Drogowe zamówienia infrastrukturalne – cechy szczególne
Odmienne warunki budowy, czyli niespodzianki w toku prac
Nieco inaczej wygląda ryzyko w przypadku realizacji robót budowlanych według dokumentacji pochodzącej od inwestora (formuła „buduj”) – choć również w tym przypadku wiąże się ono w największym zakresie z koniecznością wykonania robót innych niż w dokumentacji projektowej lub w odmiennej (droższej) technologii.
W tym przypadku w praktyce często dochodzi do sporów na linii inwestor – wykonawca, dotyczących tego, czy wykonanie takich robót jest obowiązkiem wykonawcy wynikającym z umowy, czy też wykracza poza jej zakres i jako takie powinno być przedmiotem odrębnego zamówienia publicznego (i w ramach dodatkowego wynagrodzenia). Formalne udzielenie zamówienia dodatkowego lub uzupełniającego wymaga przy tym, po pierwsze, spełnienia ustawowych przesłanek, spośród których największym problemem jest uwzględnienie w SIWZ możliwości udzielenia zamówienia uzupełniającego, oraz kwestia braku możliwości przewidzenia konieczności udzielenia zamówienia dodatkowego i czasu. W sytuacji, w której inwestorzy publiczni często działają pod presją czasu w związku z koniecznością rozliczenia inwestycji oraz presją opinii publicznej, z reguły podchodzą oni do kwestii zamówień dodatkowych lub uzupełniających ze sporą dawką sceptycyzmu.
W praktyce często dochodzi do prób takiego sformułowania treści SIWZ i umowy, aby przerzucić na wykonawcę wszelkie możliwe ryzyka. Praktyki takie były przedmiotem oceny Krajowej Izby Odwoławczej, która we wskazanym wyżej wyroku z 2 marca 2010 r. KIO 184/10, zakwestionowała m.in. następujące postanowienia umowy:
- „Cena oferty (…) obejmuje należność za wykonanie wszystkich czynności niezbędnych do kompleksowej realizacji przedmiotu umowy, przez co rozumie się w szczególności możliwość jego eksploatacji zgodnie z przeznaczeniem”.
- „Zgodnie z SIWZ i projektem umowy wynagrodzenie za wykonanie przedmiotu umowy ma obejmować dodatkowo roboty nieprzewidziane w dokumentacji projektowej i ryzyka niemożliwe do przewidzenia i wyceny na etapie przygotowywania oferty.”
- „Cena oferty ustalona zgodnie z powyższym punktem winna zawierać wszystkie elementy nieprzewidziane (elementy ryzyka, np. odmienne warunki geologiczne w rodzaju gruntu czy konieczność prowadzenia odwodnienia robót, negatywne skutki warunków atmosferycznych), ale konieczne do realizacji przedmiotu zamówienia, zawierać także koszty wszelkich innych robót – prac i nakładów, bez których wykonanie zamówienia byłoby niemożliwe”.
- „W związku z dokonaną inspekcją i zbadaniem terenu budowy i jego otoczenia oraz uzyskaniem potrzebnych informacji dotyczących rodzaju gruntu i warunków gruntowych przed złożeniem oferty przetargowej uznaje się także, że wykonawca wziął pod uwagę: ukształtowanie i charakter terenu budowy, rozmiar i charakter robót i materiałów niezbędnych do ukończenia robót, środków komunikacji i dostępu do placu budowy, zaplecza, jakiego może wymagać, oraz że uzyskał wszelkie niezbędne informacje dotyczące ryzyka, ewentualnych wydatków oraz wszelkich innych okoliczności wpływających lub oddziałujących na jego ofertę”.
Mając na uwadze powyższe, trzeba pamiętać, że tego typu postanowienia mogą być zarzewiem odwołań wykonawców (na etapie przetargu) lub późniejszych sporów co do zakresu obowiązków wykonawcy.
Podsumowanie
Niezależnie od przyjętej przez inwestora formuły inwestycji z punktu widzenia wykonawcy kluczowe jest dokonanie swoistego bilansu dwóch czynników: ryzyk faktycznych, technologicznych, związanych z realizacją robót, oraz odpowiadających im rozwiązań umownych, przekładających się na ryzyka prawne (kontraktowe). Odpowiedź na pytanie, kto ponosi finansowe i prawne konsekwencje danego ryzyka faktycznego, powinna być udzielona przed złożeniem oferty – aby kwestie te odpowiednio wycenić. Obserwowaną tendencją zamawiających jest przerzucanie tej odpowiedzialności w możliwie najszerszym zakresie na wykonawców, co jednak nie może być czynione bez ograniczeń. W szczególności niedopuszczalne jest obciążanie wykonawców ryzykami wynikającymi z przyczyn od nich niezależnych, w stopniu uniemożliwiającym racjonalną wycenę robót. W takim przypadku zasadne jest odwołanie się od treści projektu umowy, co jednak należy uczynić w terminie 10 dni od jego opublikowania. W praktyce zatem każde pojawiające się postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego powinno być w pierwszej kolejności przeanalizowane w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy o taki kontrakt warto zabiegać.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Na co warto zwracać uwagę podczas oceny podłoża gruntowego? Jednym z czynników mających wpływ na określenie warunków złożonych jest występowanie w podłożu nasypów niekontrolowanych (zapis wg [5]). Zgodnie z PN-EN ISO 14688-1:2018 [3] jest to nasyp z gruntów antropogenicznych lub materiałów skalnych ułożony bez kontroli inżynierskiej. Jego przeciwieństwem jest nasyp budowlany, który podlega kontroli inżynierskiej. Wcześniej, wg normy PN-B-02480:1986 [2], obowiązywał podział na: nasypy budowlan...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Zmiany współrzędnych punktów terenowych W wyniku prowadzonej eksploatacji górniczej tworzy się niecka osiadań. Obniżenia terenu mają różną wartość w różnych miejscach drogi. Nie można więc posługiwać się bezwzględnymi rzędnymi wysokościowymi, co utrudnia realizację inwestycji. W przedmiotowym przypadku teren w rejonie ul. Kruczej lokalnie obniżył się w stosunku do dokumentacji projektowej o ponad 2 m. Jak rozwiązano problem – wykonawca wykonał pomiary geodezyjne, projektant skorygował niwelet...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...