Diagnostyka systemów podwieszeń mostów

Pomiar sił w cięgnach

Pomiar sił w cięgnach przeprowadzono metodą badania częstotliwości drgań z wykorzystaniem akcelerometrów umieszczonych na linach podwieszających, w ich dolnych częściach dostępnych z pomostu. Sposób mocowania czujnika drgań (akcelerometru) do cięgna przedstawiono na fot. 4 i 5. Akcelerometry były mocowane do zewnętrznej rury osłonowej HDPE i w niektórych przypadkach również do stalowej rury antywandalistycznej. Podczas badania częstotliwości drgań cięgien wykorzystano wymuszenie spowodowane ruchem pojazdów na obiekcie. Stanowisko pomiarowe przedstawiono na fot. 6.

Zasada badania dynamicznego bazuje na zależności pomiędzy siłą w cięgnie, długością wanty, masą cięgna rozłożoną na jego długości oraz częstotliwością drgań zgodnie ze wzorem zdefiniowanym w literaturze przedmiotu i dotyczącym dynamiki cięgien [4-6]:

gdzie: S – siła naciągu cięgna [N], m – masa jednostkowa cięgna [kg/m], L – długość cięgna [m], fi – i-ta częstotliwość drgań [Hz].

Znajomość podstawowych danych fizycznych i geometrycznych badanego cięgna (masa i długość) w połączeniu z analizą Fouriera zarejestrowanych sygnałów drgań (określenie częstotliwości drgań) pozwala na wyznaczenie siły naciągu. W tab. 1 zestawiono wyniki końcowe z przeprowadzonych analiz. SDYN oznacza siłę w cięgnie uz...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.