III Konferencja Drogowo-Kruszywowa
15-17 maja 2023 r. w Zakopanem odbyła się III Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie. Wykorzystanie przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych” zorganizowana przez redakcję „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Kruszywa”.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Ministerstwo Infrastruktury, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych, Naczelna Organizacja Techniczna, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Polski Związek Producentów Kruszyw, Stowarzyszenie Producentów Cementu, Stowarzyszenie Producentów Chemii Budowlanej oraz Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Konferencja składała się z pięciu sesji tematycznych oraz panelu dyskusyjnego. Ponadto pierwszego dnia odbył się wykład specjalny, podczas którego Piotr Tomala (himalaista, alpinista, taternik) wygłosił inspirującą mowę o swojej pasji – wyprawach w góry wysokie. Opowiedział także uczestnikom o Narodowej zimowej wyprawie na K2 2017/18. W tym roku organizatorzy po raz drugi przyznali wyróżnienie „Eksperta drogowo-kruszywowego”. Założeniem nagrody jest wyraz uznania wobec osób, które swoim zaangażowaniem wyróżniają się w branży oraz mają na nią realny wpływ. Podczas tegorocznego wydarzenia tytuł ten odebrał prof. dr hab. inż. Daniel Saramak, przedstawiciel AGH Akademii Górniczo-Hutniczej.
Sesja I
Obrady rozpoczęła sesja poświęcona wykorzystaniu krajowych kruszyw w budowie i utrzymaniu dróg. Jako pierwszy wystąpił Grzegorz Mazurek (Politechnika Świętokrzyska), omawiając badanie i analizę luminancji kruszywa. Następnie problem zastosowania wybranych kruszyw wapiennych do produkcji betonów mostowych przybliżył słuchaczom Piotr Różycki (Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego). Sesję zakończył referat Przemysława Wyrzykowskiego (Schüttflix Polska) dotyczący cyfryzacji rynku kruszyw w Polsce.
Sesja II
Podczas drugiej sesji tematy referentów skupiały się wokół pozyskiwania kruszyw oraz budowy i utrzymania dróg – wykorzystania maszyn i urządzeń. Sesję rozpoczął Tomasz Gawenda (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie), omawiając w swoim wystąpieniu badania procesu uszlachetniania kruszyw mineralnych na przykładzie innowacyjnej instalacji w Kopalni Dolomitu w Imielinie. Następnie głos zabrała Agata Stempkowska (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie), przybliżając uczestnikom temat fibrokruszyw i ich innowacyjnej technologii produkcji. Na koniec przedstawiciele firmy VOLVO Maszyny Budowlane (Paweł Chmielewski, Łukasz Gawin) omówili specyfikację maszyn firmy VOLVO, kwestę ich digitalizacji i zerowej emisji.
Sesja III
Sesję zatytułowaną „Kruszywa lokalne – zasoby, jakość, pozyskiwanie, zastosowanie” rozpoczął wykład Łukasza Machniaka (Polski Związek Producentów Kruszyw), który dokonał przeglądu rynku kruszyw. Kolejno Daniel Saramak (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) zaprezentował wpływ parametrów pracy kruszarki udarowej na wybrane cechy jakościowe kruszywa łamanego. Ostatnią referentką była Ewelina Pabiś-Mazgaj (Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych, Centrum Szkła i Materiałów Budowlanych), która odpowiedziała na pytanie: czy można obniżyć reaktywność alkaliczną piasku?
Debata tematyczna
Część merytoryczną pierwszego dnia zakończyła debata, podczas której omówiony został temat wyzwań na rynku budownictwa infrastrukturalnego, materiałów odpadowych i kruszyw z recyklingu. W dyskusji uczestniczyło sześciu specjalistów: Leszek Bukowski (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad), Barbara Dzieciuchowicz (Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa), Hubert Krysiak (Lafarge Kruszywa i Beton), Łukasz Machniak (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie), Agata Stempkowska (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) oraz Hubert Schwarz (Kancelaria Prawnicza Amadeus).
