Reklama

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej w województwie śląskim

Łączna wartość inwestycji realizowanych przez Oddział GDDKiA w Katowicach w ramach Programu osiągnęła już wartość ponad 145 mln zł. To największy, jaki do tej pory realizowała GDDKiA, kompleksowy program celowy poprawiający bezpieczeństwo ruchu drogowego na istniejącej sieci dróg.

Zadania zakończone 

Do końca 2024 roku zakończono aż 33 zadania o łącznej wartości blisko 130 mln zł. Z tego 5,6 mln zł przeznaczono na wykonanie dokumentacji projektowej i budowlanej, a ponad 124 mln zł na wykonanie robót budowlanych i montażowych. Przebudowie uległy cztery skrzyżowania (w Czańcu, Sławkowie, Paczynie, Przymiłowicach) i wybudowano blisko siedem kilometrów chodników. Powstało osiem sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach. Na 11 przejściach dla pieszych zamontowano sygnalizację świetlną wzbudzaną, na 34 sygnalizację ostrzegawczą, a na 750 dodatkowe oświetlenie. W ramach tych inwestycji powstały również sześćdziesiąt cztery strefy przejściowe dla pieszych, osiem zatok autobusowych, a także trzy oświetlenia na skrzyżowaniu lub wzdłuż chodnika. Powstały też trzy nowe przejścia dla pieszych. 

Do najważniejszych zadań w ramach Programu należą: 

  • budowa chodnika wraz z zatokami autobusowymi i kanalizacją deszczową na DK42 Kleśniska – Parzymiechy – Grabarze o wartości ponad 11,6 mln zł, 
  • budowa sygnalizacji świetlnej, chodników oraz kładki dla pieszych na w ciągu DK45 Roszków – Tworków za blisko 2,8 mln zł, 
  • przebudowa skrzyżowania DK94 z ul. Pniowską w Paczynie (system Projektuj i buduj) za ponad 3,3 mln zł, 
  • przebudowa skrzyżowania wraz z budową sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu DK94 z ul. Okradzionowską w Sławkowie za ponad 7,7 mln zł, 
  • budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu DK81 z ul. Wiślańską w Skoczowie na kwotę 747,2 tys. zł, 
  • budowa oświetlenia dedykowanego przejść dla pieszych wraz z robotami towarzyszącymi w 295 lokalizacjach za kwotę 17,7 mln zł. 

W realizacji

W trakcie realizacji pozostały jeszcze dwa zadania, na których trwają roboty. Są to budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż DK45 w Raciborzu oraz poprawa BRD na skrzyżowaniu DK78 z ul. Ptasią oraz Zwycięstwa w Szałszy powstanie sygnalizacja świetlna wraz z infrastrukturą dla pieszych (chodniki, przejścia). Skrzyżowanie zostanie rozbudowane o pasy do skrętu w lewo na ciągu drogi krajowej, a konstrukcja nawierzchni zostanie wzmocniona do przenoszenia obciążeń do 11,5 tony na oś. Aby zwiększyć widoczność w tym rejonie, płyta skrzyżowania zostanie oświetlona. Powstaną także dwie zatoki autobusowe na wlocie północno-wschodnim DK78. Zadanie w Raciborzu powinno zakończyć się w 2025 r., natomiast przebudowa skrzyżowania w Szałszy w 2026 r. Łączna wartość tych dwóch inwestycji wyniesie blisko 13,5 mln zł. 

W fazie przygotowań jest również kolejne siedem zadań poprawiających bezpieczeństwo ruchu na istniejącej sieci dróg o wartości blisko 1,5 mln zł. Trwa realizacja umów na wykonanie dokumentacji projektowych dla inwestycji mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Są to umowy na poprawę BRD na DK43 w Lgocie, na DK78 w Reptach, przebudowę skrzyżowania wraz z budową sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu: DK81 z ul. Stawową w Warszowicach, DK88 z ul. Krótką i Gajową w Warszowicach, DK81 z ul. Fitelberga w Mikołowie. Powstają również projekty dwóch sygnalizacji świetlnych, z których jedna obejmie przebudowę skrzyżowania i łącznicy węzła autostrady A4 z ulicami Batorego i Oświęcimską, a druga na DK45 z drogą wojewódzką nr 416 w Raciborzu. 

Łączna wartość tych dziewięciu umów osiągnie blisko 15 mln zł, z czego ponad 12,5 mln zł przeznaczonych zostanie na na roboty budowlane i prace montażowe. W ramach tych zadań finalnie przebudowie lub rozbudowie ulegnie osiem skrzyżowań, powstanie siedem sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach.  

Na przejściach dla pieszych powstaną dwie sygnalizacje świetlne wzbudzane, siedemnaście sztuk oświetlenia dedykowanego i trzy strefy przejściowe. Powstanie także sześć zatok autobusowych i trzy nowe przejścia dla pieszych. Powstaną także chodniki o łącznej długości blisko 500 m oraz blisko 1100 m ścieżki pieszo-rowerowej.

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej

Głównym celem Programu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Celami szczegółowymi są ochrona uczestników ruchu oraz zapewnienie infrastruktury drogowej, mającej wpływ na wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez redukcję liczby wypadków i ich ofiar. Realizacja zadań w ramach Programu umożliwi eliminację realnych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w połączeniu z zadaniami realizowanymi w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) pozwoli docelowo na zmniejszenie liczby odcinków niebezpiecznych. Program wskazuje źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Jest spójny ze Strategią na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach RPBDK.

źródło i fot. GDDKiA

Przeczytaj również: Ruszają przetargi na nową ekspresówkę w Beskidy

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.