Faustyna rozpoczęła drążenie trzeciego tunelu na podziemnej trasie Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec

Mniejsza maszyna TBM Faustyna rozpoczęła drążenie trzeciego jednotorowego tunelu z komory startowej przy ul. Żniwnej do przystanku Koziny. Aglomeracja łódzka zyska nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne oraz lepszą komunikację w mieście. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ok. 1,9 mld zł netto w 85% współfinansowana z POIiŚ.

Faustyna rozpoczęła drążenie trzeciego tunelu na podziemnej trasie Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec

TBM Faustyna wystartowała z komory technologicznej przy ul. Żniwnej w kierunku przystanku Łódź Koziny. Na odcinku o długości ok. 750 metrów powstanie trzeci z 4 jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 metra, który połączy dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.

Po wybudowaniu drugiego tunelu maszyna TBM została podzielona na części i przeniesiona nad torami z ul. Skarpowej do komory przy ul. Żniwnej. W kolejnym etapie poszczególne człony o łącznej długości 110 metrów oraz ciężarze ponad 1,3 tys. ton przeszły konserwację i wymianę zużytych elementów m.in. części skrawających. Następnie podłączono niezbędne elementy. Sprawne ukończenie operacji pozwoliło na start maszyny.

Mniejsza tarcza TBM wybudowała do tej pory dwa tunele jednotorowe: od komory od ul. Długosza pod Al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej (o długości 680 m) oraz z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej (o długości ok. 852 m). Maszyna wybuduje jeszcze jedną nitkę o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej.

Wzmacnianie gruntu w centrum miasta

Duża tarcza TBM znajduje się w bloku postojowo-technicznym przy ul. Mielczarskiego. Wznowienie drążenia dużego tunelu zostanie poprzedzone wzmocnieniem gruntu nad trasą tunelu od przystanku Polesie do stacji Łódź Fabryczna. Prace są wykonywane z myślą o bezpieczeństwie i komforcie mieszkańców.

Etapem poprzedzającym wzmocnienie gruntu jest budowa szachtów. Dwa z nich już wybudowano. Obecnie powstaje trzeci szacht. Budowa kolejnych nastąpi po uzgodnieniach terminu z miastem i właścicielami nieruchomości.

Szachty umożliwią specjalistycznej maszynie wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki. Środki na wzmocnienia gruntów pod kamienicami zostały zabezpieczone. Wzmocnienie podłoża pozwoli na wznowienie drążenia tunelu przez duży TBM w kierunku przystanku Śródmieście w II kwartale br.

Budowa podziemnych przystanków

Wykonawca nieprzerwanie prowadzi prace przy 3 podziemnych przystankach Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. W czasie zamknięcia skrzyżowania ul. Kościuszki i Zielonej postępuje budowa przystanku Śródmieście. Wykonawca usuwa kolizje z infrastrukturą podziemną, następnie przystąpi do budowy ścian szczelinowych i płyty stropowej pod ulicami.

Na Polesiu po przejściu dużego TBM przebiegają prace przygotowawcze do budowy płyty dennej. Na Kozinach kontynuowany jest wykop pod płytę denną i zbrojenie stropu na poziomie -2. Przy Dworcu Fabrycznym usunięto większość kolizji z infrastrukturą podziemną. Obecnie trwa budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM.

źródło i fot. PKP PLK S.A.

Przeczytaj również: Stary most w Bolesławcu zastąpimy dwoma nowymi

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.