Wiadukt drogowy w Jaworznie zwiększył poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym
Dzięki inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększył się poziom bezpieczeństwa na linii kolejowej Katowice – Kraków. Nowy wiadukt drogowy w Jaworznie Ciężkowicach zastąpił dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn. Prace o wartości ponad 54 mln zł, dofinansowane są z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Kierowcy, rowerzyści i piesi od jutra skorzystają z wiaduktu drogowego, który powstał w Jaworznie Ciężkowicach nad linią kolejową Katowice – Kraków. 70-metrowy obiekt z chodnikiem i ścieżkami rowerowymi zastąpił przejazd w ciągu ul. Ciężkowickiej. Nowy obiekt zwiększa bezpieczeństwo, usprawnia komunikację drogową i skraca czas przejazdu na drugą stronę miasta.
– Efektem realizowanych inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego są nie tylko krótsze podróże i większa dostępność oraz komfort i przewidywalność kolei, ale także rozwiązania sprzyjające bezpiecznej i sprawnej komunikacji. Również w Jaworznie, podobnie jak w całej Polsce, kolejne nowe bezkolizyjne skrzyżowanie poprawi warunki życia mieszkańców – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Bezpieczeństwo to jeden z priorytetów zarządcy infrastruktury. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. współpracują również z samorządami przy budowie bezkolizyjnych skrzyżowań. Także w Jaworznie efektywnie wykorzystaliśmy środki unijne, aby zapewnić większe bezpieczeństwo na kolejowej trasie oraz przygotować bezpieczniejszą i sprawniejszą komunikację w regionie – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Poprawiono także dostępność do kolei. Wiadukt został wybudowany nad przystankiem Jaworzno Ciężkowice. Dostęp na perony ułatwiają windy i schody. Na wiadukcie wybudowano przystanki autobusowe, dzięki czemu podróżni mogą wygodnie przesiąść się z komunikacji miejskiej do pociągu.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we współpracy z Miastem Jaworzno zrealizowały inwestycję pn. „Budowa obiektów inżynieryjnych wraz z likwidacją przejazdów kolejowo – drogowych w poziomie szyn na odcinku Jaworzno Szczakowa – Kraków na linii kolejowej nr 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny” w ramach zadania „Modernizacja linii kolejowej E-30 na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków, etap IIb”. Wartość prac to ponad 54 mln zł netto. Projekt dofinansowano w ramach unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Większy poziom bezpieczeństwa na linii Jaworzno – Kraków
PLK SA zwiększają bezpieczeństwo na styku kolei oraz dróg poprzez zastępowanie przejazdów kolejowo-drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Bezpieczniejsze podróże koleją na linii Katowice – Kraków oraz lepszą komunikację w mieście zapewniają wiadukty drogowe m.in. w Jaworznie Szczakowej przy ul. Bukowskiej, w Jaworznie w dzielnicy Pieczyska i Balinie. Nowe obiekty pozwalają na swobodny przejazd pociągów. Zwiększył się poziom bezpieczeństwa na linii kolejowej. Usprawnił się ruch na drogach. Skrócił się czas przejazdu na drugą stronę torów bez konieczności oczekiwania przed zamkniętymi rogatkami.
źródło i fot.: PKP PLK S.A.
Przeczytaj również: Wybrano projektantów dla przedłużenia drogi S8 w Łódzkiem
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja
Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Rodzaje warstw mieszanki mineralno-asfaltowej oraz zasady ich wykonywania i wbudowania
Artykuł omawia kluczowe aspekty związane z układaniem warstw mieszanki mineralno-asfaltowej (MMA) oraz zasady ich wykonywania i wbudowania. Autor przedstawia kroki przygotowania podłoża, a także podkreśla znaczenie monitorowania warunków atmosferycznych podczas prac. Następnie omawia procesy układania poszczególnych warstw MMA, włączając w to połączenia technologiczne, złącza i krawędzie. Wskazane są również zasady dotyczące spoin i połączeń międzywarstwowych, mających kluczowe znaczenie dla ...
Co trzeba wiedzieć o cesji umowy leasingu
Czy wiesz, że istnieje skuteczny sposób na pozbycie się problemów związanych z realizacją umowy leasingu? W artykule omówiono, dlaczego przejęcie leasingu poprzez cesję umowy może być najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich zaangażowanych stron. Odkryj korzyści płynące z tego procesu i przekonaj się, dlaczego jest to preferowany sposób przedterminowego rozliczenia umowy leasingowej. Umowy leasingu są zawierane na określony czas i nie przewidują możliwości rozwiązania umowy przed terminem. Jedn...
O obliczeniach dynamicznych konstrukcji mostowych
W artykule przedstawiono przykłady analiz dynamicznych i ich efektów dotyczące kilku obiektów mostowych z praktyki zawodowej autora. Projektowanie obiektów mostowych opiera się w głównej mierze na obliczeniach statycznych, w których efekty dynamiczne związane z ruchem pojazdów lub pieszych są uwzględniane w sposób przybliżony za pomocą tzw. współczynników dynamicznych. W niektórych jednak przypadkach – w szczególności dotyczy to mostów kolejowych na liniach dużych prędkości lub lekkich kładek...
Zabezpieczenia szczelin dylatacyjnych w mostach
Szczeliny dylatacyjne są kluczowym elementem w konstrukcjach mostowych, zapewniającym skuteczne zarządzanie odkształceniami, ruchem pojazdów oraz odprowadzaniem wody. Przestrzeganie norm i wytycznych, zawartych m.in. w WR-M-71 Katalog typowych elementów i urządzeń wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich, jest kluczowe w celu zapewnienia ich niezawodności. Szczeliny dylatacyjne w infrastrukturze mostowej odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i trwałości konstrukcji. W celu ...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Zastosowanie kruszyw i materiałów w inwestycjach na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich
9 maja 2024 r. odbyło się trzecie spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administracji...
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Novdrog 2024
17-19 kwietnia br. w Niepołomicach odbyła się Konferencja Naukowo-Techniczna „Nowoczesne ...