Wybrane właściwości kruszyw uszlachetnionych w kontekście zastosowań do betonowych i asfaltowych nawierzchni drogowych

Bardzo ciekawymi parametrami nasiąkliwości procesowej charakteryzowały się kruszywa żwiru, ponieważ tak jak pokazano na wykresie (rys. 4) produkty wydzielone na przesiewaczu osobno z ziarnami nieforemnymi i foremnymi są mocno zróżnicowane. Kruszywo z ZF zdecydowanie miało niższą nasiąkliwość (średnia 1,9%) niż kruszywo z ZN (średnia 3,4%). Z tego wynika, że sam proces rozdziału na przesiewaczu pod względem kształtu ziaren podnosi jakość kruszyw, a po wzbogaceniu w osadzarce jeszcze bardziej. Nasiąkliwość procesowa dla ziaren foremnych w pierwszej warstwie wyniosła 0,7%, a w czwartej – 2,5%, natomiast dla ziaren nieforemnych w pierwszej warstwie 2,9%, a w czwartej – 4%.

Rys. 4. Nasiąkliwość żwiru w klasie 6,3-8 mm
w zależności od warstwy rozdziału [3]

Można również zaobserwować (fot. 3a), że warstwa I z ZF charakteryzowała się największym udziałem ziaren kwarcowych w stosunku do pozostałych warstw z ZF, a zwłaszcza do kruszywa z ZN, w których dominował piaskowiec.

Kolejne badania wzbogacania kruszywa żwirowego z innego złoża wykazały również największe udziały ziaren kwarcowych w pierwszych i stopniowo mniej w kolejnych warstwach rozdziału osadzarki (rys. 5).

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.