Hydrofobowe spoiwa hydrauliczne przeznaczone dla budownictwa drogowego

  • popiołu lotnego krzemionkowego ze spalania węgla kamiennego,
  • popiołu lotnego wapiennego ze spalania węgla brunatnego,
  • popiołu lotnego fluidalnego ze spalania węgla w kotłach fluidalnych, z równoczesnym lub bez systemu odsiarczania spalin,
  • cementu powszechnego użytku wg PN-EN 197-1 [4],
  • mieszaniny popiołowo-żużlowej ze składowisk,
  • dodatku polepszającego i przyspieszającego twardnienie; pył z by-passa, wapno hydratyzowane,
  • dodatku drugorzędnego siarczan wapnia w ilości do 10% masy w różnej postaci: gipsu, bassanitu, anhydrytu lub ich mieszanin.

Ponadto stosuje się dodatki ulepszające, np. z grupy domieszek chemicznych do betonu, które z uwagi na właściwości oraz efekt, jaki wywołują, są dzielone na kilka grup: uplastyczniające, upłynniające, napowietrzające, zwiększające więźliwość wody, przyspieszające wiązanie i twardnienie, opóźniające wiązanie oraz uszczelniające.

Domieszki uszczelniające są stosowane do betonu tzw. „wodoszczelnego” [11]. Zadaniem tych domieszek jest zmniejszenie absorpcji kapilarnej mieszanki betonowej poprzez blokowanie porów kapilarnych. Domieszki uszczelniające pozwalają uzyskać powierzchnie betonowe odporne na wodę i agresywne środki chemiczne w niej rozpuszczone. Z tego względu są stosowane do produkcji betonu narażonego na niekorzystne warunki. Domieszki uszczelniające zwiększają trwałość betonu. Beton wytworzony z udziałem domieszki uszczelniającej jest mało nasiąkliwy i charakteryzuje się właściwościami hydrofobowymi, tj. zdolnością do odpychania cząsteczek wody od siebie. Bardzo często mówi się potocznie o betonie hydrofobowym. Podobnie jest w przypadku hydraulicznych spoiw drogowych z udziałem domieszek uszczelniających. Zmniejszają one absorpcję kapilarną mieszanki spoiwa z gruntem poprzez blokowanie por...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.