III Konferencja Drogowo-Kruszywowa
15-17 maja 2023 r. w Zakopanem odbyła się III Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie. Wykorzystanie przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych” zorganizowana przez redakcję „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Kruszywa”.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Ministerstwo Infrastruktury, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych, Naczelna Organizacja Techniczna, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Polski Związek Producentów Kruszyw, Stowarzyszenie Producentów Cementu, Stowarzyszenie Producentów Chemii Budowlanej oraz Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Konferencja składała się z pięciu sesji tematycznych oraz panelu dyskusyjnego. Ponadto pierwszego dnia odbył się wykład specjalny, podczas którego Piotr Tomala (himalaista, alpinista, taternik) wygłosił inspirującą mowę o swojej pasji – wyprawach w góry wysokie. Opowiedział także uczestnikom o Narodowej zimowej wyprawie na K2 2017/18. W tym roku organizatorzy po raz drugi przyznali wyróżnienie „Eksperta drogowo-kruszywowego”. Założeniem nagrody jest wyraz uznania wobec osób, które swoim zaangażowaniem wyróżniają się w branży oraz mają na nią realny wpływ. Podczas tegorocznego wydarzenia tytuł ten odebrał prof. dr hab. inż. Daniel Saramak, przedstawiciel AGH Akademii Górniczo-Hutniczej.
Sesja I
Obrady rozpoczęła sesja poświęcona wykorzystaniu krajowych kruszyw w budowie i utrzymaniu dróg. Jako pierwszy wystąpił Grzegorz Mazurek (Politechnika Świętokrzyska), omawiając badanie i analizę luminancji kruszywa. Następnie problem zastosowania wybranych kruszyw wapiennych do produkcji betonów mostowych przybliżył słuchaczom Piotr Różycki (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego). Sesję zakończył referat Przemysława Wyrzykowskiego (Schüttflix Polska) dotyczący cyfryzacji rynku kruszyw w Polsce.
Sesja II
Podczas drugiej sesji tematy referentów skupiały się wokół pozyskiwania kruszyw oraz budowy i utrzymania dróg – wykorzystania maszyn i urządzeń. Sesję rozpoczął Tomasz Gawenda (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie), omawiając w swoim wystąpieniu badania procesu uszlachetniania kruszyw mineralnych na przykładzie innowacyjnej instalacji w Kopalni Dolomitu w Imielinie. Następnie głos zabrała Agata Stempkowska (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie), przybliżając uczestnikom temat fibrokruszyw i ich innowacyjnej technologii produkcji. Na koniec przedstawiciele firmy VOLVO Maszyny Budowlane (Paweł Chmielewski, Łukasz Gawin) omówili specyfikację maszyn firmy VOLVO, kwestę ich digitalizacji i zerowej emisji.
Sesja III
Sesję zatytułowaną „Kruszywa lokalne – zasoby, jakość, pozyskiwanie, zastosowanie” rozpoczął wykład Łukasza Machniaka (Polski Związek Producentów Kruszyw), który dokonał przeglądu rynku kruszyw. Kolejno Daniel Saramak (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) zaprezentował wpływ parametrów pracy kruszarki udarowej na wybrane cechy jakościowe kruszywa łamanego. Ostatnią referentką była Ewelina Pabiś-Mazgaj (Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych, Centrum Szkła i Materiałów Budowlanych), która odpowiedziała na pytanie: czy można obniżyć reaktywność alkaliczną piasku?
Debata tematyczna
Część merytoryczną pierwszego dnia zakończyła debata, podczas której omówiony został temat wyzwań na rynku budownictwa infrastrukturalnego, materiałów odpadowych i kruszyw z recyklingu. W dyskusji uczestniczyło sześciu specjalistów: Leszek Bukowski (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad), Barbara Dzieciuchowicz (Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa), Hubert Krysiak (Lafarge Kruszywa i Beton), Łukasz Machniak (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie), Agata Stempkowska (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) oraz Hubert Schwarz (Kancelaria Prawnicza Amadeus).
Sesja IV
Drugi dzień obrad rozpoczęła sesja poświęcona nawierzchniom drogowym – zastosowaniu wybranych materiałów i technologii. Zagadnienie trwałości asfaltowych nawierzchni drogowych przybliżył uczestnikom Piotr Radziszewski (Politechnika Warszawska). Następnie wystąpił Adrian Ciołczyk (Politechnika Śląska) z referatem na temat kruszyw luminescencyjnych do nawierzchni drogowych. Temat zieleni wzdłuż ciągów komunikacyjnych oraz nasadzenia drzew i trawników przedstawił Jacek Kasprzyk (Fabryka Substratu).
Sesja V
Ostatnia część konferencji skupiła referaty dotyczące zwiększenia trwałości i wytrzymałości infrastruktury drogowej poprzez wprowadzenie wybranych działań. Jako pierwszy wystąpił Przemysław Buczyński (Politechnika Świętokrzyska) z referatem „Podbudowy recyklowane z asfaltem spienionym – technologia wpływająca na zwiększenie trwałości infrastruktury drogowej”. Następnie Bartłomiej Grzesik (Politechnika Śląska) w swoim wystąpieniu skupił się na badaniach kruszyw naturalnych i sztucznych do mieszanek mineralno-emulsyjnych na zimno typu Slurry Seal. Prelekcja, która zakończyła konferencję, dotyczyła polskiego doświadczenia w budowie i użytkowaniu betonowych nawierzchni drogowych, a wygłosiła ją Paulina Gos (Stowarzyszenie Producentów Cementu).
Dziękujemy!
Mając na uwadze pozytywne opinie prelegentów i słuchaczy oraz liczne pytania zadawane do wygłaszanych referatów w trakcie wydarzenia, można śmiało stwierdzić, że tegoroczna edycja Konferencji Drogowo-Kruszywowej zakończyła się sukcesem. Jak co roku, największą siłą tego wydarzenia jest zaangażowanie prelegentów na co dzień związanych ze środowiskiem akademickim, jak również praktyków branży kruszywowej. Liczne grono uczestników potwierdza, że konferencja znalazła swoje miejsce w kalendarium wydarzeń branżowych i powinna być kontynuowana. Już dziś zapraszamy Państwa na IV edycję Konferencji, która odbędzie się jesienią 2024 r.
Autor: Iga Przyszlak
Fot.: K. Piątek
Cała fotorelacja dostępna na stronie wydarzenia – TUTAJ!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...