Sesja IV
Drugi dzień obrad rozpoczęła sesja poświęcona nawierzchniom drogowym – zastosowaniu wybranych materiałów i technologii. Zagadnienie trwałości asfaltowych nawierzchni drogowych przybliżył uczestnikom Piotr Radziszewski (Politechnika Warszawska). Następnie wystąpił Adrian Ciołczyk (Politechnika Śląska) z referatem na temat kruszyw luminescencyjnych do nawierzchni drogowych. Temat zieleni wzdłuż ciągów komunikacyjnych oraz nasadzenia drzew i trawników przedstawił Jacek Kasprzyk (Fabryka Substratu).
Sesja V
Ostatnia część konferencji skupiła referaty dotyczące zwiększenia trwałości i wytrzymałości infrastruktury drogowej poprzez wprowadzenie wybranych działań. Jako pierwszy wystąpił Przemysław Buczyński (Politechnika Świętokrzyska) z referatem „Podbudowy recyklowane z asfaltem spienionym – technologia wpływająca na zwiększenie trwałości infrastruktury drogowej”. Następnie Bartłomiej Grzesik (Politechnika Śląska) w swoim wystąpieniu skupił się na badaniach kruszyw naturalnych i sztucznych do mieszanek mineralno-emulsyjnych na zimno typu Slurry Seal. Prelekcja, która zakończyła konferencję, dotyczyła polskiego doświadczenia w budowie i użytkowaniu betonowych nawierzchni drogowych, a wygłosiła ją Paulina Gos (Stowarzyszenie Producentów Cementu).
Dziękujemy!
Mając na uwadze pozytywne opinie prelegentów i słuchaczy oraz liczne pytania zadawane do wygłaszanych referatów w trakcie wydarzenia, można śmiało stwierdzić, że tegoroczna edycja Konferencji Drogowo-Kruszywowej zakończyła się sukcesem. Jak co roku, największą siłą tego wydarzenia jest zaangażowanie prelegentów na co dzień związanych ze środowiskiem akademickim, jak również praktyków branży kruszywowej. Liczne grono uczestników potwierdza, że konferencja znalazła swoje miejsce w kalendarium wydarzeń branżowych i powinna być kontynuowana. Już dziś zapraszamy Państwa na IV edycję Konferencji, która odbędzie się jesienią 2024 r.
Autor: Iga Przyszlak
Fot.: K. Piątek
Cała fotorelacja dostępna na stronie wydarzenia – TUTAJ!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Paweł Woźniak: Niezwykle cenię sobie transparentność
Paweł Woźniak, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omawia wyzwania, cele i priorytety związane z zarządzaniem polską infrastrukturą drogową. Zwraca uwagę na skalę zadań realizowanych przez GDDKiA, podkreślając znaczenie stabilnego finansowania inwestycji oraz efektywnej współpracy z ...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Zastosowanie ubocznych produktów spalania w budownictwie drogowym
Artykuł przedstawia różnorodne zastosowania popiołów, żużli oraz innych odpadów przemysłowych pochodzących głównie z przemysłu energetycznego i hutniczego. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania nie tylko zmniejsza ilość odpadów przemysłowych, ale także przyczynia się do obniżenia kosztów budowy dróg oraz ochrony środowiska, co stanowi kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania w drogownictwie odgrywa kluczową rolę w...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Produkty uboczne, ale wartościowe
Duże inwestycje związane z budową dróg i autostrad zwykle prowadzone są w zmiennych warunkach gruntowych. Niejednokrotnie niezbędne jest wzmocnienie podłoża lub uszlachetnienie gruntów w podłożu. Stosowane jest również doziarnianie kruszyw przeznaczonych do budowy dróg i nasypów. Taki cel osiągany jest m.in. poprzez użycie spoiw drogowych na bazie ubocznych produktów spalania. Ważne są właściwości pucolanowe Spoiwa drogowe produkowane są w znaczącej większości z udziałem popiołów lotnych poch...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...
II Konferencja Mostowa
4-6 września 2024 r. w Krakowie odbyła się II Konferencja Mostowa, której tematem przewod...
Wsparcie nowoczesnych rozwiązań maszynowych i sprzętowych w inwestycjach krajowych i samorządowych
8 sierpnia 2024 r. odbyło się szóste spotkanie w ramach III Ogólnopolskiego Forum Adminis...