Uroczyste otwarcie nowego ronda na ulicy Grodziskiej
To wiadomość, na którą z niecierpliwością czekali mieszkańcy gminy Buk. Budowa nowego ronda na ulicy Grodziskiej w ramach zadania „Przebudowa skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 307 z miejskim odcinkiem drogi powiatowej (ulicy Grodziskiej) w Buku” została zakończona. Dzisiaj, 29 listopada br. odbyło się oficjalne otwarcia.
Inwestycja o wartości 7,7 mln zł sfinansowana została w 1/3 przez miasto i gminę Buk i podobnie przez powiat poznański oraz województwo wielkopolskie. Nowe rondo poprawi bezpieczeństwo ruchu na drodze wojewódzkiej nr 307 w Buku. Skrzyżowania typu rondo zmniejszają liczbę zdarzeń takich jak zderzenia czołowe, zderzenia boczne z prawej strony, wypadki ze skrętami w lewo, najechania na pieszych. Budowa nowego czterowlotowego ronda o średnicy zewnętrznej 40 metrów, upłynni przejazd oraz poprawi komfort poruszania się zarówno pieszych i rowerzystów.
W ramach inwestycji wykonano:
– budowę przejścia dla pieszych, chodnika oraz drogi rowerowej;
– na rondzie oraz na dojazdach do ronda zamontowano znaki aktywne;
– montaż elementów bezpieczeństwa ruchu (m.in. barier energochłonnych);
– budowę przepustu;
– budowę oświetlenie;
– oznakowania.
Realizacją zadania, które wykonano w ciągu ośmiu miesięcy, zajął się Wielkopolski Zarządca Dróg Wojewódzkich, a jego wykonawcą została firma Colas Polska Sp. z o.o.
Rondo zostało otwarte
W uroczystości otwarcia nowego ronda udział wzięli między innymi wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak, dyrektor WZDW Paweł Katarzyński, wicestarosta Poznański Tomasz Łubiński oraz burmistrz Miasta i Gminy Buk Paweł Adam, Przewodniczący Rady MiG Buk Piotr Goroński oraz przedstawiciele UMWW, radni sejmiku województwa wielkopolskiego, przedstawiciele urzędu MiG Buk, Rady MiG Buk, jednostek podległych urzędowi, sołtysi oraz wykonawcy.
Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Wojciech Jankowiak podczas spotkania wspominał inwestycję jeszcze na etapie samego pomysłu. – Pamiętem dobrze, jak na początku swojej kadencji burmistrz Paweł Adam zaprosił wicestarostę powiatu poznańskiego Tomasza Łubińskiego i mnie do Buku. Przywiózł nas tutaj, gdzie dziś otwieramy nowe rondo na ulicy Grodziskiej i długo nam tłumaczył jak ważna jest to inwestycja dla mieszkańców gminy; po to, aby zapewnić im bezpieczeństwo. Przekonał nas, podjęliśmy się zadania, a dzięki owocnej współpracy trzech samorządów: miasta i gminy Buku, powiatu poznańskiego i województwa wielkopolskiego dziś oddajemy do użytku rondo na Grodziskiej. Tym samym zapewnione zostały interesy trzech podmiotów, bo rondo powstało na drodze wojewódzkiej, na skrzyżowaniu z drogą powiatową i na terenie gminy Buk. To zadanie wpisuje się w szeroki nurt inwestycji realizowanych wspólnie z powiatem poznańskim i gminami.
Wicestarosta Poznański Tomasz Łubiński uzupełnił, że tych wspólnych inwestycji z samorządem województwa wielkopolskiego jest o wiele więcej i trudno tu wymienić wszystkie. – Jednak warto zaznaczyć, że większość z nich ukierunkowanych jest na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców. I tak rondo na Grodziskiej uzupełnia sieć drogową, obok jest ścieżka pieszo-rowerowa do Szewc, na skrzyżowaniu dróg: wojewódzkiej i powiatowej. Burmistrz dopiął swego, był bardzo konsekwentny i uparty w swoim działania, ale teraz widać efekty.
Burmistrz MiG Buk Paweł Adam podziękował za dobrą, wieloletnią współpracę trzech samorządów, a WZDW za sprawną realizację inwestycji. Też na miarę dzisiejszych czasów, oszczędną, bo z budżetu gminy udało się wydać mniej niż zaplanowano, czyli jednak trochę zaoszczędzić. – Sprawna i efektywna realizacja tej inwestycji zwieńczona zostaje dziś efektownym dziełem w postaci ronda znacznie poprawiającego bezpieczeństwo mieszkańców,
I kontynuował: – Wśród wielu zadań, które zrealizowaliśmy w czasie tej kadencji, na terenie naszej gminy, warto wymienić między innymi – dzięki współpracy z województwem wielkopolskim – punkt przesiadkowy, modernizację drogi nr 306 do Stęszewa, a z powiatem poznańskim: budowę mostów w Wiktorowie, ulicy Otuskiej, ścieżki pieszo-rowerowej do Szewc. Dziękuję za dotychczasowe wspólne działania, zaś budowa ronda na Grodziskiej jest najważniejszym zadaniem tej kadencji. Jednak czas na najważniejsze inwestycje tej dekady, jaką mam nadzieję będzie budowa obwodnicy Niepruszewa oraz obwodnicy Północnej Buku.
W podziękowaniu za zrealizowanie budowy ronda na ulicy Grodziskiej burmistrz wręczył pamiątkowe grawertony wicemarszałkowi Wojciechowi Jankowiakowi, wicestaroście poznańskiemu Tomaszowi Łubińskiemu i dyrektorowi WZDW Pawłowi Katarzyńskiemu.
Planowane inwestycje WZDW
W 2023 roku WZDW zapowiedział realizację innych długo wyczekiwanych inwestycji na terenie gminy:
– rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 306 na odcinku od miasta Buk do skrzyżowania z nowym przebiegiem S5 – gmina Buk – 3,7 km, w ramach WRPO 2014+. Wartość zadania: 16,5 mln zł (dofinansowanie UE: 12 mln zł, dofinansowanie z budżetu państwa: 1, 4 mln zł);
– rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 306 na odcinku od miasta Buk do skrzyżowania z nowym przebiegiem S5 – gmina Stęszew – 8,6 km, w ramach WRPO 2014+. Wartość zadania: 28 mln zł (dofinansowanie UE: 20,4 mln zł, dofinansowanie z budżetu państwa: 2,3 mln zł).
źródło i fot.: Miasto i Gmina Buk
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jerzy Graboś: Gwarantem sukcesu jest wzajemne zaufanie i szacunek
Jerzy Graboś, Prezes Dyrektor Generalny Przedsiębiorstwa Produkcji Kruszywa i Usług Geologicznych KRUSZGEO SA w Rzeszowie, jest związany ze spółką nieprzerwanie od 1985 r. Z okazji 65-lecia przedsiębiorstwa na rynku w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” odpowiada na pytania dot. zmian zachodzących w firmie na przestrzeni tych wszystkich la...

Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...

Głębokość makrotekstury nawierzchni – fakty i mity
W artykule przedstawiono przegląd metod pomiarowych oraz wymagań ustanowionych rozporządzeniem lub programem funkcjonalno-użytkowym, mających zastosowanie przy ustalaniu głębokości makrotekstury. Zaprezentowano również wyniki programu badawczego, określającego zależności korelacyjne między różnymi metodami pomiarowymi dla ustalenia ww. parametru oraz zależność między makroteksturą a szorstkością dla nawierzchni asfaltowych w technologii SMA oraz dla nawierzchni z betonu cementowego. Diagnosty...

Problematyka wykorzystania kombajnów chodnikowych w aspekcie budownictwa tunelowego
Kombajny chodnikowe są maszynami wielozadaniowymi, niezbędnymi wręcz w zakładach górniczych oraz przy drążeniu tuneli drogowych lub kolejowych. Kombajny chodnikowe służą do realizacji wielu zadań, między innymi: urabiają czoło przodka, ładują oraz odstawiają kopalinę użyteczną na dalsze środki transportu, a ponadto pomagają górnikom w stawianiu obudowy. Ze względu na sposób urabiania kombajny chodnikowe można podzielić na wykorzystujące zasadę urabiania poprzez: udar, nacisk statyczny, skrawa...

