Obwodnica Wałbrzycha wybudowana

Nowa, sześciokilometrowa trasa w ciągu drogi krajowej nr 35 jest już dostępna dla użytkowników. Inwestycja została zrealizowana wspólnie przez Gminę Wałbrzych i GDDKiA.

Obwodnica Wałbrzycha wybudowana

Wałbrzych jest miastem na prawach powiatu grodzkiego i w swoich granicach administracyjnych odpowiada za utrzymanie i budowę odcinków dróg krajowych.  W związku z powyższym, 28 sierpnia 2017 roku, pomiędzy GDDKiA a Gminą Wałbrzych zostało zawarte stosowne porozumienie opisujące zasady współpracy, realizacji i finansowania inwestycji.  

Zgodnie z tym porozumieniem GDDKiA w całości sfinansowała budowę odcinka pozamiejskiego o długości ok. 1,1 km, przebiegającego przez teren Gminy Szczawno-Zdrój. Natomiast Gmina Wałbrzych pokryła koszty budowy odcinka miejskiego o długości ok. 5 km. 

Obwodnica Wałbrzycha jest drogą dwujezdniową o długości około 6 km. Znajduje się w północno – zachodniej części miasta Wałbrzycha i północno – wschodniej części miasta Szczawno Zdrój, obejmując tereny od wiaduktu kolejowego przy ul. Wieniawskiego do skrzyżowania ulic: Kolejowej i Wysockiego. Na trasie wybudowano dwa węzły drogowe – Żeromskiego i Reja. Powstały trzy wiadukty: dwa w ciągu DK35 oraz jeden nad linią kolejową 274 relacji Wrocław – Zgorzelec. Przebudowano odcinek DK35 od ulicy Kolejowej do ulicy Chrobrego. Zadanie obejmowało także budowę dróg dojazdowych, systemu odwodnienia, ekranów akustycznych, oświetlenia oraz przebudowę kolidujących sieci istniejącej infrastruktury. 

Przedsięwzięcie zrealizowano w latach 2019-2022 przez firmę Budimex. Łączna wartość inwestycji wynosi przeszło 397 mln zł, w tym ponad 46 mln zł to koszty poniesione przez GDDKiA. Budowa obwodnicy Wałbrzycha jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wysokość dofinansowania to prawie 297 mln zł. 

Zakończona inwestycja pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego z centrum Wałbrzycha oraz odciąży układ komunikacyjny w regionie. W istotny sposób przyczyni się również do poprawy bezpieczeństwa i płynności ruchu na drodze krajowej nr 35, która stanowi ważne połączenie drogowe z Republiką Czeską. 

źródło i fot.: GDDKiA

przeczytaj również: Zakończyła się budowa wiaduktu kolejowego w Wieliszewie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, w wywiadzie z redakcją „Magazynu Autostrady” podzielił się refleksjami na temat swojej 25-letniej kariery oraz ewolucji branży drogowej w Polsce. Jego osiągnięcia, takie jak budowa nowoczesnego zarządu dróg oraz wdrożenie Wytycznych Technicznych ZDW, stały się fundamentem rozwoju i...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.