Pianobeton i utrwalenie powierzchniowe

Analiza nośności nawierzchni

Podstawę oceny nośności nawierzchni odcinka testowego stanowiły wyniki pomiarów ugięć dynamicznych wykonanych urządzeniem ZiSPON, które wykonano po 14 dniach od wykonania podbudowy z pianobetonu i 7 dniach od oddania odcinka do eksploatacji. Zdjęcie nawierzchni odcinka testowego w dniu pomiarów oraz po 9 miesiącach od oddania do użytkowania przedstawiono na fot. 2.

Zakres zrealizowanych pomiarów ugięć dynamicznych dotyczył jednego z pasów ruchu, na którym w pięciu punktach zlokalizowanych w odległości co 5 m wykonano sekwencje sześciu obciążeń w konfiguracji kolejno zadanych wartości siły: 57,5; 57,5; 70,0; 70,0; 70,0 i 57,5 kN. Na rys. 2 przedstawiono maksymalne wartości zarejestrowanych dynamicznych ugięć nawierzchni w osi obciążenia odczytane z ostatniego (szóstego) obciążenia z sekwencji pomiarowej wykonywanej kolejno w każdym punkcie pomiarowym, które znormalizowano według zależności przedstawionej w pracy [4] do wartości obciążenia odpowiadającej 50 kN.

Ocenę nośności nawierzchni odcinka testowego przeprowadzono na podstawie analizy wartości pomierzonych ugięć [5-7]. W pierwszej kolejności dla wartości przedstawionych na rys. 4 obliczono wartości średniej Usred = 428,9 µm i odchylenia standardowego Su = 83,5 µm, które wykorzystano do obliczenia wartości ugięcia miarodajnego wg wzoru 1:

Um = Usred + 2 Su = 428,9 + 2 83,5 = 595,9 µm (1)

Następnie wartość ugięcia miarodajnego z pomiarów metodą FWD (Um, FWD) przelicz...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.