Budowa mostu tymczasowego w Głuchołazach
20 września rozpoczęto sprzątanie placu pod budowę tymczasowego mostu nad rzeką Biała Głuchołaska. Na miejsce dotarły pierwsze transporty z elementami jego konstrukcji, a kolejne są w drodze. GDDKiA stara się, żeby tymczasowa przeprawa została uruchomiona w możliwie krótkim czasie, aby ułatwić komunikację w Głuchołazach i na sąsiednich terenach, które objęła powódź.

Przygotowania pod budowę tymczasowej przeprawy
Gdy tylko sytuacja powodziowa na to pozwalała, wspólnie z wykonawcą (Himmel i Papesch Opole) GDDKiA rzpoczęła oczyszczanie dojazdu do mostu. Wyciągano z koryta rzeki to, co można było wyciągnąć z brzegu. Od 20 września na miejscu pomagają żołnierze wojsk inżynieryjnych, którzy wspólnie z wykonawcą oczyszczają koryto rzeki oraz rozbierają konstrukcję mostu tymczasowego, który zalega w korycie rzeki.
Z Niska (woj. podkarpackie) do Głuchołaz przyjechał wojskowy, ciężki sprzęt do odgruzowania. Kolejno ruszą prace przy przygotowaniu przyczółków mostu, wykonaniu najazdów. Na miejsce z Legionowa pod Warszawą dotarły już pierwsze transporty z elementami mostu tymczasowego. Most został wypożyczony z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. Konstrukcja całego obiektu przyjedzie w kilku transportach.
Wojska inżynieryjne deklarują, że po uprzątnięciu terenu i przygotowaniu żurawia potrzebują kilka dni na złożenie mostu. Docelowo będzie także zbudowana platforma pod żurawia (o masie 300 ton), który przeniesie złożoną konstrukcję nad rzekę. Powstanie również platforma pod miejsce składania elementów mostu.
Plac budowy
Duże elementy mostu będą na razie składowane poza placem budowy i w miarę potrzeb wojska kolejne części będą dowożone na miejsce. W pobliżu placu budowy trwa czyszczenie terenu, występuje tam zwarta zabudowa, więc nie ma przestrzeni na to, żeby wszystko odbywało się w jednym miejscu.
Elementy mostu tymczasowego muszą być skręcane możliwie blisko punktu, w którym zostanie przełożony przez rzekę (żuraw musi podnieść konstrukcję, przekręcić się w miejscu i przełożyć przez rzekę całą konstrukcję).
Most DMS-65
Stalowa konstrukcja mostu DMS-65 wykorzystywana jest do budowy objazdów lub przepraw tymczasowych, związanych z usuwaniem m.in. skutków klęsk żywiołowych. Nad Białą Głuchołaską zostaną wybudowane dwa niezależne mosty, dla każdego z kierunków. W tej samej technologii już wcześniej powstawały obiekty tymczasowe. Tak było m.in w Kiezmarku, przy remoncie mostu na Wiśle w ciągu DK7.
Zniszczone obiekty mostowe
Zniszczona przez powódź, tymczasowa przeprawa na Białej Głuchołaskiej miała długość 47 m i szerokość 10 m, a ruch kołowy odbywał się nim w obu kierunkach. Po jednej stronie obiektu był chodnik dla pieszych. Przełożenie ruchu na most tymczasowy umożliwiło wyburzenie starego mostu i rozpoczęcie budowy nowego, trzyprzęsłowego o wysokich parametrach nośności, który miał być posadowiony o metr wyżej w stosunku do dotychczasowego obiektu.
We wrześniu miało rozpocząć się betonowanie ustroju nośnego, a nowy most powstający w ramach rozbudowy DK40 w Głuchołazach miał być gotowy do końca roku. Niestety, w trakcie powodzi nurt rzeki Biała Głuchołaska porwał zarówno obiekt tymczasowy, jak i konstrukcję budowanego mostu docelowego.
Przeczytaj również: Aktualna statystyka drogowa
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa
Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” przedstawia swoje cele jako dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Skupia się na rozwoju IBDiM jako nowoczesnej jednostki badawczo-wdrożeniowej, innowacyjności, współpracy z instytucjami oraz adaptacji infrastruktury do zmian klimatycznych. Zwraca też uwagę ...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
W artykule omówiono metody obliczania objętości gruntu przy pracach ziemnych, z naciskiem na dokładność planów warstwicowych i metodę pryzm trójkątnych. Wykopy i nasypy wymagają obliczeń zapewniających optymalne rozłożenie mas ziemnych, co minimalizuje koszty i usprawnia organizację pracy. Opisano techniki realizacji nasypów i wykopów, podkreślając znaczenie odpowiedniego zagęszczenia i układania warstw, by zapewnić trwałość konstrukcji i zminimalizować wpływ czynników środowiskowych. Objętoś...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
W artykule omówiono metody obliczania objętości gruntu przy pracach ziemnych, z naciskiem na dokładność planów warstwicowych i metodę pryzm trójkątnych. Wykopy i nasypy wymagają obliczeń zapewniających optymalne rozłożenie mas ziemnych, co minimalizuje koszty i usprawnia organizację pracy. Opisano techniki realizacji nasypów i wykopów, podkreślając znaczenie odpowiedniego zagęszczenia i układania warstw, by zapewnić trwałość konstrukcji i zminimalizować wpływ czynników środowiskowych. Objętoś...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...