GDDKiA podaje: 41 miliardów złotych na poprawę bezpieczeństwa

GDDKiA podkreśla istotę mniejszych inwestycji, wpływających na poprawę jakości bezpieczeństwa, komfort i jakość istniejącej sieci dróg krajowych i podaję ich łączna wartość w najbliższych latach, która przekroczy 41 mld zł.

fot. GDDKiA
fot. GDDKiA

Zadania na istniejącej sieci dróg krajowych. Stan realizacji

W Programie Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID) oraz Programie Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej ujętych jest ponad 1300 inwestycji. Prawie 1000 z nich to inwestycje polegające na punktowej poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Kolejna grupa to ponad 250 zadań stanowiących kompleksowe przebudowy lub rozbudowy istniejących odcinków dróg krajowych, w tym budowy węzłów drogowych. W realizacji są również zadania mostowe, a także zadania poprawiające efektywność energetyczną i stan techniczny sieci. 

W ramach tych wszystkich inwestycji zrealizowanych będzie ok. 12 tys. zadań polegających na poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Obecnie w realizacji jest 377 inwestycji o wartości 9,3 mld zł, kolejne 409 o wartości ok. 32 mld zł jest w trakcie przygotowania, a 34 pozostają na etapie przetargu.  

W tym roku zostaną ogłoszone przetargi na 72 zadania punktowo poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego i 13 kompleksowych przebudów lub rozbudów, które poprawią bezpieczeństwo na dłuższych odcinkach dróg krajowych. 

Zwiększanie bezpieczeństwa

Zakończono już 523 inwestycje z PBID o wartości 1,39 mld zł. W efekcie piesi i kierowcy zyskali między innymi: 

– chodniki: 120 km 

– drogi pieszo-rowerowe: 75 km 

– azyle dla pieszych: 155 szt. 

– oświetlenia przejść dla pieszych: 4 265 szt. 

– przebudowane skrzyżowania na rondo: 33 szt. 

– zatoki autobusowe: 204 szt. 

Przed nami kolejne zadania

Na różnych etapach realizacji, przetargu i przygotowania jest m.in. 160 km chodników, ponad 190 km ścieżek pieszo-rowerowych oraz 20 km dróg rowerowych. Powstanie lub ulegnie przebudowie też 39 rond i doświetlonych zostanie 250 skrzyżowań. Pojawi się też 150 nowych lewoskrętów. 

Bezpieczeństwo pieszych poprawione zostanie poprzez budowę 285 azyli i 290 zatok autobusowych. Ponad 5600 przejść dla pieszych zostanie doświetlonych, na 510 pojawią się dodatkowe znaki informujące o przejściu dla pieszych, a 51 zyska sygnalizację świetlną. 

Mosty, wiadukty i inne przeprawy

Ponad 500 mln zł – to szacunkowa wartość 28 drogowych obiektów inżynierskich, które są na etapie przygotowania. W tym roku planuje się ogłosić przetargi na realizację trzech zadań o prognozowanej łącznej wartości blisko 73 mln zł. 

W realizacji jest natomiast 27 drogowych obiektów inżynierskich o łącznej wartości ok. 665 mln zł.  

Istniejące mosty, wiadukty lub przepusty zastąpione zostaną nowymi, np. mostami przez rzeki Noteć i Gwdę w Ujściu w ciągu DK11, czy nowym mostem w Łęcznej w ciągu DK82. Ponadto wymianie ulegają elementy konstrukcyjne istniejących obiektów, np. ustrój nośny mostu przez Wisłę w Sandomierzu w ciągu DK77. Wszystkie te inwestycje są już w trakcie robót budowlanych. 

W przygotowaniu są remonty 33 obiektów inżynierskich o szacowanej wartości 45,2 mln zł. W trakcie prac remontowych lub na etapie przetargu na te prace jest 37 drogowych obiektów inżynierskich o wartości ok. 114 mln zł. W tym roku GDDKiA planuje jeszcze ogłosić pięć przetargów na remonty o wartości ok. 8,2 mln zł. 

Remonty obejmują naprawę konstrukcji obiektów (np. odtworzenie otuliny zbrojenia, iniekcja rys, odtworzenia zabezpieczeń antykorozyjnych) oraz wymianę elementów wyposażenia (np. izolacji i nawierzchni, urządzeń dylatacyjnych, kap chodnikowych i urządzeń BRD). 

Gdy w miejscach podlegających ochronie akustycznej dochodzi do przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu, powstają dodatkowe zabezpieczenia akustyczne. W tym roku podpisano już trzy umowy na takie działania, w toku jest sześć przetargów, a kolejne 14 zaplanowano. 

Programy i ich cele

Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej do 2030 r. dotyczy kompleksowego utrzymania sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Jego głównym celem jest zwiększenie spójności sieci naszych dróg, zapewnienie wymaganego stanu technicznego istniejącej infrastruktury oraz intensyfikacja działań zmniejszających negatywny wpływ na środowisko. 

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Program ten wskazuje rodzaje zadań, które są potrzebne do wykonania, aby sieć dróg w Polsce była dostosowana technicznie i organizacyjnie do potrzeb użytkowników.

Wszystkie prowadzone działania ujęte w ww. Programach mają przede wszystkim sukcesywnie zwiększać dostępność transportową, poprawiać bezpieczeństwo w ruchu drogowym, odporność sieci drogowej oraz jej wiarygodność. 

źródło i fot. GDDKiA

Przeczytaj również: Kolejny krok do obwodnicy Człuchowa

Wywiady

Paweł Woźniak: Niezwykle cenię sobie transparentność

Paweł Woźniak, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omawia wyzwania, cele i priorytety związane z zarządzaniem polską infrastrukturą drogową. Zwraca uwagę na skalę zadań realizowanych przez GDDKiA, podkreślając znaczenie stabilnego finansowania inwestycji oraz efektywnej współpracy z ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.