Badania wybranych mechanizmów działania zbrojenia geosyntetycznego w trwałych nawierzchniach asfaltowych

Spękania odbite w asfaltowych nakładkach zbrojonych

W najnowszych badaniach zajmowano się między innymi efektywnością zbrojenia pod kątem zastosowanego rodzaju surowca, wpływem wytrzymałości na rozciąganie i wpływem tekstury zbrojenia (ukształtowanie powierzchni, kształt oczek geosiatek, obecność wkładek z geowłókniny), zwracając szczególną uwagę na efektywność zazębiania się tych produktów z betonem asfaltowym. Testowano przy tym także kompozyty typu SAMI, (SAMI – ang. stress absorbing membrane interlayer).

Badania w EMPA (2017) [3]

W badaniach tych starano się ustalić efektywność działania różnych produktów jako zbrojenia betonu asfaltowego, biorąc pod uwagę kilka często stosowanych w praktyce typów zbrojenia, fot. 3. Starano się przy tym ustalić ich wpływ na wydłużenie okresu eksploatacji zbrojonej nowej nakładki z betonu asfaltowego. Wykonano tu szereg badań zarówno laboratoryjnych, jak i polowych, zwracając szczególną uwagę na tempo propagacji rys odbitych w nowych nakładkach zbrojonych i sczepność międzywarstwową przed i po 300 000 cyklach obciążenia.

Na rys. 4 przedstawiono schematycznie konstrukcje testowanych nawierzchni i maszynę symulującą ruch pojazdów. Zarówno wyniki badań laboratoryjnych, jak i polowych wykazały, że zastosowane zbrojenia znacznie opóźniają czas przebicia się rys poprzez nowe zbrojone nakładki. Zanotowano również, że produkty bez SAMI wykazują większą skuteczność w opóźnianiu się spękań odbitych i tak zbrojone nakładki ulegają mniejszemu koleinowaniu.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.