Reklama

Zimowe oczyszczanie ulic i jezdni

Zimowe oczyszczanie ulic obejmuje usuwanie śniegu z ulic i zwalczanie śliskości zimowej. Zadania te mają specjalny charakter i różnią się w zasadniczy sposób od oczyszczania w okresie letnim nie tylko technologią, ale także stopniem trudności w ich realizacji. Zimowe oczyszczanie ulic charakteryzuje się wyższą pracochłonnością, złożonością i odpowiedzialnością w stosunku do oczyszczania letniego.

Podstawowe problemy zimowego oczyszczania wynikają z tego, że musi ono być szybko dostosowane do zmieniających się, niekiedy gwałtownie, warunków meteorologicznych. Wykorzystanie środków technicznych jest nierównomierne i zależy od intensywności opadów, czasu ich trwania oraz panujących temperatur zewnętrznych. Śnieg i ślizgawica muszą być usunięte z ulic w krótkim czasie, w przeciwnym razie występują problemy komunikacyjne na drogach.

Odśnieżanie i uszorstnianie – pojęcia te są ze sobą związane, ponieważ dotyczą one zimowego utrzymywania dróg, mimo to oznaczają dwa odrębne procesy. Przez pojęcie odśnieżania rozumiemy, że to operacja związana z usunięciem poprzez zepchnięcie lub wyrzucenie śniegu poza obrys jezdni. Z kolei uszrostanianie, zwane także posypywaniem, polega na pokryciu nawierzchni jezdni materiałem uszorstaniającym, którego zadaniem jest zapewnienie przyczepności opon pojazdów mechanicznych do nawierzchni drogi, po której się poruszają.

Powyższe pojęcia, mimo że występują zwykle razem, powinny być realizowane w odpowiedniej kolejności, to znaczy w pierwszym etapie jezdnię należy odśnieżyć, tak aby nie zalegał na niej śnieg lub błoto pośniegowe, a następnie pokryć materiałem urszorstniającym w postaci piasku, żwiru, soli drogowej lub dodatkowo substancją zwaną solanką (pojęcie solanka oznacza nasycony roztwór wody z solą – zwykle chlorkiem sodu NaCl) [1].

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.