Drogowe zamówienia infrastrukturalne – cechy szczególne
Odmienne warunki budowy, czyli niespodzianki w toku prac
Nieco inaczej wygląda ryzyko w przypadku realizacji robót budowlanych według dokumentacji pochodzącej od inwestora (formuła „buduj”) – choć również w tym przypadku wiąże się ono w największym zakresie z koniecznością wykonania robót innych niż w dokumentacji projektowej lub w odmiennej (droższej) technologii.
W tym przypadku w praktyce często dochodzi do sporów na linii inwestor – wykonawca, dotyczących tego, czy wykonanie takich robót jest obowiązkiem wykonawcy wynikającym z umowy, czy też wykracza poza jej zakres i jako takie powinno być przedmiotem odrębnego zamówienia publicznego (i w ramach dodatkowego wynagrodzenia). Formalne udzielenie zamówienia dodatkowego lub uzupełniającego wymaga przy tym, po pierwsze, spełnienia ustawowych przesłanek, spośród których największym problemem jest uwzględnienie w SIWZ możliwości udzielenia zamówienia uzupełniającego, oraz kwestia braku możliwości przewidzenia konieczności udzielenia zamówienia dodatkowego i czasu. W sytuacji, w której inwestorzy publiczni często działają pod presją czasu w związku z koniecznością rozliczenia inwestycji oraz presją opinii publicznej, z reguły podchodzą oni do kwestii zamówień dodatkowych lub uzupełniających ze sporą dawką sceptycyzmu.
W praktyce często dochodzi do prób takiego sformułowania treści SIWZ i umowy, aby przerzucić na wykonawcę wszelkie możliwe ryzyka. Praktyki takie były przedmiotem oceny Krajowej Izby Odwoławczej, która we wskazanym wyżej wyroku z 2 marca 2010 r. KIO 184/10, zakwestionowała m.in. następujące postanowienia umowy:
- „Cena oferty (…) obejmuje należność za wykonanie wszystkich czynności niezbędnych do kompleksowej realizacji przedmiotu umowy, przez co rozumie się w szczególności możliwość jego eksploatacji zgodnie z przeznaczeniem”.
- „Zgodnie z SIWZ i projektem umowy wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy ma obejmować dodatkowo roboty nieprzewidziane w dokumentacji projektowej i ryzyka niemożliwe do przewidzenia i wyceny na etapie przygotowywania oferty.”
- „Cena oferty ustalona zgodnie z powyższym punktem winna zawierać wszystkie elementy nieprzewidziane (elementy ryzyka, np. odmienne warunki geologiczne w rodzaju gruntu czy konieczność prowadzenia odwodnienia robót, negatywne skutki warunków atmosferycznych), ale konieczne do realizacji przedmiotu zamówienia, zawierać także koszty wszelkich innych robót – prac i nakładów, bez których wykonanie zamówienia byłoby niemożliwe”.
- „W związku z dokonaną inspekcją i zbadaniem terenu budowy i jego otoczenia oraz uzyskaniem potrzebnych informacji dotyczących rodzaju gruntu i warunków gruntowych przed złożeniem oferty przetargowej uznaje się także, że wykonawca wziął pod uwagę: ukształtowanie i charakter terenu budowy, rozmiar i charakter robót i materiałów niezbędnych do ukończenia robót, środków komunikacji i dostępu do placu budowy, zaplecza, jakiego może wymagać, oraz że uzyskał wszelkie niezbędne informacje dotyczące ryzyka, ewentualnych wydatków oraz wszelkich innych okoliczności wpływających lub oddziałujących na jego ofertę”.
Mając na uwadze powyższe, trzeba pamiętać, że tego typu postanowienia mogą być zarzewiem odwołań wykonawców (na etapie przetargu) lub późniejszych sporów co do zakresu obowiązków wykonawcy.
Podsumowanie
Niezależnie od przyjętej przez inwestora formuły inwestycji z punktu widzenia wykonawcy kluczowe jest dokonanie swoistego bilansu dwóch czynników: ryzyk faktycznych, technologicznych, związanych z realizacją robót, oraz odpowiadających im rozwiązań umownych, przekładających się na ryzyka prawne (kontraktowe). Odpowiedź na pytanie, kto ponosi finansowe i prawne konsekwencje danego ryzyka faktycznego, powinna być udzielona przed złożeniem oferty – aby kwestie te odpowiednio wycenić. Obserwowaną tendencją zamawiających jest przerzucanie tej odpowiedzialności w możliwie najszerszym zakresie na wykonawców, co jednak nie może być czynione bez ograniczeń. W szczególności niedopuszczalne jest obciążanie wykonawców ryzykami wynikającymi z przyczyn od nich niezależnych, w stopniu uniemożliwiającym racjonalną wycenę robót. W takim przypadku zasadne jest odwołanie się od treści projektu umowy, co jednak należy uczynić w terminie 10 dni od jego opublikowania. W praktyce zatem każde pojawiające się postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego powinno być w pierwszej kolejności przeanalizowane w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy o taki kontrakt warto zabiegać.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Jakie wartości są dla Pana najważniejsze w pełnieniu funkcji dyrektora OUG? Czy w podejmowaniu decyzji kieruje się Pan bardziej zasadami, doświadczeniem czy dialogiem z branżą? Marcin Skrobisz: Przy podejmowaniu decyzji kieruję się przede wszystkim zasadami. Uważam, że przepisy są po to, żeby wprowadzić ład i porządek w funkcjonowaniu państwa, p...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
Podsumowanie Stosowanie domieszek w betonie jest kluczowe dla poprawy jakości i trwałości konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 934-2, kontrola ich dostaw jest niezbędna w celu zapewnienia wysokiej jakości mieszanki betonowej. Skuteczne wykorzystanie domieszek wymaga odpowiedniego zaprojektowania składu betonu oraz przestrzegania zaleceń producentów. Domieszki zwiększają możliwości projektowe, poprawiają urabialność mieszanki oraz trwałość betonu, a także umożliwiają realizację skomplikowanych k...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zrównoważone zarządzanie oświetleniem Współczesne standardy certyfikacji, takie jak BREEAM i LEED v4, coraz częściej kładą nacisk na efektywne zarządzanie oświetleniem. Systemy te oceniają inwestycje pod kątem ich wpływu na środowisko oraz zdrowie użytkowników, a odpowiednie projektowanie oświetlenia może znacząco wpłynąć na końcowy wynik certyfikacji. BREEAM – promuje stosowanie energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych, które minimalizują zanieczyszczenie świetlne, oraz uwzględnianie aspe...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...