Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej w województwie śląskim
Łączna wartość inwestycji realizowanych przez Oddział GDDKiA w Katowicach w ramach Programu osiągnęła już wartość ponad 145 mln zł. To największy, jaki do tej pory realizowała GDDKiA, kompleksowy program celowy poprawiający bezpieczeństwo ruchu drogowego na istniejącej sieci dróg.

Zadania zakończone
Do końca 2024 roku zakończono aż 33 zadania o łącznej wartości blisko 130 mln zł. Z tego 5,6 mln zł przeznaczono na wykonanie dokumentacji projektowej i budowlanej, a ponad 124 mln zł na wykonanie robót budowlanych i montażowych. Przebudowie uległy cztery skrzyżowania (w Czańcu, Sławkowie, Paczynie, Przymiłowicach) i wybudowano blisko siedem kilometrów chodników. Powstało osiem sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach. Na 11 przejściach dla pieszych zamontowano sygnalizację świetlną wzbudzaną, na 34 sygnalizację ostrzegawczą, a na 750 dodatkowe oświetlenie. W ramach tych inwestycji powstały również sześćdziesiąt cztery strefy przejściowe dla pieszych, osiem zatok autobusowych, a także trzy oświetlenia na skrzyżowaniu lub wzdłuż chodnika. Powstały też trzy nowe przejścia dla pieszych.
Do najważniejszych zadań w ramach Programu należą:
- budowa chodnika wraz z zatokami autobusowymi i kanalizacją deszczową na DK42 Kleśniska – Parzymiechy – Grabarze o wartości ponad 11,6 mln zł,
- budowa sygnalizacji świetlnej, chodników oraz kładki dla pieszych na w ciągu DK45 Roszków – Tworków za blisko 2,8 mln zł,
- przebudowa skrzyżowania DK94 z ul. Pniowską w Paczynie (system Projektuj i buduj) za ponad 3,3 mln zł,
- przebudowa skrzyżowania wraz z budową sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu DK94 z ul. Okradzionowską w Sławkowie za ponad 7,7 mln zł,
- budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu DK81 z ul. Wiślańską w Skoczowie na kwotę 747,2 tys. zł,
- budowa oświetlenia dedykowanego przejść dla pieszych wraz z robotami towarzyszącymi w 295 lokalizacjach za kwotę 17,7 mln zł.
W realizacji
W trakcie realizacji pozostały jeszcze dwa zadania, na których trwają roboty. Są to budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż DK45 w Raciborzu oraz poprawa BRD na skrzyżowaniu DK78 z ul. Ptasią oraz Zwycięstwa w Szałszy powstanie sygnalizacja świetlna wraz z infrastrukturą dla pieszych (chodniki, przejścia). Skrzyżowanie zostanie rozbudowane o pasy do skrętu w lewo na ciągu drogi krajowej, a konstrukcja nawierzchni zostanie wzmocniona do przenoszenia obciążeń do 11,5 tony na oś. Aby zwiększyć widoczność w tym rejonie, płyta skrzyżowania zostanie oświetlona. Powstaną także dwie zatoki autobusowe na wlocie północno-wschodnim DK78. Zadanie w Raciborzu powinno zakończyć się w 2025 r., natomiast przebudowa skrzyżowania w Szałszy w 2026 r. Łączna wartość tych dwóch inwestycji wyniesie blisko 13,5 mln zł.
W fazie przygotowań jest również kolejne siedem zadań poprawiających bezpieczeństwo ruchu na istniejącej sieci dróg o wartości blisko 1,5 mln zł. Trwa realizacja umów na wykonanie dokumentacji projektowych dla inwestycji mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Są to umowy na poprawę BRD na DK43 w Lgocie, na DK78 w Reptach, przebudowę skrzyżowania wraz z budową sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu: DK81 z ul. Stawową w Warszowicach, DK88 z ul. Krótką i Gajową w Warszowicach, DK81 z ul. Fitelberga w Mikołowie. Powstają również projekty dwóch sygnalizacji świetlnych, z których jedna obejmie przebudowę skrzyżowania i łącznicy węzła autostrady A4 z ulicami Batorego i Oświęcimską, a druga na DK45 z drogą wojewódzką nr 416 w Raciborzu.
Łączna wartość tych dziewięciu umów osiągnie blisko 15 mln zł, z czego ponad 12,5 mln zł przeznaczonych zostanie na na roboty budowlane i prace montażowe. W ramach tych zadań finalnie przebudowie lub rozbudowie ulegnie osiem skrzyżowań, powstanie siedem sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach.
Na przejściach dla pieszych powstaną dwie sygnalizacje świetlne wzbudzane, siedemnaście sztuk oświetlenia dedykowanego i trzy strefy przejściowe. Powstanie także sześć zatok autobusowych i trzy nowe przejścia dla pieszych. Powstaną także chodniki o łącznej długości blisko 500 m oraz blisko 1100 m ścieżki pieszo-rowerowej.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Głównym celem Programu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Celami szczegółowymi są ochrona uczestników ruchu oraz zapewnienie infrastruktury drogowej, mającej wpływ na wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez redukcję liczby wypadków i ich ofiar. Realizacja zadań w ramach Programu umożliwi eliminację realnych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w połączeniu z zadaniami realizowanymi w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) pozwoli docelowo na zmniejszenie liczby odcinków niebezpiecznych. Program wskazuje źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Jest spójny ze Strategią na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach RPBDK.
źródło i fot. GDDKiA
Przeczytaj również: Ruszają przetargi na nową ekspresówkę w Beskidy
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...