Prefabrykowane wiadukty przejść ekologicznych nad drogą ekspresową S11 Koszalin – Bobolice
W artykule opisano produkcję prefabrykatów i montaż przejść dla zwierząt WE-41 i WE-45.7. Obecnie w województwie zachodniopomorskim realizowana jest budowa drogi ekspresowej S11 Koszalin Zachód – węzeł Bobolice. Droga podzielona została na trzy odcinki realizacyjne. Pierwsze przetargi na projekty i budowę zostały ogłoszone w 2019 r., przy czym rok później dla każdego z odcinków zostały podpisane umowy na ich realizację. Odcinki realizacyjne drogi S11 Koszalin Zachód – węzeł Bobolice: Odcinek ...

Kryteria ocen ofert wykonawców w postępowaniach przetargowych na całoroczne, kompleksowe utrzymanie dróg publicznych w Polsce – cz. I
W artykule omówiono zasady ocen ofert wykonawców składanych w postępowaniach przetargowych organizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na całoroczne, kompleksowe utrzymanie dróg publicznych w Polsce w latach 2017-2019. Według autora artykułu z analizy stosowanych kryteriów przetargowych wynika, że z punktu widzenia wykonawcy działającego na terenie całego kraju praktycznie każde postępowanie przetargowe rządziło się odmiennymi prawami. Zauważalne jest jednak zarazem, że...

Kładki dla pieszych nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022
Artykuł przedstawia kładki nagrodzone w konkursie Footbridge Awards 2022, który odbył się w trakcie konferencji Footbridge w Madrycie. Przedstawiono zamysł konkursu i krótkie charakterystyki nagrodzonych obiektów. Konferencje Footbridge odbywają się co 3 lata, począwszy od 2002 roku. Inspiracją do zorganizowania pierwszej konferencji były problemy z nadmiernymi drganiami kładek: Milenijnej w centrum Londynu i Solferino w centrum Paryża. Pierwsza konferencja odbyła się w Paryżu (2002), a nastę...

Przeróbcze operacje technologiczne
Przeróbcze operacje technologiczne to czynności wykonywane na materiale surowym, w odpowiednio dobranej kolejności, celem wyodrębnienia składnika użytecznego. Operacje przeróbcze ⤷ PrzygotowawczeOperacje przygotowawcze to zespół czynności koniecznych do przygotowania nadawy (materiału surowego) do procesów przeróbczych. ⤷ GłówneOperacje główne to wszystkie te zabiegi technologiczne prowadzone na materiale surowym, które mają nadać mu właściwości pozwalające na jego przemysłowe wykorzystanie. ...

Sprzęt do prowadzenia akcji zimowego utrzymania dróg
Sprzęt do prowadzenia akcji zimowego utrzymania dróg powinien być przygotowany w takim stopniu, aby mógł być gotowy do użycia praktycznie od chwili powzięcia decyzji o konieczności podjęcia akcji na drodze. Zaśnieżoną nawierzchnię oczyszcza się ze śniegu pługami przez zgarnianie pokrywy śnieżnej do części przykrawężnikowej. Całkowite oczyszczanie nawierzchni ze śniegu samymi pługami w zasadzie nie jest możliwe, dlatego celowe jest dodatkowe oczyszczanie jej z resztek śniegu walcową szczotką z...

Jak nowe drogi szybkiego ruchu wpływają na rozwój gospodarczy regionów
Trwają prace nad ukończeniem kolejnych inwestycji w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Wiosną 2023 roku autostrada A1 ma zostać oddana do użytkowania w całości. W najbliższych latach zaplanowane jest też otwarcie drogi ekspresowej Via Carpatia – międzynarodowego szlaku, który powstaje wzdłuż wschodniej granicy Polski, oraz kolejnych fragmentów autostrady A2 − obecnie prowadzone są prace projektowe m.in. dla odcinka od węzła Siedlce Zachód do rejonu miejscowości Malinowiec. W oce...
Kalendarium
Relacje

Branżowe Centrum Spotkań – podsumowanie targów STONE 2022
Po 2 latach przerwy Targi branży kamieniarskiej ...

I Konferencja Współczesna Geologia Samorządowa (WGS)
Pierwsza edycja Konferencji Współczesna Geologia Samorządowa (WGS), zorganizowanej przez ...

Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych
Trwające od 29 do 30 listopada br. Warsztaty Betonów Niskoemisyjnych były kolejnym spotka...

XIV Konkurs im. Maksymiliana Wolffa rozstrzygnięty!
24 listopada br. podczas Wrocławskich Dni Mostowych odbyło się uroczyste ogłos...