Uroczyste otwarcie nowego ronda na ulicy Grodziskiej
To wiadomość, na którą z niecierpliwością czekali mieszkańcy gminy Buk. Budowa nowego ronda na ulicy Grodziskiej w ramach zadania „Przebudowa skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 307 z miejskim odcinkiem drogi powiatowej (ulicy Grodziskiej) w Buku” została zakończona. Dzisiaj, 29 listopada br. odbyło się oficjalne otwarcia.
Inwestycja o wartości 7,7 mln zł sfinansowana została w 1/3 przez miasto i gminę Buk i podobnie przez powiat poznański oraz województwo wielkopolskie. Nowe rondo poprawi bezpieczeństwo ruchu na drodze wojewódzkiej nr 307 w Buku. Skrzyżowania typu rondo zmniejszają liczbę zdarzeń takich jak zderzenia czołowe, zderzenia boczne z prawej strony, wypadki ze skrętami w lewo, najechania na pieszych. Budowa nowego czterowlotowego ronda o średnicy zewnętrznej 40 metrów, upłynni przejazd oraz poprawi komfort poruszania się zarówno pieszych i rowerzystów.
W ramach inwestycji wykonano:
– budowę przejścia dla pieszych, chodnika oraz drogi rowerowej;
– na rondzie oraz na dojazdach do ronda zamontowano znaki aktywne;
– montaż elementów bezpieczeństwa ruchu (m.in. barier energochłonnych);
– budowę przepustu;
– budowę oświetlenie;
– oznakowania.
Realizacją zadania, które wykonano w ciągu ośmiu miesięcy, zajął się Wielkopolski Zarządca Dróg Wojewódzkich, a jego wykonawcą została firma Colas Polska Sp. z o.o.
Rondo zostało otwarte
W uroczystości otwarcia nowego ronda udział wzięli między innymi wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak, dyrektor WZDW Paweł Katarzyński, wicestarosta Poznański Tomasz Łubiński oraz burmistrz Miasta i Gminy Buk Paweł Adam, Przewodniczący Rady MiG Buk Piotr Goroński oraz przedstawiciele UMWW, radni sejmiku województwa wielkopolskiego, przedstawiciele urzędu MiG Buk, Rady MiG Buk, jednostek podległych urzędowi, sołtysi oraz wykonawcy.
Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Wojciech Jankowiak podczas spotkania wspominał inwestycję jeszcze na etapie samego pomysłu. – Pamiętem dobrze, jak na początku swojej kadencji burmistrz Paweł Adam zaprosił wicestarostę powiatu poznańskiego Tomasza Łubińskiego i mnie do Buku. Przywiózł nas tutaj, gdzie dziś otwieramy nowe rondo na ulicy Grodziskiej i długo nam tłumaczył jak ważna jest to inwestycja dla mieszkańców gminy; po to, aby zapewnić im bezpieczeństwo. Przekonał nas, podjęliśmy się zadania, a dzięki owocnej współpracy trzech samorządów: miasta i gminy Buku, powiatu poznańskiego i województwa wielkopolskiego dziś oddajemy do użytku rondo na Grodziskiej. Tym samym zapewnione zostały interesy trzech podmiotów, bo rondo powstało na drodze wojewódzkiej, na skrzyżowaniu z drogą powiatową i na terenie gminy Buk. To zadanie wpisuje się w szeroki nurt inwestycji realizowanych wspólnie z powiatem poznańskim i gminami.
Wicestarosta Poznański Tomasz Łubiński uzupełnił, że tych wspólnych inwestycji z samorządem województwa wielkopolskiego jest o wiele więcej i trudno tu wymienić wszystkie. – Jednak warto zaznaczyć, że większość z nich ukierunkowanych jest na poprawę bezpieczeństwa mieszkańców. I tak rondo na Grodziskiej uzupełnia sieć drogową, obok jest ścieżka pieszo-rowerowa do Szewc, na skrzyżowaniu dróg: wojewódzkiej i powiatowej. Burmistrz dopiął swego, był bardzo konsekwentny i uparty w swoim działania, ale teraz widać efekty.
Burmistrz MiG Buk Paweł Adam podziękował za dobrą, wieloletnią współpracę trzech samorządów, a WZDW za sprawną realizację inwestycji. Też na miarę dzisiejszych czasów, oszczędną, bo z budżetu gminy udało się wydać mniej niż zaplanowano, czyli jednak trochę zaoszczędzić. – Sprawna i efektywna realizacja tej inwestycji zwieńczona zostaje dziś efektownym dziełem w postaci ronda znacznie poprawiającego bezpieczeństwo mieszkańców,
I kontynuował: – Wśród wielu zadań, które zrealizowaliśmy w czasie tej kadencji, na terenie naszej gminy, warto wymienić między innymi – dzięki współpracy z województwem wielkopolskim – punkt przesiadkowy, modernizację drogi nr 306 do Stęszewa, a z powiatem poznańskim: budowę mostów w Wiktorowie, ulicy Otuskiej, ścieżki pieszo-rowerowej do Szewc. Dziękuję za dotychczasowe wspólne działania, zaś budowa ronda na Grodziskiej jest najważniejszym zadaniem tej kadencji. Jednak czas na najważniejsze inwestycje tej dekady, jaką mam nadzieję będzie budowa obwodnicy Niepruszewa oraz obwodnicy Północnej Buku.
W podziękowaniu za zrealizowanie budowy ronda na ulicy Grodziskiej burmistrz wręczył pamiątkowe grawertony wicemarszałkowi Wojciechowi Jankowiakowi, wicestaroście poznańskiemu Tomaszowi Łubińskiemu i dyrektorowi WZDW Pawłowi Katarzyńskiemu.
Planowane inwestycje WZDW
W 2023 roku WZDW zapowiedział realizację innych długo wyczekiwanych inwestycji na terenie gminy:
– rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 306 na odcinku od miasta Buk do skrzyżowania z nowym przebiegiem S5 – gmina Buk – 3,7 km, w ramach WRPO 2014+. Wartość zadania: 16,5 mln zł (dofinansowanie UE: 12 mln zł, dofinansowanie z budżetu państwa: 1, 4 mln zł);
– rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 306 na odcinku od miasta Buk do skrzyżowania z nowym przebiegiem S5 – gmina Stęszew – 8,6 km, w ramach WRPO 2014+. Wartość zadania: 28 mln zł (dofinansowanie UE: 20,4 mln zł, dofinansowanie z budżetu państwa: 2,3 mln zł).
źródło i fot.: Miasto i Gmina Buk
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...