I – Praga wraz ze Stacją Techniczno-Postojową”. Pierwszy odcinek linii M3 zaprojektuje konsorcjum w składzie: ILF CONSULTING ENGINEERS POLSKA Sp. z o.o. (lider) oraz METROPROJEKT Sp. z o.o. Kwota złożonej oferty wynosi 78.181.260,00 zł brutto.
36 miesięcy na realizację
Przetarg dotyczył pierwszego odcinka M3. Odcinek będzie miał 8,1 km długości i siedem stacji, w tym jedną już istniejącą, czyli Stadion Narodowy (jako węzeł przesiadkowy) oraz sześć nowych: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław. Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektów budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Zamówienie będzie podzielone na kilka etapów – m.in. opracowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko wraz z uzyskaniem decyzji, uzyskanie decyzji ustalającej lokalizację linii kolejowej, opracowanie projektów budowlanych wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi oraz pełnienie nadzoru autorskiego.
Etap projektowania to czas, w którym można wprowadzić zmiany w otoczeniu stacji, które zmienią charakterystykę okolic przyszłych przystanków podziemnej kolei, w tym stacji Rondo Wiatraczna i Dworzec Wschodni. Na realizację przedmiotu zamówienia wykonawca będzie miał 36 miesięcy od daty zawarcia umowy.
Projekt i co dalej?
Etap projektowania I etapu realizacji linii M3 powinien zakończyć się w 2027 roku. Natomiast uzyskana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na jego budowę. Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania zaplanowano również na 2027 rok – tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane.
W obowiązującym masterplanie dla Warszawy do 2050 roku, druga część linii M3 w przyszłości ulegnie przedłużeniu – przez Wisłę i Mokotów – na Ochotę (stacja Żwirki i Wigury).
Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone są prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra (26 km, 23 stacje + STP). O środkach na budowę czwartej linii zdecyduje Rada Miasta st. Warszawy – prawdopodobnie już w marcu br.
Obecnie w Warszawie powstają trzy ostatnie stacje na bemowskim odcinku linii M2, czyli: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Powstaje również stacja techniczno-postojowa Karolin. To ostatni etap prac na tej linii, która w całości wydłuży się o kolejne 4 km tuneli i będzie oddana do użytku w 2026 roku. Sieć metra liczyć będzie wówczas 46 km – z 42-oma stacjami.
źródło i fot. Metro Warszawskie
Przeczytaj również: Budimex S.A. wygrywa przetargi na kluczowe odcinki drogi S10 Szczecin – Piła
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Problematyka utrzymania i budowy nawierzchni betonowych
Artykuł dotyczy problematyki związanej z utrzymaniem i budową nawierzchni betonowych. Autor omawia różne aspekty projektowania i konstrukcji nawierzchni betonowych, takie jak: grubość płyt, szczeliny dylatacyjne, rodzaje podbudowy oraz metody ich połączenia. Przedstawia także różne techniki utrzymania i naprawy nawierzchni, jak również doświadczenia z różnych krajów w zakresie optymalizacji konstrukcji betonowych pod kątem odporności na warunki środowiskowe i eksploatacyjne. Historia nawierzc...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Cyfrowe wsparcie w procesie realizacji inwestycji infrastrukturalnych
Od projektowania po realizację i zarządzanie gotową infrastrukturą, technologie cyfrowe rewolucjonizują pracę inżynierów, zwiększając precyzję i efektywność kosztową. Tam, gdzie jeszcze dekadę temu wymagano wielu godzin obliczeń i papierowej dokumentacji, dzisiaj możliwe jest szybsze działanie dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu oraz zaawansowanym narzędziom pomiarowym.
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...
VIII Konferencja Drogowa „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg”
2-4 października 2024 r. odbyła się VIII edycja Konferencji Drogowej „Warunki gruntowe a ...
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...