Trzy katowickie wiadukty już w przebudowie
Trwają prace przy przebudowie obiektów na ul. Bagiennej, Granicznej i Kłodnickiej w Katowicach. Dziś rozpoczęły się roboty na wiadukcie kolejowym przy ul. Mikołowskiej. To tylko mały wycinek toczących się prac w ramach największej kolejowej inwestycji w historii województwa śląskiego, której efektem będzie sprawniejsza komunikacja, istotne zwiększenie liczby pociągów na wszystkich relacjach, skrócenie czasu podróży i nowe przystanki. Inwestycja na linii Będzin – Katowice Piotrowice jest dofinansowana z Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
W ramach wielkiej inwestycji, na odcinku linii kolejowej Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice, poza głównymi pracami toczonymi na infrastrukturze kolejowej, prowadzimy prace na trzech obiektach: wiadukcie drogowym przy ul. Bagiennej oraz wiaduktach kolejowych przy ul. Granicznej i ul. Kłodnickiej.
Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. Do ich wykonania użyty jest specjalistyczny sprzęt, który zapewnia bezpieczeństwo prowadzonych robót. Każdej doby w rejonie wiaduktów na budowie pracuje kilkadziesiąt osób z profesjonalnej firmy, specjalizującej się w budowie mostów i wiaduktów. Zakres prac w początkowej fazie obejmuje roboty związane z demontażem sieci trakcyjnej i torów na wiaduktach. Dodatkowo, część prac związanych z przebudową układu drogowego wraz z infrastrukturą podziemną, będzie realizowana w ramach odrębnej inwestycji przez Miasto Katowice. Ze względu na prowadzenie prac przy utrzymanym ruchu kolejowym, wykonawca nie może burzyć obiektów metodą tradycyjną, a prace muszą być prowadzone w ścisłym reżimie technologicznym, który zapewnia bezpieczeństwo pasażerów oraz pracowników. Konieczność zachowania dodatkowych norm bezpieczeństwa sprawia, że prace realizowane są w dłuższym harmonogramie niż byłoby to możliwe przy wstrzymanym ruchu pociągów. PKP PLK S.A. przypomina, że wykonawca może prowadzić prace głównie w nocy, wykorzystując wynikające z rozkładu jazdy przerwy w prowadzeniu ruchu pociągów, aby nie wstrzymywać ruchu w ciągu dnia.
Na ul. Bagiennej prowadzona jest rozbiórka części wiaduktu drogowego, zabudowa części konstrukcyjnych oraz przebudowa instalacji w ziemi. Na ul. Granicznej usunięto nawierzchnię drogową, wzmacniany jest nasyp kolejowy oraz prowadzona jest przebudowa wodociągów. Obecnie demontowana jest nawierzchnia przy ul. Kłodnickiej, a wykonawca przygotowuje się do prac konstrukcyjnych.
Efektem zadania będzie zwiększenie dostępnych parametrów infrastruktury dla ruchu kolejowego i drogowego. Poszerzenie wiaduktu na ul. Bagiennej umożliwi poprowadzenie pociągów w nowym układzie 7-torowym, co wpłynie na zwiększenie ruchu kolejowego. Wiadukt na ul. Granicznej zostanie poszerzony, dzięki czemu usprawni się przejazd samochodów pod obiektem. Ulica zyska też ścieżkę rowerową. W miejscu obiektu znajdującego się na ul. Kłodnickiej powstanie nowa konstrukcja z poszerzonymi obustronnie chodnikami dla pieszych, ścieżką rowerową oraz większym prześwitem między drogą a obiektem, co wyeliminuje ograniczenie wysokości dla samochodów.
W poniedziałek ruszą prace przy ul. Mikołowskiej
Przebudowa wiaduktu kolejowego przy ul. Mikołowskiej w Katowicach rozpocznie się 7 października. Ulica zostanie zamknięta dla ruchu kołowego w poniedziałek nad ranem. Z myślą o mieszkańcach, ruch pieszy pod wiaduktem będzie utrzymany tak długo, jak pozwoli na to harmonogram robót. Przez najbliższy miesiąc, mieszkańcy będą mogli poruszać się specjalnie wyznaczoną i zabezpieczoną drogą pod wiaduktem. Ruch pieszy zostanie wstrzymany, gdy rozpocznie się demontaż przęsła wiaduktu.
Dla kierowców zalecany będzie objazd pod wiaduktami na ul. św. Jana oraz ul. Francuskiej.
Ruch kolejowy przez stację Katowice jest utrzymany. Zmiany w komunikacji miejskiej dostępne są na stronie internetowej transportgzm.pl.
Mobilni informatorzy w przejściu podziemnym na stacji Katowice każdego dnia rozdają mieszkańcom ulotki z informacją o zakresie prac i zaplanowanych objazdach. W piątek i w poniedziałek informacja trafi także do kierowców w okolicy ul. Mikołowskiej.
W ramach inwestycji nad ul. Mikołowską, w miejscu obecnie istniejących dwóch równoległych wiaduktów, powstanie jeden obiekt. Efektem przebudowy wiaduktu będzie poprawa bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Nowa konstrukcja zostanie dostosowana do współczesnych norm technicznych, co zwiększy trwałość obiektu. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów zmniejszą się koszty utrzymania. Wiadukt zyska nowy i estetyczny wygląd.
Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią wielkiej inwestycji realizowanej na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Zadanie potrwa cztery lata. Ma wartość ok. 7 mld zł i jest dofinansowane przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”
źródło i fot. PKP PLK S.A.
Przeczytaj również: Podpisano umowy na kolejne odcinki dróg ekspresowych S16 i S17
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Grzegorz Soszyński: Razem możemy kreować przyszłość budownictwa mostowego
Grzegorz Soszyński, prezes zarządu Himmel i Papesch Opole Sp. z o.o., z okazji 25-lecia działalności firmy w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” opowiada o kluczowych zmianach w polskim budownictwie mostowym, wyzwaniach związanych z budową firmy od podstaw oraz projektach, które stały się powodem do dumy. Wspomina także o wartości współpracy ...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...