Warstwa odcinająca z geotekstyliów w nawierzchniach drogowych
c) Podana jako minimalna masa powierzchniowa 400 g/m2 eliminuje możliwość zastosowania większości dostępnych geowłóknin separacyjnych. Stosowane w praktyce geowłókniny mają najczęściej masę powierzchniową 200-250 g/m2.
We WWiORB [12] stwierdza się, że z podanych w tab. 7 wymagań należy korzystać w przypadku braku wystarczających danych, mogą więc one być wykorzystywane jako wzorcowe w wielu przypadkach.
Masa powierzchniowa
W większości krajów w specyfikacjach dotyczących warstw odcinających masa powierzchniowa nie występuje jako wymagana cecha. Wyjątkiem są Niemcy. W Skandynawii wymaga się jedynie oceny jednorodności masy powierzchniowej. Konkretne wartości dla poszczególnych klas odporności geotekstyliów nie są tam określone. W większości krajów przyjmuje się, że decydujące znaczenie w ocenie mają parametry mechaniczne geotekstyliów oraz że należy również spełnić podstawowe wymagania dotyczące charakterystycznej wielkości porów oraz wodoprzepuszczalności poprzecznej.
Panuje zgodność, że jako warstwy odcinające mogą być z powodzeniem stosowane zarówno geowłókniny, jak i geotkaniny. W niektórych krajach obowiązują dla nich odrębne wymagania. We WWiORB [12] w definicjach wymieniono i zdefiniowano oba rodzaje geotekstyliów, jednak poza tym, w całym tekście, mówi się wyłącznie o geowłókninach. Wymaga to zmiany. Geotkaniny są przeważnie równoprawnym separatorem w porównaniu z geowłókninami. Geowłókniny są lepszym materiałem jedynie w sytuacjach, w których podstawową funkcją jest funkcja filtracyjna. Ewentualne zawężenie rodzaju geotekstyliów do samych geowłóknin powinien wprowadzać projektant, jeżeli uzna to za konieczne w konkretnej sytuacji. Nie powinno to następować w dokumencie wzorcowym w sytuacji, gdy geotkaniny w wielu przypadkach również spełniają wymagania techniczne w odniesieniu do warstwy odcinającej.
Podsumowanie
Mając na uwadze fakt powszechnego stosowania warstw odcinających z geotekstyliów oraz praktycznie zastąpienie przez nie tradycyjnych warstw z piasku, istotne jest zwrócenie uwagi na czynniki wpływające na właściwy wybór geotekstyliów oraz wynikające z nich wymagania. W szeregu krajów wymagania dotyczące geotekstyliów separacyjnych usystematyzowano w formie klasyfikacji. Jest to proste i wygodne rozwiązanie, ułatwiające właściwy wybór geotekstyliów. Ponieważ oprócz funkcji separacyjnej geotekstylia w warstwie odcinającej pełnią zazwyczaj również funkcję filtracyjną lub (i) wzmacniającą, zadaniem projektanta jest ocena, która z wymienionych funkcji ma pierwszorzędne znaczenie w konkretnym przypadku. Jeżeli nie jest nią funkcja separacyjna – o wyborze geotekstyliów powinny decydować kryteria związane z filtracją lub wzmocnieniem, przy czym konieczne jest oczywiście jednoczesne spełnienie wymagań w zakresie właściwości mechanicznych, zapewniających skuteczną separację gruntu i kruszywa.
Piśmiennictwo
- Alenowicz J.: Specyfikacje geosyntetyków stosowanych w podbudowach nawierzchni drogowych. „Magazyn Autostrady”, 3/2010, s. 80-83.
- Bolt A., Duszyńska A.: Kryteria doboru geosyntetyków jako warstw separacyjnych i filtracyjnych. „Inżynieria Morska i Geotechnika”, 1/1998, s. 1-11.
- FGSV Arbeitsgruppe Erd- und Grundbau. Merkblatt über die Anwendung von Geokunststoffen im Erdbau des Strassenbaus. „M Geok E, Ausgabe”, FGSV 535, FGSV Verlag, Köln, 2016.
- Gajewska B., Kłosiński B., Rychlewski P., Grzegorzewicz K.: Zastosowanie geosyntetyków w budowlach ziemnych. Studium poznawczo-techniczne. IBDiM, Temat TN/TG-22, Warszawa 2003.
- Geotextiles (separation and filtration). Specification D&C R63, New South Wales Government, Australia, czerwiec 2020.
- Guide to Pavement Technology, part 4G. Geotextiles and Geogrids. Austroads, Australia, 2018.
- Miszkowska A., Krzywosz Z., Koda E.: Kryteria doboru geosyntetyków na warstwy filtracyjne. „Magazyn Autostrady”, nr 3/2017, s. 30-32.
- NorGeoSpec 2012: Nordic system for the certification and specification of geosynthetics and geosynthetic related products. Part two – Quality product specification, function: separation and filtration – road and other trafficked areas. NorGeoSpec, lipiec 2013.
- Standard Specifications for Construction of Roads and Bridges on Federal Highway Projects FP-14. FHWA, USA 2014.
- Standard specification for test methods and properties for geotextiles used as separation between subgrade soil and aggregate. Geosynthetic Institute, Folsom, USA 2017.
- Technische Lieferbedingungen für Geokunststoffe im Erdbau des Straßenbaus. TL Geok E-StB, projekt 26.10.2017.
- Warstwa odcinająca. Warunki wykonania i odbioru robót budowlanych. D-04.02.01, wersja v02, GDDKiA, Warszawa, 22 lutego 2021 r.
przeczytaj również: Konstrukcje z gruntu zbrojonego geosyntetykami odciążające przyczółki mostowe
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Na co warto zwracać uwagę podczas oceny podłoża gruntowego? Jednym z czynników mających wpływ na określenie warunków złożonych jest występowanie w podłożu nasypów niekontrolowanych (zapis wg [5]). Zgodnie z PN-EN ISO 14688-1:2018 [3] jest to nasyp z gruntów antropogenicznych lub materiałów skalnych ułożony bez kontroli inżynierskiej. Jego przeciwieństwem jest nasyp budowlany, który podlega kontroli inżynierskiej. Wcześniej, wg normy PN-B-02480:1986 [2], obowiązywał podział na: nasypy budowlan...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Zmiany współrzędnych punktów terenowych W wyniku prowadzonej eksploatacji górniczej tworzy się niecka osiadań. Obniżenia terenu mają różną wartość w różnych miejscach drogi. Nie można więc posługiwać się bezwzględnymi rzędnymi wysokościowymi, co utrudnia realizację inwestycji. W przedmiotowym przypadku teren w rejonie ul. Kruczej lokalnie obniżył się w stosunku do dokumentacji projektowej o ponad 2 m. Jak rozwiązano problem – wykonawca wykonał pomiary geodezyjne, projektant skorygował niwelet...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...