Charakterystyka nawierzchni wysoce obciążonych oraz wpływ nienormatywnego obciążenia osi na podłoże gruntowe
W artykule przedstawiono zagadnienia związane z obciążeniami ponadgabarytowymi nawierzchni drogowych oraz przekroczeniami dopuszczalnych nacisków na oś w przypadku pojazdów ciężarowych i specjalnych. Wskazano pojazdy lub zespoły pojazdów, które podczas przewozu ładunków mogą spowodować przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej, mającej wpływ na stan konstrukcji nawierzchni i podłoża gruntowego. Na przykładzie przedstawiono wpływ oddziaływania osi przeciążonej na konstrukcję nawierzchni oraz podłoże gruntowe.
W celu realizacji nawierzchni drogowej w fazie projektowania należy uwzględnić rodzaj obciążenia, jego cykliczność oraz właściwości podłoża gruntowego. Do najistotniejszej kwestii należy nośność podłoża i docelowo całej konstrukcji. W Polsce w przypadku dróg publicznych, ze względu na nacisk pojedynczej osi napędowej pojazdów, wyróżnia się trzy kategorie nośności nawierzchni: do 80 kN (najczęściej drogi klasy L i D); do 100 kN (najczęściej drogi klasy G i Z); do 115 kN (klasy A, S i GP) [7]. W sytuacji gdy naciski na pojedyncze osie przekraczają wartości dopuszczalne, aby dokonywać przewozu, należy uzyskać zezwolenie kategorii V na przejazd pojazdu nienormatywnego [12]. Zdaniem autora nawierzchnią wysoce obciążoną można nazwać konstrukcję [...]
którzy są subskrybentami naszego portalu.
i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!




