Zastosowanie stali trudnordzewiejącej w obiektach mostowych

Celem materiału jest przybliżenie tematyki stosowania stali samopatynującej w obiektach mostowych oraz technologii mostów hybrydowych na podstawie wybranych obiektów referencyjnych.

W ustrojach ramowych lub wieloprzęsłowych możliwa jest optymalizacja powszechnie stosowanych rozwiązań konstrukcyjnych. Optymalizacji mogą podlegać, np. strefy przypodporowe (gdzie występują momenty ujemne). W nich stosowanie stali konstrukcyjnej nie jest uzasadnione ze względów wytrzymałościowych. Korzystne jest więc wyłączenie kształtownika stalowego w okolicach strefy momentów zerowych i zastosowanie w strefie przypodporowej przekroju żelbetowego [1]. Wtedy element stalowy, stosowany w części rozciąganej strefy przęsłowej, wykorzystuje się w pełni i nie naraża na utratę stateczności. Belki, w których przekrój poprzeczny zmienia się na długości z przekroju zespolonego na przekrój żelbetowy, nazwane są belkami hybrydowymi [2]. Gdy stal konstrukcyjną dodatkowo wykona się jako trudnordzewiejąca, otrzymamy bardzo ekonomiczne rozwiązanie.

Stal trudnordzewiejąca

Stal samopatynująca to stal o podwyższonej odporności na działanie czynników atmosferycznych. Zaliczana sie ją do stali konstrukcyjnych, trudnordzewiejących (ang. weathering steel, np. S355J2W lub S460J2W). Nazwa stali pochodzi od angielskiego akronimu COR-TEN steel. Jest połączeniem dwóch głównych właściwości tego materiału: podwyższonej odporności na korozję atmosferyczną (ang. CORrosion resistance) i wysokiej wytrzymałości na rozciąganie (ang. TENsil strength). Parametry wytrzymałościowe stali trudnordzewiejącej wg EN 10025-5 są porównywalne z właściwościami stali niestopowej wg EN 10025-2.

Cechą charakterystyczną tej stali jest rdzawa naturalna barwa...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.